Prvé zoznámenie s elektromobilitou môže dopadnúť všelijako, obzvlášť v prípade ak nemáte dobrú predstavu čo približne treba očakávať. Potom sa netradičný zážitok z nepoznanej elektrickej jazdy ľahko zmení na nepríjemnú skúsenosť. Aspoň tak nejak to vidia súrodenci Xaviar a Alice Steavenson, ktorí sa rozhodli, že si vyskúšajú aké je to jazdiť na Tesle.
Ako píše portál Business Insider, dvojica koncom decembra 2022 využila služby požičovne Hertz a prenajala si Teslu. Rozhodli sa, že na prvé zoznámenie nebude nič lepšie než výlet z Orlanda na Floride do Wichity v Kansase.
Podľa svojich slov mali očakávať, že elektromobil bude počas cesty potrebné nabíjať a dokonca počítali aj s tým, že to môže trvať dlhšie kvôli chladnému počasiu, no napriek tomu sa sťažujú, že nabíjať museli príliš často.
6 nabíjaní počas jedného dňa
Xaviar Steavenson pre portál Business Insider uviedol, že počas výletu sa dostali do stavu, kedy sa “vybíjanie batérie prebiehalo rýchlejšie, než jej nabíjanie”. To aké boli teplotné podmienky a stav ciest počas 2261 kilometrového výletu nekonkretizuje.
Tvrdí však, že spočiatku Teslu nabíjali po 2,5 hodinách, avšak časom museli stáť po každej hodine, maximálne hodine a pol. Okrem toho sa nabíjanie malo neustále predlžovať. Najskôr trvalo hodinu, potom hodinu a pol a pri ďalšej zastávke až dve hodiny.
Počas jedného dňa tak mali nabíjať až 6-krát, čo sa im nepozdávalo. Privysoké sa im zdali aj náklady na nabíjanie, ktoré sa mali pohybovať v rozmedzí 25 až 30 dolárov. Súrodenci sa sťažujú, že na stránke požičovne Hertz bolo uvedené, že požičanie Tesly bude vždy ekonomickejšia voľba než výber auta so spaľovacím motorom, s čím po svojich skúsenostiach nemôžu súhlasiť.
Nesprávne očakávania, chyba či extrémne teploty?
Z toho, čo popisujú to vyzerá tak, že ich poriadne prekvapilo chladné počasie a jeho možný vplyv na dojazd elektromobilov, prípadne mohlo ísť o nejakú poruchu. Popisovaná skúsenosť s extrémne dlhým nabíjaním, ktoré malo trvať až dve hodiny, je prinajmenšom zvláštna. Hlavne ak do úvahy vezmeme, že batéria by počas takto dlhej jazdy s pravidelným nabíjaním mala dosahovať relatívne optimálny prevádzkový stav.
Nevieme však podrobnosti o podmienkach jazdy, takže ťažko povedať čo presne sa vlastne udialo. Niektoré americké štáty koncom roka 2022 zažívali rekordné mrazy, takže je možné, že aj toto zohralo svoju rolu. Wichita bola práve jednou z ťažko postihnutých oblastí. Ako uvádza iMeteo.sk, teploty tam klesli až na -35,6 °C, čo je najnižšia nameraná teplota od roku 2000. Ak sa Steavensonci na svoj výlet Teslou vybrali v tomto období, tak by to dávalo už trochu väčší zmysel.
Ďalšou vecou je, že ak počas celého výletu na trase 2261 kilometrov nabíjali 6-krát po 25 až 30 dolárov, tak ich to celé stálo nanajvýš 180 dolárov. To znamená, že náklady na 100 kilometrov dosahovali približne 8 dolárov a kritika na príliš drahé nabíjanie akosi nesedí.
Zástupca požičovne Hertz uviedol, že spoločnosť neeviduje zvýšenú komunikáciu zo strany zákazníkov ohľadom batérií [dojazdu] prenajatých elektromobilov. Dodáva však, že výdrž batérie sa líši v závislosti od konkrétneho modelu vozidla a ovplyvňuje ju viacero faktorov vrátane počasia a jazdných podmienok.
Tesla v extrémnych mrazoch
Doplnené 16.1.2023
Na zaujímavý pohľad na nabíjanie elektromobilov Tesla počas extrémne mrazivých dní upozornil portál InsideEVs. Experiment priniesol YouTube kanál Out of Spec Reviews. Poukazuje na to, že akonáhle teploty klesnú skutočne hlboko pod nulu, nabíjanie elektromobilov sa môže výrazne skomplikovať. To by do značnej miery mohlo, aspoň na prvý pohľad, vrhať viac svetla na prípad sklamaných súrodencov, až na to, že zjavne ide o dve úplne odlišné situácie.
Experiment kanálu Out of Spec Reviews išiel do extrému. Elektromobil Tesla Model 3 nechal zaparkovaný počas dvoch poriadne mrazivých dní, kedy teplomer ukazoval aj -26 stupňov Celzia. Až potom ho pripojil k nabíjacej stanici, aby sa prebral a pripravil na jazdu. Dva dni bez pohybu napospas mrazivému počasiu je predsa len niečo diametrálne odlišné, než kontinuálny výlet s pravidelným nabíjaním. Takže táto ukážka sa nedá príliš aplikovať na možné problémy našich dvoch súrodencov, ktorí vraj museli pričasto nabíjať.
Čo ale ukázal spomínaný experiment? Keď Out of Spec Reviews po dvoch dňoch prišiel k svojmu elektromobilu Tesla Model 3, tak ho bez nejak väčšej prípravy po prejdení krátkej vzdialenosti rovno pripojil k nabíjacej stanici Tesla Supercharger. Nabíjanie sa ale nespustilo celých 45 minút. Počas tejto doby mala byť všetka energia využívaná na “rozmrazenie” vozidla, konkrétne na uvedenie batérie do optimálneho stavu. Nabitie batérie z 35 na 90 % kapacity potom malo trvať ďalších 45 minút.
Opäť ale pripomínam, že v tomto prípade máme “hlbokozmrazenú Teslu aj batériu” po dvoch dňoch bez pohybu, zatiaľ čo náš pôvodný prípad rieši mnoho nabíjaní počas jednej cesty, kedy by sa stav batérie mal udržiavať v relatívne dobrej kondícii aj napriek nízkym teplotám. V podstate sme sa teda neposunuli nikam, akurát vieme, že pri extrémnych mrazoch to chce trochu viac prípravy.