Podpora elektromobility na Slovensku je v týchto dňoch skutočne horúcou témou. Už vieme, že aktuálny dotačný program bude predĺžený do 30. júna 2018. Čo však potom? Túto otázku aktuálne rieši pracovná skupina, ktorá pozostáva zo zástupcov mnohých rezortov. Tá vypracovala 14 návrhov na podporu elektromobility v SR, ktoré sa bude snažiť presadiť.
Koncom roka skončí prvý slovenský dodatočný program na podporu elektromobility. Pri príležitosti jeho vyhodnotenia, prejednania možností jeho predĺženia a určenia dlhodobej stratégie rozvoja elektromobility v SR, spoločne zasadali zástupcovia ministerstiev hospodárstva, životného prostredia, dopravy a výstavby, ako aj úradu pre investície a informatizáciu, ZAP SR a SEVA. Po tomto stretnutí nasledovala tlačová konferencia ZAP SR , na ktorej sme sa dozvedeli ďalšie detaily.
Doterajšie predaje
11. novembra 2016 bol spustený dotačný program na podporu elektromobility na Slovensku. Celková vyčlenená suma na príspevky na nákup plne elektrických a plug-in hybridných automobilov predstavovala 5,2 milióna eur. 5 miliónov eur pochádzalo z recyklačného fondu, 200 000 eurami prispel Zväz automobilového priemyslu Slovenskej republiky (ZAP SR). Niečo vyše roka po zahájení dotačnéno programu a pár týždňov pred jeho ukončením bola teda vhodná doba na jeho zhodnotenie.
Od 11. novembra 2016 do 8. novembra 2017 požiadalo o štátnu dotáciu na elektromobil (5 000 €) alebo plug-in hybrid (3 000 €) celkovo 445 vodičov. 275 žiadostí sa vzťahovalo na elektrické a 170 na plug-in hybridné automobily. Z 5,2 milióna eur vyčlenených na dotácie bolo vyčerpaných 1,885 milióna eur.
Čo je v pláne v najbližších mesiacoch?
Na tlačovej konferencii ZAP SR potvrdili jeho zástupcovia, že dotácie na vozidlá do zásuvky pokračujú aj v budúcom roku. V rámci pôvodného dotačného projektu, ktorý trvá do 31. decembra 2017 sa podpíše dodatok, ktorý predĺži poskytovanie dotácií v nezmenenej podobe do 30. júna 2018. Minimálne do tejto doby bude prebiehať činnosť pracovnej skupiny ohľadom vytvorenie komplexnej stratégie ďalšieho rozvoja elektromobility na Slovensku.
Štátny tajomník ministerstva životného prostredia Norbert Kurilla nás na zasadaní zástupcov ministerstiev hospodárstva, životného prostredia, dopravy a výstavby, ako aj úradu pre investície a informatizáciu, ZAP SR a SEVA informoval, že peniaze, ktoré sa do polovice roka 2018 nestihnú vyčerpať na podporu predaja áut do zásuvky, budú použité na rozvoj nabíjacej infraštruktúry. Tento účel vedia navyše podporiť aj financiami z environmentálneho fondu. Kurilla taktiež dodal, že jeho rezort chce, aby 50 % budúcich obstarávaných vozidiel tvorili e-autá. Týkať sa to má aj ostatných ministerstiev.
Podľa Ladislavy Cengelovej z Ministerstva dopravy a výstavby sa pracuje na novele zákona, ktorá výrazne zjednoduší administratívne procesy pre získanie povelenia na výstavbu nabíjacích staníc. Poskytovatelia nabíjacích služieb navyše nebudú musieť získať licenciu na podnikanie s elektrickou energiou.
Dlhodobejšia stratégia rozvoja
Zasadajúce strany prezentovali aj svoje budúce plány či návrhy pre oblasť elektromobility. Z tých by mohla časom vzísť komplexná stratégia jej dlhodobého rozvoja.
František Suchý z úradu pre investície a informatizáciu spoločnosti volá po vedeckom prístupe. Chce, aby sa na Slovensku vyvíjali nové technológie, ktoré by súviseli aj s elektromobilitou. Tie by mali pritiahnuť pozornosť z “vonku”. Jeho rezort plánuje zasadať ohľadom tejto témy na prelome novembra a decembra tohto roku. Prezident ZAP SR, Juraj Sinay, hovorí o daňových úľavách pre majiteľov elektromobilov či sprístupnení pruhov vyhradených pre MHD.
Norbert Kurilla prezentoval aj konkrétnejší plán na rozširovanie nabíjacej siete. Na každom veľkom diaľničnom odpočívadle majú byť vybudované 2 nabíjacie miesta, pričom nabíjacia stanica musí byť zriadená každých 30 až 80 km diaľnice. Podľa neho však netreba zabúdať ani na nabíjačky na parkoviskách. Peter Ševce zo SEVA dodáva, že dôležitá je aj nepeňažná motivácia k nákupu ekologických vozidiel, ako aj informačná kampaň zameraná na osvetu v oblasti elektromobility.
ZAP SR potom na svojej tlačovej konferencii prezentoval konkretizované plány predaja elektrických vozidiel v SR do roku 2020, ktorých vypracovanie vyžaduje EÚ. Tzv. národný politický rámec predpokladá dva scenáre do konca tohto desaťročia. Štandardný, konzervatívny scenár hovorí o 10 000 elektrických a plug-in hybridných vozidlách. Technologický scenár, ktorý zohľadňuje pozitívne vnímanie elektromobility a angažovanosť relevantných rezortov zas počíta s 25 000 elektromobilmi a plug-in hybridmi.
14 návrhov na podporu elektromobility v SR
Riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA), Peter Ševce, odprezentoval ako zástupca pracovnej skupiny, ktorá pracuje na strategickom pláne rozvoja elektromobility v SR, nasledujúcich 14 návrhov pre túto oblasť:
- Spustenie informačnej kampane pre verejnosť, školy a predajcov vozidiel.
- Legislatívne zadefinovanie pojmov z oblasti elektromobility.
- Úprava legislatívy v rámci stavebného zákona, ktorá uľahčí výstavbu nabíjacích staníc.
- Zrýchlené odpisovanie e-áut a nabíjačiek pre nabíjateľné vozidlá.
- Zrušenie poplatkov za diaľničné známky pre majiteľov automobilov do zásuvky.
- Verejné obstarávanie automobilov zamerané nielen na cenu, ale aj na ekologickosť prevádzky.
- Špeciálne ŠPZ pre elektromobily kvôli parkovaniu na miestach vyhradených pre tento typ vozidiel.
- Možnosť využívania jazdných pruhov určených pre vozidlá MHD.
- Budovanie nízkoemisných zón.
- Upráva legislatívy, aby mohli podnikatelia jednoducho predávať služby spojené s nabíjaním vozidiel.
- Povinnosť budovania nabíjacích miest alebo ich predpríprava pri výstavne nových budov.
- Budovanie nabíjacích miest pri verejných inštitúciách.
- Kvalifikácia ľudí pre potreby súvisiace s elektromobilitou.
Zatiaľ sa jedná len o pracovné návrhy, ktoré je možné doplniť. Napríklad aj o postrehy, ktoré zazneli v rámci zasadania z pléna, ako napríklad rozšírenie dotácii aj na iné kategórie elektrických vozidiel, zvýhodnenia pre elektrické taxi či carsharingové služby s elektrickou flotilou vozidiel.
Ak vám v rámci prezentovaných návrhov niečo chýba, neváhajte a vyjadrite svoj názor v diskusii pod článkom.