Druhý augustový víkend sme vám priniesli prvý článok o našej ceste elektromobilom po Orave. Na túto cestu sme si vybrali Škodu Citigo-e iV, čo je síce najmä mestský elektromobil, no oproti prvej verzii Volkswagen e-Up už ponúka dostatočný dojazd aj na dlhšie trasy. Sám sa takýmto cestám s elektromobilmi nevyhýbam, práve naopak.
Rád ich totiž testujem v takých podmienkach, ktoré prevyšujú ich štandardné spôsoby využitia. Práve dlhé cesty môžu byť pre časť aktuálnych elektromobilov väčšou výzvou, avšak určite nie prekážkou, ktorú nie je možné prekonať. Škoda Citigo-e iV ponúka WLTP dojazd približne 250 kilometrov, no v meste je možné bez problémov pokoriť hranicu 300 kilometrov. Na diaľnici je situácia samozrejme presne opačná, pričom dojazd sa tu môže pohybovať od 150 do 200 kilometrov, v závislosti od rýchlosti a ďalších faktorov.
Opäť na Oravu
Pre mňa nie je jazda s elektromobilom po diaľnici žiadnou neznámou. Prakticky každý elektromobil, ktorý som doteraz testoval, som prevetral aj v diaľničnom teste. Viem teda čo približne mám od takejto jazdy očakávať, pričom je skutočne výnimočné, ak ma dokáže nejaký model sklamať. Skôr teda prichádza na pozitívne prekvapenia, pričom jedno také nastalo aj pri mojom prvom víkende so Škoda Citigo-e iV. Moju štandardnú trasu z Oravy do Trnavy by som pri diaľničnej rýchlosti 115 km/h dokázal prejsť bez nabíjania a ešte s peknou rezervou. Tieto hodnoty sa mi ale nepodarilo dostať do praxe kvôli absencii nabíjacích staníc v danom regióne. Vychádzam teda iba z výpočtu spotreby a kapacity batérie.
Elektromobilom po Slovensku: Pamiatka UNESCO a Oravský Podzámok
Druhý víkend som sa opäť vydal na Oravu, aby som si tu pozrel ďalšie miesta. Navyše, už som vedel, ako určite jazdiť nemám, aby som sa vyhol prehriatej batérii a zníženému výkonu nabíjania na jedinej zastávke. Z Trnavy som teda vyrážal takmer úplne nabitý, s 97 % batérie, pričom ako plánovanú zástavku som vybral Žilinu. Vonku nebolo horúco, ale skôr iba príjemne teplo do 28 stupňov. Na trase som si teda občas pustil klimatizáciu, nakoľko som vedel, že mám dobrú rezervu. Bol som ale opatrný, keďže som si chcel nechať dojazd aj na prípadnú zachádzku do Martina.
Ďalšie problémy
Rýchlosť som tentokrát limitoval na 115 km/h podľa GPS. Predpokladal som, že to je maximum, ktoré batéria zvládne bez obmedzení, no nestalo sa. Do Žiliny som prišiel ešte s 20 % batérie a nabíjací výkon začal stúpať. Zastavil sa však na hodnote 32 kW, aj keď je maximum okolo 36 kW. Myslel som si, že sa to ešte po chvíli zlepší, ale nič také sa neudialo. Potreboval som nabiť aspoň na 70 %, čo by auto malo zvládnuť za približne 30 minút. Bohužiaľ, výkon nabíjania začal klesať oveľa skôr, čo bolo dôkazom prehriatej batérie.
Už pri 50 % sa auto nabíjalo výkonom približne 14 kW, čo je skutočne málo. Výkon klesal naďalej, ale už len veľmi pomaly. Na spomínaných 70 % som sa dostal za jednu hodinu a nabíjací výkon pri takomto stave batérie podliezal aj 12 kW. Absencia termálneho manažmentu batérie je skutočne veľké mínus modelu Škoda Citigo-e iV, aj keď ide o pochopiteľný kompromis s ohľadom na cenu. Ak by tu totiž bol prítomný a auto by zvládalo deklarovaných 40 kW aspoň do 60 či 70 %, Škoda Citigo-e iV by určite nebol iba mestský elektromobil.
Predsa len, priemerná čisto diaľničná spotreba okolo 15 kWh / 100 km pri rýchlosti 115 km/h podľa GPS je veľmi slušná. Na Oravu som dorazil po prejdení 207 kilometrov a po troch hodinách s priemernou spotrebou 14,6 kWh / 100 km.
Návšteva ďalších miest
Nakoľko som vyrážal v piatok poobede, na výlet s elektrickým Citigo-e iV som sa vydal na druhý deň. Kvôli menej dostupným nabíjačkám som si nemohol dovoliť príliš experimentovať, trasu som si naplánoval tak, aby som sa nemusel báť, že sa nevrátim späť. Rovnako ako predchádzajúci víkend, aj tento som sa rozhodol navštíviť jedno miesto, kde je dostupný Tesla Wallbox. Skrátka, keď je nabíjačiek ako šafranu, každá kWh elektrickej energie je cenná. K tomu sa však dostanem až neskôr.
