Ľudia počas histórie takmer vždy protestovali proti zmenám, o ktorých si mysleli, že im značne zhoršia život. Zmeny boli, sú a vždy budú súčasťou nového trhového systému.
Vzbura robotníkov proti zavádzaniu strojov v Anglicku
Nepokoje spojené s rozbíjaním strojov, ktoré otriasli vlneným a bavlnárskym priemyslom sa začali v Nottinghamshire v roku 1811 a rýchlo sa rozšírili po celom Anglicku. V Yorkshire sa chceli zbaviť novej mašinérie, ktorá spôsobovala nezamestnanosť medzi robotníkmi. Ruční tkáči napríklad nechceli zavedenie elektrických krosien.
Robotníci v krajine zo strachu o svoje živobytie, posielali zamestnávateľom výhražné listy a častokrát sa vlámali do tovární, aby zničili nové stroje, ako napríklad nové široké tkacie rámy. Zaútočili aj na zamestnávateľov, magistrátov a obchodníkov s potravinami. Dochádzalo dokonca k bojom medzi štrajkujúcimi a vládnymi vojakmi, ktorí nakoniec podobné vzbury potlačili.
Približne 200 rokov po nepokojoch bojuje Anglicko dlhodobo s nedostatkom pracovných miest a musí pracovníkov lákať zo zahraničia.
Zmena pohľadu na dnešné TAXI
Dnes máme podobnú skúsenosť s taxislužbami. Ľudia si navykli na aplikácie, cez ktoré taxi jednoduchšie zavolajú, taxikári nepotrebujú dispečera a jazdy sú ponúknuté automaticky najbližšiemu vodičovi. Cena je stanovená dopredu a je častokrát podstatne nižšia ako v tradičnom taxíku. Tradiční taxikári sa búria, pretože veľa z nich už nemôže vyčkávať na vlakovej stanici a poľovať na dezorientovaných turistov. Aplikácie sú efektívnejšie v riadení dopravy, takže menej taxikárov je potrebných na rovnaký počet jázd. Tí pokrokovejší sa prispôsobili novému modelu, robia viac rýchlejších jázd za nižšie ceny, ale nakoniec zarobia približne rovnako a fungujú ďalej, alebo sú nútení zmeniť svoj spôsob obživy.
Ohrozenie pracovných miest
Nedávna štúdia, ktorá sa zaoberala vplyvom prechodu na elektromobily na pracovné miesta v automobilovom sektore, zistila, že stratené pracovné miesta v tradičných priemyselných odvetviach zameraných na fosílne palivá by boli vykompenzované novými pracovnými miestami v rýchlo rastúcom hodnotovom reťazci e-mobility. Kľúčovou výzvou prechodu je zabezpečiť, aby pracovníci mali správne zručnosti pre tieto nové pracovné miesta.
Slovensko sa posledné roku považuje za automobilovú veľmoc, pričom sa u nás vyrába najviac automobilov na počet obyvateľov vo svete. Desaťtisíce pracovných miest je od automobilového priemyslu závislých.
Elektromobily potrebujú menej komponentov a servisu ako spaľovacie vozidlá. Znamená to, že sa bude vyžadovať menej ľudskej práce potrebnej na výrobu elektromobilu. Na prvý pohľad sa môže zdať, že príjem obrovského počtu zamestnancov je ohrozený. Na druhej strane prináša každá zmena so sebou príležitosti.
Celý svet dnes prechádza na nový model dopravy, ktorý bude závislý najmä na obnoviteľných zdrojoch, batériách a nových technológiách.
Batérie – nové priemyselné odvetvie?
Európa si vyrobí vlastné batérie. Do roku 2030 sa plánuje výroba 38 európskych gigafabrík na výrobu článkov autobatérií, čo predstavuje investície v hodnote 39,5 miliardy EUR a potenciálne vytvorí 60 000 pracovných miest vo výrobe. Znamená to, že Európa bude mať do roku 2030 dostatok batérií na napájanie viac ako 90 % všetkých predajov nových vozidiel. EÚ by mohla mať nadbytočnú produkciu batérií pre dopyt zo svojho vlastného trhu.
