Volkswagen ID. Buzz bol síce prvým sériovo vyrábaným plne elektrickým minivanom či dodávkou nemeckej automobilky, a treba dodať že ide o podarené retro, ktoré odkazuje na ikonický Volkswagen Transporter T1. Ale uverili by ste, že ID. Buzz v skutočnosti nie je prvou elektrickou dodávkou Volkswagenu a že nemecký automobilový gigant si už pred polstoročím dokonca vyskúšal technológiu výmeny batérií?
Už v 70. rokoch 20. storočia spoločnosť vyrobila experimentálnu sériu upravených dodávkových vozidiel 2. generácie Volkswagen Transporter / Bus T2 s cieľom preskúmať alternatívne zdroje energie. Tému spracoval portál insideevs.
V prvej polovici 70. rokov minulého storočia zasiahla globálnu ekonomiku ropná kríza, kedy ceny palív leteli prudko nahor. Práve to bol častý impulz ku hľadaniu alternatívnych riešení pohonu vozidiel. A tak sa práve Transporter / Bus T2 stal vôbec prvým elektrifikovaným vozidlom značky Volkswagen v kooperácii s spoločnosťami venujúcimi sa elektrotechnike ako napríklad Bosch, Siemens a Varta.
Prototyp, ktorý vznikol v roku 1972, bol klasický valník s veľkou výhodou – pod ložnou plochou mal dostatok miesta pre obrovský 850-kilogramový olovený akumulátor a zadný jednosmerný motor, keďže až po generáciu T3 boli dodávky Volkswagenu osadené motorom v zadnej časti.
Elektromotor pre vozidlá vyrábali spoločnosti Bosch a Siemens, trvalý výkon predstavoval 16 kW (22 koní), avšak krátkodobo bol schopný dosiahnuť maximálny výkon 32 kW (44 koní).
Vysoká hmotnosť, nízky výkon
Vzhľadom na poriadnu hmotnosť akumulátora mal však Volkswagen T2 z hľadiska výkonu ďaleko od dnešných elektrických vozidiel, pričom v dobovej dokumentácii sa uvádza maximálna rýchlosť 75 km za hodinu a zrýchlenie z 0 na 50 km/h za 12,5 sekundy. Vtedajšie (spaľovacie) vozidlá boli v porovnaní s dnešnou produkciou podstatne ľahšie, avšak dynamické parametre neboli oveľa priaznivejšie.
V priebehu 70. rokov Volkswagen vyrobil sériu 120 elektrických vozidiel T2 vo forme valníkov, minivanov aj dodávok, a väčšinu z nich používali v Západnom Nemecku elektrotechnické spoločnosti alebo štátne výskumné agentúry. Desať z nich však skončilo v Tennessee Valley Authority v Spojených štátoch Amerických.
Dojazd elektromobilu Volkswagen T2
Ku koncu výroby sa výkon elektrickej dodávky mierne zvýšil na trvalých 23 koní a maximálnych 45 koní, avšak maximálna rýchlosť klesla na 70 km/h. Čo sa týka dojazdu, odhadovalo sa, že T2 Elektro Bus dokáže na plné nabitie prejsť zhruba 50 až 100 km, čo je aj dnes plne dostatočné na jazdu dodávkových vozidiel po meste. Avšak ani zďaleka to nestačí na dlhé vzdialenosti.
Avšak už vtedy bol tento elektromobil svojim spôsobom prelomový. Napríklad mal systém rekuperácie energie, ktorý sa používal na transformáciu kinetickej energie pri brzdení naspäť do akumulátora. Rovnako tak bolo možné celý balík batérií vyrobený spoločnosťou Varta vymeniť za niekoľko minút vďaka špeciálnemu pásovému dopravníku, ktorý jednoducho vybral vybitý akumulátor a nahradil ho plne nabitým. S takýmito systémami sa experimentuje aj dnes v Číne, svoju technológiu predstavila napríklad spoločnosť Nio, ktorá vybudovala už vyše 1 500 staníc na výmenu batérií.
Tento proces je dokonca zachytený aj na videu z roku 1972:
Mohlo by vás zaujímať:
- Začala hromadná výroba prelomových batérií. Nabíjajú sa extrémne rýchlo a majú dlhú životnosť
- Exkluzívne: Na okruhu sme otestovali najvýkonnejšie Porsche všetkých čias – Porsche Taycan Turbo GT
- Test Volkswagen ID. Buzz: Praktická imidžovka
Výroba elektromobilu Volkswagen T2 sa skončila začiatkom 80. rokov, keď už bolo jasné, že technológia batérií musí prejsť ešte dlhú cestu, kým sa stane konkurencieschopnou alternatívou ku konvenčným spaľovacím motorom a ropným palivám.