Kúpa elektromobilu z bazáru dnes už nie je ničím nebadaným. Ešte pred pár rokmi situácia bola úplne iná, no počas ostatných rokov sa sekundárny trh začal prebúdzať aj na Slovensku. Pomohol tomu aj samotný posun elektromobility. Z niečoho, čo aktívne vnímali primárne zarytí fanúšikovia technológií sa e-mobilita dostupne dostala do širšieho povedomia verejnosti.
Zaujímavé porovnanie v tomto ohľade pripravila skupina AURES Holdings, ktorá je prevádzkovateľom viacerých známych autobazárov. Na základe zverejnených dát sa dozvedáme, kam sa v priebehu niekoľkých rokov posunul trh s ojazdenými elektromobilmi a plug-in hybridmi.
Omnoho väčšia ponuky, vyššia cena
Na Slovensku bolo v inzertnej ponuke za celý rok 2016 len niečo cez 200 elektromobilov a ich mediánová cena sa pohybovala na úrovni 16 500 €. Odvtedy elektromobilov a hybridov na sekundárnom trhu pravidelne pribúda.
V roku 2021 to už bolo spolu 1 100 elektromobilov, ktorých cena sa najčastejšie pohybovala okolo 30 000 € a 3 135 hybridných modelov s cenovým mediánom 19 500 €. Na základe týchto dát to vyzerá tak, že ponuka v bazároch citeľne narástla, no súčasne sa takmer zdvojnásobila mediánová cena bazárového elektromobilu.
Petr Vaněček, prevádzkový riaditeľ AURES Holdings, prevádzkovateľa autocentier AAA AUTO a Mototechna, vysvetľuje, že tento trhový vývoj je celkom prirodzený. S tým ako sa elektromobily a hybridy stávajú bežnou súčasťou ponuky automobiliek, narastá pozvoľna aj ponuka modelov, ktoré sa po čase zaradia do kategórie ojazdených vozidiel.
Vysvetľuje, aj to, že z alternatívnych pohonov v slovenských bazároch zatiaľ prevládajú hybridné modely. Tie totiž podľa Vaněčka konzervatívni slovenskí zákazníci berú ako logický medzistupeň od spaľovacieho motora k elektromobilu.
Zväčša do troch rokov veku
Spomínaný nárast ceny bazárových vozidiel pravdepodobne bude previazaný aj na skutočnosť, že elektrické vozidlá, ktoré sa objavujú v inzertnej ponuke na celom slovenskom trhu, zväčšia nemajú ani 3 roky. Do začiatku covidovej pandémie sa ich vek pohyboval okolo 3 a pol roku a veľa ich bolo pôvodom zo zahraničia. Dnes to podľa dát AURES Holdings majú byť vyložene zánovné jazdené autá do troch rokov a tuzemského pôvodu. Často ide o predvádzacie vozidlá, prípadne autá z firemných fleetov, ktoré sa snažia o ekologický prístup v prevádzke svojho autoparku.
Počet hybridných modelov v ponuke na tuzemskom inzertnom trhu je v súčasnosti trojnásobný oproti plne elektrickým autám, v minulom roku to bol takmer dva a pol násobok. Cenovo sú hybridné modely medzi ojazdenými autami v ponuke dostupnejšie než čisté elektromobily. Oproti elektromobilom je najčastejšia obstarávacia cena približne o štvrtinu nižšia. Rovnako ako u elektromobilov sú hybridy najčastejšie ponúkané zánovné autá, s nájazdom okolo 27 000 kilometrov a vo veku medzi dvoma a tromi rokmi.
Aj luxusnejšie modely
Najviac z elektromobilov bolo tento rok modelov BMW i3, nasledovali Tesla Model S, Nissan Leaf, na štvrtom a piatom mieste sú Tesla Model 3 a Renault Zoe. Na základe tohto zoznamu už vidíme, aj to, že do bazárov prenikli luxusnejšie modely, čo sa taktiež muselo prejaviť na cene. U hybridov dominuje Toyota C-HR, pričom medzi TOP 10 hybridnými vozidlami je tento rok až 7 modelov Toyoty, dva modely zastupujú cenovo zaujímavé autá Suzuki a na desiatom mieste je Hyundai Ionic.