Elektromobil v službách taxi služieb je stále relatívne novou vecou, no treba povedať, že stretnúť sa s tým môžeme aj na Slovensku. Využívaním elektromobilov na prepravu ľudí je v našich končinách známa hlavne taxislužba z Martina. Napriek všeobecnému rozmachu elektromobility sú firmy pri ich nasadzovaní do vozového parku stále opatrné. O problematike sme sa pred časom rozprávali aj s Richardom Daubnerom z ČSOB Leasing. Základná otázka väčšiny firiem je jasná. Oplatí sa elektromobil využívať vo firme a ako v tomto prípade vyzerajú náklady?
Taxi služba v Čechách
Praktický pohľad a čiastočnú odpoveď na túto otázku priniesol pohľad na taxi služby z Českej republiky, ktorý na Facebooku aj Twitteri zverejnil používateľ pod prezývkou elegantnikuryr. Ten zverejnil praktický prehľad nákladov pri využívaní elektromobilu Tesla Model 3 v porovnaní so spaľovacím modelom Škoda Superb 2.0 TSI.
Obidva vozidlá boli využívané na účely taxislužby pri veľmi podobnom nájazde, takže porovnanie je z tohto pohľadu celkom relevantné. Napriek tomu ho treba brať len orientačne. Informácie majú pochádzať priamo z účtovníctva dvoch rozdielnych taxi služieb.
Ročné náklady na kilometer
V prípade elektromobilu dosiahli ročné náklady 377 675 českých korún s priemerom 6,93 Kč na 1 kilometer. Pri spaľovacom modely Škoda Superb L&K v motorizácii 2.0 TSI to boli ročné náklady 651 168 Kč s priemerom 12,6 Kč na 1 kilometer. Doplňujúca informácia od autora príspevku uvádza, že regulovaná/maximálna taxi cena za km v Brne/Prahe je 36 Kč za 1 km jazdy plus sadza za čakanie a nástupné.
Takto zjednodušene to vyzerá na prakticky dvojnásobne vyššie prevádzkové náklady spaľovacieho modelu. Z infografiky vyplýva, že najväčší rozdiel spôsobili náklady na palivo/nabíjanie. V tomto smere na tom bol elektromobil Tesla Model 3 lepšie o 313 044 – 60 211 = 252 833 Kč lepšie. V prepočte je to 10 553 €.
Náklady na úver a poistenie boli v prípade obidvoch vozidiel takmer identické – elektromobil bol lacnejší o približne 3000 Kč. Celkové náklady na servis pri spaľováku boli 18 211 Kč, zatiaľ čo pri elektromobile to bolo 4086 Kč.
Ceny vozidiel a nabíjanie
V prehľade chýbajú vstupné náklady, teda cena samotných vozidiel, no pohľad do cenníkov naznačuje, že v tomto smere by nemalo dochádzať k razantnému rozdielu. Rovnakú informáciu uvádza aj autor, ktorý píše, že cena obidvoch áut bola “1,3 milióna Kč aj nejaké drobné”. Celkové ročné náklady hovoria jasne v prospech elektromobilu – 15 757 € versus 27 167 €.
Na margo zverejneného porovnania sa objavila aj kritika, ktorá uvádza, že zvolené modely si nie sú celkom rovné. Najväčším problémom ale má byť “nešťastne zvolená” motorizácia pri Škode Superb, nakoľko z čísel vyplýva, že priemerná spotreba by pri cene 40 Kč za 1 liter dosahovala až 15 litrov na 100 kilometrov, čo z dlhodobého hľadiska pri taxislužbe neúmerne zvyšuje celkové náklady.
Nepoznáme ani detaily o tom, akým spôsobom bola predmetná Tesla nabíja (okrem informácie, že nabíjanie prebieha doma, ako aj v sieťach Tesla Supercharger a Teplárny Brno) a zohľadňované nie sú ani ďalšie faktory ako napríklad zostatková hodnota, čo je údaj, ktorý by mohol podnikateľov teoreticky zaujímať.