Elektromobily čaká výrazné zníženie cien v každom segmente do roku 2027, tvrdí štúdia BNEF. Dnes sú stále o desiatky percent drahšie.
Elektromobily čaká zníženie cien
Elektromobily budú omnoho lacnejšie na výrobu ako spaľovacie vozidlá v každom segmente osobných vozidiel do roku 2027. Také sú závery štúdie BloombergNEF, ktorú si objednala európska nezávislá dopravná agentúra Transport & Environment.
Nepôjde to však bez vládnych zásahov. Do roku 2035 by sa malo predávať 100% nových osobných vozidiel s plne elektrickým pohonom za predpokladu, že zákonodarcovia pre to vytvoria podmienky, a to prísnejšími emisnými limitmi a silnou podporou budovania nabíjacej infraštruktúry.
BREAKING: Electric cars will be cheaper than petrol cars in ALL segments by 2027, finds @BloombergNEF study for T&E
2025: Light vans
2026: Sedans
2026: SUVs
2026: Heavy vans
2027: Small cars
👉 https://t.co/BanH84gp0PTime to #NameTheDate for ending new fossil-fuel car sales! pic.twitter.com/wUHXBCrBWP
— Transport & Environment (@transenv) May 10, 2021
Lacnejšie vo všetkých kútoch Európy
Elektrické sedany v segmente C a D a elektrické SUV dosiahnu cenovú paritu so spaľovacími autami v roku 2026. Najdlhšie to bude trvať malým osobným automobilom (B segment), ktoré sa cenovo vyrovnajú tým spaľovacím v roku 2027.
Kritickými faktormi pre dosiahnutie tohto míľnika sú podľa BloombergNEF klesajúca cena batérií, špeciálne výrobné linky a výrobné zariadenia a špeciálne platformy vozidiel pre elektrický pohon. To všetko zabezpečí, že automobilky budú môcť ponúkať lacnejšie elektromobily ako spaľovacie modely ešte pred odrátaním štátnych dotácií.
”Elektromobily budú realitou pre všetkých nových kupcov do šiestich rokov. Budú lacnejšie ako spaľovacie vozidlá pre každého, od človeka z Berlína pre vidiečanov v Rumunsku. Elektrické vozidlá nie sú vhodnejšie len pre klímu a európske priemyselné postavenie, ale aj pre rast ekonomiky,” vysvetľuje Julia Poliscanova, ktorá je senior manažérkou pre dopravu a elektromobilitu v organizácii T&E.
100% elektro do roku 2035?
V prípade ľahkých dodávok nastane cenová parita s naftovými dodávkami do roku 2025 a v prípade ťažkých dodávok v roku 2026. Dnes dosahujú elektrické dodávky len 2% predajov v tomto segmente. To je podľa T&E spôsobené slabými emisnými normami pre výrobcov. EÚ by mala nastaviť prísnejšie emisné normy aj predajné kvóty, aby výrobcovia zvýšili investície do elektromobility a do výroby e-modelov v ponuke.
Elektro vozidlá by mali zastupovať 100% nových osobných vozidiel do roku 2035, a to aj v krajinách východnej a južnej Európy. Opäť sa však bavíme o predpoklade, že politici nastavia prísnejšie emisné normy a zavedú ďalšiu podporu pre e-autá, napríklad v rýchlejšom budovaní nabíjacích bodov.
Bez politických stimulov by sa podľa štúdie do roku 2035 predávalo 85% elektrických vozidiel. To by znemožnilo dosiahnuť uhlíkovú neutralitu EÚ do roku 2050.
Zákaz spaľovákov má silnú pdporu
Prechod na 100% elektrickú mobilitu podporujú aj ďalšie organizácie a občania EÚ. Podľa prieskumu YouGov 63% mestského obyvateľstva v európskych mestách podporuje rok 2030 pre zrušenie predajov spaľovacích áut. Prieskum bol vykonaný v 15 metropolách Európy na vzorke 10 050 respondentov.
Apel na EÚ pre zákaz predaja spaľovacích áut od roku 2025 vyjadrilo aj 27 významných európskych firiem. Okrem toho minimálne 7 automobiliek a 10 štátov EÚ vyhlásilo tento cieľ.