Vo svete vznikajú gigatovárne na výrobu batérií, pretože batérie sú nedostatkový tovar. Výskumné centrá rastú ako huby po daždi, ktorých hlavný cieľ je ponúknuť výkonnejšiu batériu za nižšiu cenu. V laboratóriách sa testujú napríklad nové suroviny, ktoré nie sú vzácne, dokonca sú dostupné aj u nás a dajú sa z nich vyrábať plnohodnotné batériové články. O niekoľko rokov bude potrebné všetky tieto batérie začať recyklovať. Recyklácia batérií sa stáva novou a mimoriadne žiadanou službou.
Vznikajú nové obchodné modely na využitie použitých batérií pred ešte recykláciou a ponúknuť im nový život, napríklad ako úložisko energie pre budovy a mestá. Vo svete a teda aj na Slovensku je akútny nedostatok kvalifikovaných pracovníkov v spomenutých odvetviach. Ľudia z automobilového priemyslu majú väčšiu šancu rekvalifikovať sa a uspieť v novovznikajúcich odvetviach.
Ak chceme znížiť našu uhlíkovú stopu, potrebujeme sa viac zamerať na obnoviteľné zdroje, ktoré sa dnes využívajú takmer minimálne. V Číne existujú továrne na solárne panely, ktoré dlhodobo nestíhajú pokryť dopyt zo sveta. Európska únia nám financuje rôzne environmentálne projekty, ktoré nedostatočne čerpáme.
Potreba transformácie ekonomiky
V prírode nezvykne prežiť najväčší a najsilnejší, ale ten, kto sa vie najlepšie adaptovať novému prostrediu. Z tohto dôvodu sa darí švábom a potkanom oveľa lepšie ako napríklad slonom, alebo tigrom. Šváby sú rýchle, prispôsobivé, a nie sú prieberčivé v potrave, ani životnom prostredí. Dokonca sú schopné prežiť aj výbuch atómovej bomby.
Slovensko nie je veľké a silné ako Amerika, alebo Čína, ale na druhej strane sa môže podstatne rýchlejšie transformovať a prispôsobiť svoju štruktúru ekonomiky budúcim potrebám ľudstva. Dnes už máme napríklad národné batériové centrum, kde prebieha nielen výskum, vývoj, ale aj výroba batérií. Začali sa u nás vyrábať už aj elektromobily. Transformácia Slovenskej ekonomiky sa už začala, ale neprebieha v súčasnosti dostatočne rýchlo, takže sa môže stať, že nám konkurencia utečie a bude ju potom už ťažké dobehnúť.
Elektrické vozidlá budú hrať ústrednú úlohu pri zotavovaní sa automobilového sektora z pandémie a je dôležité, aby Európa neprenechala vedúce postavenie v oblasti technológií – a pracovné miesta a investície, ktoré s tým súvisia – Číne a iným krajinám.
V prípade, že sa nám podarí úspešne vychovať a rekvalifikovať našich odborníkov a vytvoriť tým vhodné prostredie pre inovatívnych investorov, môže sa nám stať, že budeme nútení pracovníkov dovážať.
Jednoducho nové výrobky a služby budú vyžadovať nové schopnosti a spoločnosť, ktorá v zmene uvidí príležitosť, bude najbližšie desaťročia benefitovať na transformácii globálnej ekonomiky, ktorá sa už začala.
Článok vznikol v spolupráci so SEVA, čoho je portál MôjElektromobil.sk súčasťou.
Seriál Mýty a fakty
- Kde si nabijem elektromobil, keď pôjdem na dovolenku do Chorvátska?
- Kde budeme nabíjať všetky tie elektromobily?
- Aký je reálny dojazd elektromobilov?
- Ako nabíjať elektromobil v meste a na sídlisku?
- Ako dlho sa vlastne nabíjajú elektromobily? Je to naozaj obmedzujúce?
- Sú elektromobily príliš drahé?
- Je elektromobil pre firmy dobrou investíciou?
- Elektromobil a pomoc s emisiami v mestách. Ako to vlastne je?
- Ticho ako prehliadaný prínos elektromobilov
- Elektromobil kvôli batériám nie je ekologický
- Batérie z elektromobilov sa nedajú poriadne recyklovať
- Elektromobily nie sú počuť a preto sú nebezpečné pre chodcov
- Ak začneme viac používať elektromobily, nebudeme mať dosť elektriny