Zvonica Osádka
Prvá zastávka sa nachádza blízko Leštín, ktoré som navštívil pred týždňom. V Leštinách sa nachádza unikátny artikulárny kostol, ktorý patrí medzi pamiatky UNESCO. Obec vedľa síce až také poklady neskrýva, no nachádza sa tu veľmi pekné miesto. Ide o drevenú zvonicu, ktorá vyzerá rovnako dobre v skutočnosti ako aj na fotkách. Ide fotogenické miesto, čo však platí pre celé okolie a Oravu ako takú. To určite potvrdzujú aj ďalšie miesta nižšie.
Osádka, ako aj Leštiny, sú iba pár kilometrov vzdialené od Dolného Kubína. Na tak krátkej vzdialenosti teda nemá veľký zmysel riešiť spotrebu a ďalšie hodnoty. Škoda Citigo-e iV je na mestských a okresných cestách veľmi úsporné auto.
Výhľad na Hruštín
Moja ďalšia zástavka bola už vyššie spomínaná nabíjacia stanica. Tá sa nachádza v Oravskej Jasenici, kde je súčasťou koliby. Nachádzajú sa tu dva Tesla Wallboxy – jeden pre Teslu, druhý pre ostatné elektromobily. Nabíjanie je určené pre zákazníkov a je bezplatné. Po ceste k nabíjačke som sa ale ešte zastavil pred Hruštínom. Po výstupe na Príslop je totiž naozaj pekný výhľad na hornú Oravu, ktorý určite stojí za to.
Nabíjanie v Oravskej Jasenici
Tesne pred Námestovom sa nachádza obec Oravská Jasenica. Ak nebudete pokračovať pred Námestovom po hlavnej ceste okolo Oravskej priehrady a odbočíte doľava, nemôžete ju minút. Rovnako tak nemôžete minúť kolibu, ktorá je vybavená už spomínanou dvojicou Tesla nabíjačiek a nachádza sa hneď pri ceste. Po poslednom nabíjaní v Žiline som prešiel približne 130 kilometrov, a tak som po príchode k nabíjačke mal nabitých iba 30 %. V kolibe som strávil asi hodinu a batériu nabil na 48 %. Následne som pokračoval na moju poslednú zastávku.
Rio de Klin
Obec pri Námestove s názvom Klin je rušné turistické miesto, a to z jednoduchého dôvodu. Na jednom z kopcov sa nachádza obrovská socha Ježiša na štýl známej sochy v Rio de Janeiro. Aj preto sa toto miesto nazýva Rio de Klin. Ide predovšetkým o miesto, ktoré navštevujú veriaci, ale aj ostatným má čo ponúknuť – skvelý výhľad na Oravskú priehradu a veľkú časť Oravy.
S autom sa síce dá vyjsť až hore, miestni to však nemajú veľmi radi. Každopádne, pre fotku som túto cestu absolvoval. Ak sa tento kopec rozhodnete vyšliapať po vlastných, čo vám zaberie zhruba desať minút, auto môže nechať dole na záchytnom parkovisku. Po príchode pod sochu mi auto ukazovalo stav batérie 44 % a predo mnou bola cesta naspäť do Dolného Kubína. Táto ďalšia, 39 kilometrov dlhá cesta, mi z batérie zobrala ďalších 18 percent. Na 210 kilometrov dlhú cestu do Trnavy som musel vyrážať iba s 26 % batérie.
Cesta do Trnavy
To je pochopiteľne dostatok energie, aby som bez problémov prišiel do Žiliny. Nechcel som však riskovať prípadné problémy s nabíjaním, a tak som išiel na istotu – do Martina, kde sa nachádzajú tri nabíjacie stanice ZSE Drive. K nabíjačke OC Tulip som dorazil so 14 % batérie. Strávil som tu 49 minút a auto som dobil na 83 %. Vzhľadom na to, že bol víkend a situácia pod Strečnom je pomerne zlá, rozhodoval som sa, či sa vydám južnou alebo severnou trasou. Napokon som zvolil severnú, no zápcha pod Strečnom sa do môjho príchodu ešte výraznejšie natiahla, a tak som sa tu zdržal minimálne pol hodinu. Pokračoval som už ale bez zastávky až do Trnavy.
Elektromobilom po Európe: Estónsko za víkend s Kia e-Niro 2020 (3 350 km) | BLOG
Rýchlosť po diaľnici som nemenil – držal som stále 115 km/h podľa GPS. Vedel som, že to bude tesné, no pri tejto rýchlosti by som nemal mať problém bezpečne prísť až do cieľa. A aj sa mi to potvrdilo – auto som v Trnave pripájal k nabíjačke so 6 %. Cesta z Dolného Kubína so zástavkou v Martine (nabíjanie 49 minút) a zápchou pod Strečnom (zdržanie minimálne 30 minút) trvala štyri hodiny. Priemerná spotreba elektrickej energie po prejdení 214 kilometrov sa zastavila na naozaj veľmi dobrej hodnote 11,6 kWh / 100 km.
Síce som už svoje finálne hodnotenie Škoda Citigo-e iV povedal pri prvotnom teste, opätovne musím zopakovať, že ide o naozaj skvelé auto do mesta. Vďaka väčšej batérii sa síce dá využiť aj na dlhšie trasy bez výrazných obmedzení, no iba ak majú do 200 respektíve 250 kilometrov a v cieľovom mieste sa nachádza nabíjacia stanica. V opačnom prípade si musíte dávať pozor na vyššie rýchlosti, a to hlavne v lete, kedy by sa batéria mohla prehriať, čo výrazne pocítite na nižšom výkone nabíjania.