Reči o tom, že elektromobilom nie je možné jazdiť dlhšie trate, sa šíria neuveriteľnou rýchlosťou. Pravdou je, že to hovoria len tí, ktorí s vozidlami s elektrickým pohonom nemajú žiadne skúsenosti. V roku 2022 nie je problém s elektromobilom jazdiť ani na dovolenku k moru. Elektromobilom do Chorvátska som sa vybral aj teraz a v tomto článku si zhrnieme všetko dôležité, čo by ste o takejto ceste mali vedieť.
Do pozornosti dávam dva články, v ktorých sme sa venovali práve ceste do Chorvátska. V minulom roku sme ju absolvovali s elektromobilom Opel Mokka-e, ktorý rozhodne nepatrí medzi vozidlá určené na dlhšie trasy. Avšak cestu dlhú viac ako 500 kilometrov zvládol veľmi dobre, len s dvomi približne polhodinovými nabíjaniami. V druhom článku skúsený elektromobilista radí, ako si naplánovať takúto cestu a kde nabíjať.
- Elektromobilom Opel Mokka-e do Chorvátska. Ako obstál? | Test
- Elektromobilom do Chorvátska – kadiaľ ísť a kde nabíjať?
Elektromobilom do Chorvátska. Ako si naplánovať cestu?
Na spomínanej Mokke som v minulom roku využil trasu, ktorá viedla po maďarských okresných cestách a chorvátskych diaľniciach. Nejde o najkratšiu a ani o najrýchlejšiu trasu, no akosi som si ju obľúbil. A preto som sa rozhodol, že aj v tomto roku sa do Chorvátska vyberiem práve tadiaľto. Cestu späť som si zvolil po diaľnici cez Slovinsko a Rakúsko.
Plánovanie trasy niektoré dnešné elektromobily zvládnu za vás. Stačí zadať cieľ a navigácia vám automaticky ukáže, kadiaľ ísť a kde nabíjať. Práve toto je akýsi ideálny scenár, vy sa nemusíte o nič starať. Avšak ak elektromobil s takouto možnosťou nemáte, plánovanie by ste určite nemali zanedbať.
Odporúčam pozrieť si, kde sa na vašej ceste nachádzajú nabíjačky a aký výkon ponúkajú. Odporúčam napríklad aplikáciu abetterrouteplanner. V nej si stačí zvoliť vozidlo, ktorým pôjdete a nastaviť cieľ. Nájde najvhodnejšiu trasu a aj miesta, kde budete nabíjať. Výbornou aplikáciou je aj Plugshare, kde nájdete podrobný zoznam nabíjačiek na celom svete.
Keďže nabíjacie siete sú v jednotlivých krajinách prevádzkované rôznymi operátormi, zaujímavou alternatívou môže byť využitie roamingu. Dvaja najväčší slovenskí operátori – ZSE Drive a GreenWay roaming samozrejme ponúkajú. Poďme sa na to teda pozrieť bližšie.
Chorvátsko s roamingom ZSE Drive
Roaming od ZSE Drive je možné využiť len s nabíjacou kartou, nabíjanie v zahraničí prostredníctvom aplikácie nie je možné spustiť. Ceny sú nastavené fixne, bez ohľadu na to, aký program na Slovensku používate. Zaujímavosťou je hodinová tarifikácia bez ohľadu na to, koľko energie dobijete.
Za DC nabíjanie zaplatíte 25 eur za každú začatú hodinu bez ohľadu na to, či nabíjate na stojane s výkonom 50 kW alebo na UFC stojane. Za AC nabíjanie sa platí 9 eur za každú začatú hodinu.
Chorvátsko s roamingom od GreenWay
Ak vlastníte nabíjaciu kartu od GreenWay, roaming máte taktiež aktivovaný automaticky. Cez aplikáciu v zahraničí nabíjanie nespustíte, je potrebná fyzická karta. Autorizácia prebieha štandardne a úplne rovnako ako na Slovensku. GreenWay má v roamingu zazmluvnené nabíjacie stanice od operátora Hrvatski Telekom.
Narozdiel od riešenia ZSE Drive, v tomto prípade sa platí za spotrebovanú energiu. GreenWay na webe uvádza kompletnú tabuľku cien, ktoré samozrejme závisia od nabíjacieho výkonu, ale napríklad aj paušálu, ktorý využívate. Ceny nabíjania si môžete pozrieť aj priamo v aplikácii GreenWay. Tento cenník je platný len pre Chorvátsko, v iných krajinách môžu byť ceny iné. Pre zobrazenie nabíjačiek v zahraničí si nezabudnite zvoliť správny filter, pretože napríklad ja som prednastavene zobrazovanie roamingových nabíjačiek mal deaktivované.
