MojElektromobil

Salón elektromobilov 2021 v Košiciach je už úspešne za nami a v tomto článku sa s vami podelíme o cestu z Bratislavy do Košíc, ktorú sme absolvovali na elektrickom Fiate 500e od Motor-Car Bratislava. Nabíjali sme výlučne na nabíjacích staniciach od ZSE Drive. Podelíme sa s vami o naše skúsenosti z južnej trasy, kde sa nachádzajú dve úplne nové nabíjačky od firmy Alpitronic.

Bezproblémová cesta z Bratislavy do Košíc južnou trasou

Nikam sme sa neponáhľali, naplánované sme mali 4 zastávky pre krátke nabíjanie, aj napriek tomu, že nutné neboli. Hoci sa jedná skôr o mestské vozidlo, takúto cestu by sme úplne v pohode zvládli aj s 3 nabíjaniami. Zamerali sme sa na južnú trasu, ktorá bola dlhé roky tŕňom v oku elektromobilistov, pretože nabíjačiek tu bolo pomenej (prakticky žiadne).

Z Bratislavy sme vyrazili s plne nabitým vozidlom a prvé nabíjanie sme absolvovali na odpočívadle Terminál R1 v Beladiciach. K dispozícii sú tu 4 stojany, z ktorých každý ponúka výkon 175 kW. Okrem nás tu nenabíjal nikto.

V Beladiciach sme si mohli vyberať | Foto: Redakcia

Ďalšie krátke nabíjanie sme absolvovali v Budči, kde sa nachádza prvá ultrarýchla nabíjacia stanica na Slovensku s maximálnym výkonom 350 kW. Pôvodne bola ultrarýchla nabíjačka len v smere do Zvolena, momentálne (už približne 2 roky) je možné nabíjať rovnakým výkonom aj v smere do Bratislavy. Zo Zvolena sme sa teda vydali južnou trasou.

Zaujímala nás nabíjačka v Rožňave, no najviac zvedaví sme boli na nabíjačku v Lučenci. Tá je od Budče vzdialená približne 60 kilometrov. To znamená, že túto trasu bez problémov zvládne aj starší elektromobil s nižším dojazdom. 

Nabíjacia stanica v Lučenci 

Nabíjacia stanica ponúka maximálny nabíjací výkon 150 kW. Jej hlavnou výhodou je, že na nej môžu nabíjať dva elektromobily súčasne (koncept Fair Share), a to rýchlym nabíjaním. Výkon sa v tomto prípade rozdelí a každý z elektromobilov dostane 75 kW. Pokiaľ sa nabíja len jedno vozidlo, k dispozícii je plný 150 kW výkon. Fair Share funkcionalita  jedostupná v sieti ZSE Drive na ultrarýchlych nabíjacích staniciach značiek Alpitronic a ABB.

Nabíjacia stanica v Lučenci | Foto: Redakcia

K dispozícii je tu štandardný CCS konektor, CHAdeMO a konektor pre pomalšie AC nabíjanie (s maximálnym výkonom 22 kW), klasický Type 2. Stratégia ZSE teda zatiaľ zostáva pri plnej univerzálnosti každej nabíjacej lokality, aby v každej bolo možné nabiť akékoľvek vozidlo. Podľa vyjadrení ZSE však budú monitorovať práve využívanie Chademo konektorov, ktoré sú predsa len v Európe už na ústupe. V lokalitách, kde Chademo nebude dostatočne využívané, bude možnosť vymeniť ho a sprístupniť tak nabíjanie dvom vozidlám s konektorom CCS, čím sa môže zvýšiť obslužnosť lokality. 

Fiat 500e test zse
Foto: Redakcia

 

Nabíjačka sa nachádza pri obchodnom dome Prior priamo v centre mesta, takže počas nabíjania si môžete pokojne odskočiť na nákup. Poteší aj informácia o aktuálnom nabíjacom výkone počas nabíjania, keďže nie všetky elektromobily tento údaj zobrazujú. Obyvatelia Lučenca dve vyhradené miesta pre nabíjanie elektromobilov neblokovali aj napriek tomu, že parkovisko bolo úplne plné.

