MojElektromobil

Elektromobil vs spaľovák. Momentálne aktuálna téma nielen na Slovensku, ale v celom svete. Okolo elektromobility sa šíri množstvo nezmyslov, ktoré sa snažíme na našom webe vyvracať. V elektromobilitu však neveríme slepo, berieme do úvahy všetky existujúce faktory. To, že najmä pri vozidlách nižšej kategórie je kúpna cena elektromobilov vyššia ako spaľovákov, je zatiaľ pravdou, aj keď rozdiely sa neustále zmenšujú.

Niečo je lacnejšie, niečo zase drahšie

Rovnako je ale pravdou to, že náklady na prevádzku elektromobilu sú výrazne nižšie, najmä pokiaľ ide o pohonné hmoty. Ako je to ale so servisom? Dobrou správou je, že v elektromobile nemusíte pravidelne meniť olej, obsahuje oveľa menej pohyblivých súčiastok, čo dáva predispozíciu menej často navštevovať servis. Portál Insideevs sa pozrel práve na servisné náklady a zistil niekoľko zaujímavých faktov.

Určite ste aj vy videli nejaké bombastické články s neuveriteľne vysokými cenami za bežný servis. Niektoré z nich sú naozaj pravdivé, no sú len kvapkou v mori. Rovnaké články tu existovali aj v súvislosti so spaľovákmi. Otázkou je vlastne len to, že čo sa pokazí a koľko to stojí. Pravdou ale je, že priemerné náklady na servis elektrického vozidla sú vyššie ako toho spaľovacieho.

skoda servis elektromobilu
Vyberanie konkrétneho modulu batérie

Podľa poisťovacej spoločnosti Mitchell, ktorá sídli v americkom San Diegu, bolo v prvom štvrťroku 2024 kompletne odpísaných 9,93 percent elektromobilov, ktoré boli z dôvodu havárie už neopraviteľné. Toto číslo je porovnateľné so spaľovákmi. Keď sa pozrieme na vozildá, ktoré sa opraviť dajú, cena opravy vyznie horšie práve pre elektromobily.

Cena servisu vyznie lepšie pre spaľovacie vozidlá

V priemere je ich servis o 29 percent drahší ako servis spaľovacích vozidiel. Zdroj však neuvádza, či sa porovnávali rovnaké cenové kategórie áut alebo ide o celkové všeobecné porovnanie, do ktorého sú započítané aj tie najlacnejšie spaľováky. Počet elektromobilov, ktoré potrebujú servis, sa každým rokom zvyšuje, no nie je žiadny dôvod na paniku. Je to logické a priamo úmerné ich celkovému počtu na cestách. V percentuálnom vyjadrení sa tieto čísla veľmi nemenia.

Analýza uvádza, že množstvo započítaných pracovných hodín na servise súvisí s vysokonapäťovým akumulátorom, kedy platia prísne bezpečnostné predpisy. Aj my sme mali naživo možnosť vidieť, ako prebieha bežný servis akumulátora v elektromobile a ako sa z vozidla demontuje. Ak vás zaujíma táto téma, viac informácií nájdete v článku Takto vyzerá demontáž akumulátora elektromobilu v servise Škoda.

Nemali by ste prehliadnuť:

skoda servis elektromobilu
Demontáž akumulátora

Ďalšími faktorom vyššej ceny je vyššia rýchlosť, kedy musia servisy získať náhradné diely pre elektromobily a všeobecne dlhšie trvajúce samotné práce. Spaľovacie vozidlá majú v tomto smere navrch aj vďaka tomu, že pre ne existuje väčšie množstvo recyklovaných a opravených dielov.

Bežná údržba len v minimálnom rozsahu

Na druhú stranu, čo sa týka bežnej pravidelnej údržby, tá je v prípade elektromobilov oveľa jednoduchšia a lacnejšia. Väčšina vozidiel má nastavený interval záručných prehliadok po jednom alebo dvoch rokoch, väčšinou bez predpísaného počtu najazdených kilometrov. Je to hlavne preto, že v elektromobiloch nepoznáme niečo ako pravidelné výmeny oleja alebo rozvodov. Taktiež brzdy sa opotrebujú rádovo pomalšie v porovnaní so spaľovákmi, keďže elektromobil pri brzdení väčšinu energie zrekuperuje naspäť do baterky, zatiaľ čo spaľovák ju použitím bŕzd premení na teplo a brzdový prach.

Bežná záručná prehliadka v prípade intervalu nastaveného na jeden rok skutočne len kontrolu vozidla, či už vizuálnu, jazdnú, alebo prostredníctvom diagnostiky. V dlhších intervaloch (najčastejšie dva roky) sa následne menia len spotrebné diely a náplne, ako napríklad kabínový filter, chladivo, či brzdová kvapalina.

Náš tip
Test Alfa Romeo Tonale Q4: Radosť z jazdy po taliansky
14. júna 2024

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+