MojElektromobil

Slovenská asociácia pre elektromobilitu informovala, že k 31. decembru 2023 bolo v evidencii vozidiel v Slovenskej republike vedených 10 273 osobných a malých úžitkových batériových elektromobilov. V priebehu minulého roka ich pribudlo 4293 (o 87 % viac ako v roku 2022) a flotila elektromobilov kategórie M1 a N1 sa tak rozšírila o 70 %.

V týchto číslach sú zahrnuté aj vozidlá značiek, ktoré na Slovensku nemajú oficiálne zastúpenie, ako aj individuálne dovozy jazdených vozidiel zo zahraničia.

„Diskusie o tom, či štát nakoniec podporí alebo nepodporí nákup elektromobilov, alebo aspoň nezavedie odporúčané daňové a iné zvýhodnenia, trhu príliš neprospievajú. Samozrejme, všetci čakajú, kedy sa dotačný program, ktorý je mimochodom obsiahnutý aj v schválenom Akčnom pláne pre rozvoj elektromobility, konečne rozbehne.“

Riaditeľ SEVA Patrik Križanský.

V tejto situácii by podľa analýz SEVA pomohlo, keby vláda sľúbenú podporu čo najskôr spustila, a čo najrýchlejšie uviedla opatrenia, schválené v Akčnom pláne, do praxe.

„Presne takýmito krokmi sa našim susedom podarilo trh s elektromobilmi rozhýbať. My navyše máme výhodu, že na to môžeme využiť peniaze z Plánu obnovy a odolnosti,“ vysvetľuje Križanský.

Elektromobily kupujú takmer výhradne firmy

Podobne situáciu vníma aj Jaroslav Hercog, zástupca importéra ŠKODA AUTO Slovensko, ktorý je zároveň členom Výkonného výboru SEVA. Ten vysvetľuje, že dnes elektromobily kupujú takmer výhradne firmy, ktoré potrebujú znižovať emisnú stopu vozového parku.

Okrem toho k nákupu elektromobilov pristupujú aj nadšenci technológie. Pre zvýšenie podielu elektromobilov na Slovensku by bolo potrebné realizovať viacero opatrení:

„Dá sa povedať, že v tejto situácii si elektromobily kupujú takmer výlučne firmy, pre ktoré je dôležité znižovanie emisnej stopy alebo fanúšikovia technológií. To sa nezmení, pokiaľ bude téma elektromobility a alternatívnych pohonov stáť na okraji celospoločenského záujmu.

Zrýchlenie rozvoja infraštruktúry, koncepčné zavádzanie daňových úľav ako i spustenie strednodobých dotačných programov by určite napomohli zvýšiť podiel elektromobilov na Slovensku. O výsledkoch takýchto opatrení sa dá presvedčiť pohľadom na štatistiky v okolitých krajinách, ako napr. Maďarsku, Poľsku a čo nevidieť i Českej republike, kde ich už zaviedli.“

Jaroslav Hercog, ŠKODA AUTO Slovensko, člen SEVA

Najpredávanejšie značky elektromobilov na Slovensku

Spomedzi značiek je lídrom na trhu naďalej Škoda, ktorá si medzi novými elektromobilmi, predanými prostredníctvom oficiálnych importérov s počtom 382 predaných vozidiel (podiel 16,3 %).

Ponuka modelov materského koncernu Volkswagen zaujala 342 kupujúcich (14,6 %) a na tretej priečke je s 257 predanými elektromobilmi značka Mercedes-Benz (podiel 11 %).

Ak by sme brali do úvahy počty registrácií v centrálnej evidencii vozidiel, kde sú započítané individuálne dovozy aj jazdené batériové elektromobily, tam je poradie Tesla, Volkswagen a Škoda.

Hybridy a plug-in hybridy

Z dostupných údajov ďalej vyplýva, že „medzistupeň“ medzi elektromobilitou a spaľovacím pohonom, teda technológiu plug-in hybridného pohonu volí stále relatívne veľký počet slovenských vodičov.

V priebehu minulého roka pribudlo na naše cesty 2 622 plug-in hybridných vozidiel. Ešte oveľa viac je potom takých, ktoré využívajú hybridný pohon bez možnosti nabíjania batérie zo siete, tých pribudlo 23 998.

Náš tip
Predaj nových elektromobilov na Slovensku je katastrofálny. Sme poslední v rámci EÚ
24. januára 2024

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+