Počas nabíjania sme tu dosiahli maximálny nabíjací výkon 72 kW, čo je síce výrazne pod možnosťami samotnej nabíjačky, avšak tu je výkon limitovaný samotným vozidlom. Vzhľadom na menšiu kapacitu batérie Fiatu 500e bolo nabíjanie veľmi rýchle.

Ďalšie plánované krátke nabíjanie sme absolvovali v Rožňave, kde sa nachádza úplne rovnaká nabíjačka ako v Lučenci. Vyskúšali sme ju tiež. Opäť všetko fungovalo bez problémov. Ani v tomto prípade nechýba rovnomerné rozdelenie nabíjacieho výkonu (po 75 kW) v prípade, ak nabíjajú dva elektromobily súčasne.

Takto sme nabíjali v Rožňave | Foto: Redakcia

V Rožňave sme si odskočili do obchodu a kým sme sa vrátili, vozidlo už ukazovalo, že batéria je nabitá na 91 percent. Čakať dlhšie by bolo zbytočné, a tak sme sa ihneď vydali na posledný úsek cesty do Košíc. Keďže do cieľa je to približne 65 km, dorazili sme s dostatočným dojazdom na to, aby sme už v Košiciach nemuseli nabíjať.

Rovnaká nabíjačka s rovnakými parametrami sa nachádza aj v Žiline v obchodnom reťazci Metro a podľa ZSE v najbližších mesiacoch budú v nových lokalitách pribúdať nabíjacie stanice práve tejto značky. 

Aká bola cesta?

Najdôležitejšia skúsenosť z cesty je taká, že všetky 4 nabíjania boli úplne bezproblémové. Stojany fungovali na 100 % a nezaznamenali sme žiadne negatíva. Teší nás aj fakt, že ZSE Drive myslí aj na južnú trasu z Bratislavy do Košíc, ktorú bolo v minulosti možné absolvovať len s elektromobilom s vyšším dojazdom.

Vzdialenosti medzi jednotlivými nabíjačkami sa skracujú, pričom výkon sa stále zvyšuje. To dáva možnosť vyskúšať si jazdu z Bratislavy do Košíc aj elektromobilistom, ktorí vlastnia vozidlá s kratším dojazdom v pomerne slušnom čase a s niminálnym zdržaním.

Nabíjací HUB v Košiciach kombinuje ultra rýchle nabíjanie s AC nabíjaním

V košickom OC Galeria sa nachádza nabíjací HUB od ZSE Drive, kde môžete nájsť stojany s výkonom 350 kW, ktoré dokážu bez problémov poskytnúť plný výkon pre najrýchlejšie sa nabíjajúce elektromobily na trhu. Nabíjanie do 80 % na takomto stojane s kompatibilným elektromobilom netrvá ani 20 minút.

My sme to na vlastnej koži vyskúšali s novým Hyundai IONIQ 5. Maximálny nabíjací výkon tohto vozidla je úctyhodných 250 kW.  Stojan s výkonom 350 kW to teda zvládne hravo.

Hyundai Salon elektromobilov 2021 Kosice
Foto: Redakcia

Vzhľadom na to, že pred nabíjaním sme s vozidlom najazdili len 5 km po meste, batéria nebola na maximálny možný výkon úplne pripravená. Avšak aj napriek tomu sme boli veľmi príjemne prekvapení. Počas prvých sekúnd sme sa dostali na výkon približne 180 kW, no po dvoch minútach sa zvýšil na 210 kW. 

Takéto výkonné nabíjanie sa samozrejme pozitívne prejaví v čase, ktorý je potrebné absolvovať pri nabíjačke. V skratke, z 20 % na 80 % sme batériu nabili za rovných 15 minút.

Hyundai Ioniq 5
Foto: Redakcia

Tento nabíjací hub ponúka okrem ultra rýchlych nabíjačiek aj wallboxy s AC nabíjaním. Pokiaľ sa v nákupnom centre plánujete zdržať dlhšie, toto riešenie je ideálnejšie. Hodí sa aj pre majiteľov plug-in hybridných vozidiel bez podpory DC nabíjania.

V spolupráci so ZSE Drive.

26. septembra 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+