Čo ak v Chorvátsku nechcete využívať roaming od slovenských poskytovateľov?
Okrem roamingov od spoločností, ktoré som spomínal vyššie, odporúčam registrovať sa do nabíjacej siete ELEN. Práve táto sieť je v Chorvátsku najrozšírenejšia, nabíjačky má veľmi dobre rozmiestnené na hlavných diaľničných ťahoch. Nájde sa aj zopár nabíjacích bodov s výkonom 178 kW, no väčšina rýchlonabíjačiek od ELEN má maximálny výkon 50 kW.
Táto sieť bola ešte v minulom roku úplne zdarma. Stačilo si nainštalovať aplikáciu, cez ktorú sa spúšťalo nabíjanie. Teraz je už situácia iná a nabíjanie je spoplatnené. Najskôr boli spoplatnené vybrané DC stojany pri diaľniciach, teraz sa platí aj za AC nabíjanie.
Ceny za nabíjanie sa líšia nielen od výkonu, ale aj od umiestnenia nabíjacej stanice a času nabíjania. Nočné nabíjanie je lacnejšie ako denné a platí sa aj poplatok navyše za obsadenie nabíjacieho portu. Na AC nabíjačke môžete stáť zadarmo 180 minút, na nabíjačke s výkonom 50 kW je zdarma hodina a na ultra-rýchlej nabíjačke 45 minút. Všetky tieto informácie získate prehľadne v aplikácii ELEN. Stačí si rozkliknúť konkrétny nabíjací port.
Roaming v Chorvátsku s Tesla Model Y Long Range
Roaming som teda otestoval na mojej ceste do Chorvátska s cieľom v meste Umag. Bez ohľadu na to, či nabíjanie bolo potrebné alebo nie a bez ohľadu na reálny čas jazdy, som zastavil na dvoch nabíjačkách. Prvá bola v roamingu ZSE Drive, druhá v roamingu GreenWay.
Nezostanem však skúpy na nejaké základné informácie o spotrebe, ktorú sa mi podarilo dosiahnuť s Tesla Model Y. Prvá časť cesty viedla z Bratislavy cez Maďarsko, avšak bez diaľníc, samozrejme som sa vždy snažil jazdiť maximálnou povolenou rýchlosťou. Na diaľnicu som sa dostal až v Chorvátsku a prešiel som po nej približne 25 km rýchlosťou 130 km/h. Po tomto úseku dlhom 286 km mi vozidlo ukázalo spotrebu 14,2 kWh/100 km a z batérie ubudlo 64 %.
Zastavil som sa na jedinej ultra rýchlej nabíjačke (178 kW) na mojej ceste a bola by škoda, keby som ju nevyužil. Nabíjačka je v sieti ELEN a využil som ZSE Drive roaming. Nabil som do 81 % a pokračoval ďalej po čisto diaľničnom úseku dlhom 186 km do mesta Delnice, kam som prišiel s 24 % batérie. Spotreba sa vyšplhala na 20,5 kWh/100 km, pričom tempomat som mal nastavený na rýchlosť 130 km/h. Tu som nabil do 66 %.
Posledný úsek do Umagu bol dlhý 134 km, z toho 50 km som prešiel po diaľnici. Stále platí, že všade som sa snažil ísť maximálnou povolenou rýchlosťou. Do Umagu som dorazil so spotrebou 13,4 kWh/100 km.
Dá sa nabíjať v Chorvátsku zadarmo?
V Umagu som bol aj počas minulého roka, cestu som vtedy absolvoval so Škoda Enyaq a za nabíjanie som nezaplatil nič. Túto cestu som zhrnul v článku Chorvátsko so Škoda Enyaq iV: prešli sme 1300 km za víkend.
V tomto období ešte bola nabíjacia sieť ELEN zadarmo, no teraz to už neplatí. Avšak nabíjanie zdarma je stále možné. V minulom roku bol v Umagu s nabíjačkami problém, pretože neboli. Či už platené alebo tie zdarma.
Nedávno tu ale vyrástol nový Kaufland aj s nabíjačkou pre elektromobily. A tak som neváhal a ihneď ju otestoval. Nabíjanie je samozrejme zadarmo, rovnako, ako nabíjanie pri Kauflandoch na Slovensku.
Pre vyfiltrovanie nabíjacích staníc, ktoré sú zadarmo, opäť odporúčam aplikáciu Plugshare. Práve pomocou nej som zistil, že môžem nabíjať pri spomínanom Kauflande. V okolí mojej trasy sa nachádzalo aj niekoľko ďalších nabíjačiek, ktoré sú zadarmo, no veľa ich nebolo. Najviac sa ich nachádza v okolí Záhrebu.
Už Vám nič neujde!
Prihláste sa na odber noviniek súvisiacich s týmto vozidlom