MojElektromobil

Hluk z dopravy je v súčasnosti na druhom mieste medzi najvplyvnejšími environmentálnymi hrozbami pre verejné zdravie. Znečistenie hlukom je reálne znečistenie ako každé iné najmä v tom, že predstavuje nebezpečenstvo pre životné prostredie, ktoré môže poškodiť ľudské zdravie, ale podľa výskumu vedcov sa toto riziko často prehliada.

Hluk môže spôsobiť stresovú reakciu v našom tele, prerušiť náš spánok, zároveň môže skrátiť život po dlhodobej expozícii, pretože spôsobuje kardiovaskulárne a metabolické ochorenia. Pri vysokých úrovniach môže samozrejme poškodiť aj náš sluch.

Dokonca aj podľa Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO), dlhodobé vystavenie vysokej hladine hluku v životnom prostredí, ako je napríklad doprava, nad 53 decibelov (dB), môže mať za následok nepriaznivé zdravotné účinky, napríklad zvýšený krvný tlak, ochorenie koronárnych artérií, strata sluchu a dokonca aj ochorenia srdca.

Hladiny hluku vo veľkých svetových metropolách sú v priemere 76 dB – takmer štyrikrát vyššie ako hladiny odporúčané WHO. Je vedecky dokázané, že hluk na týchto úrovniach časom ovplyvňuje zdravie obyvateľov mesta. Naopak, znížené úrovne znečistenia hlukom môžu priniesť napríklad menej prípadov zúrivosti na cestách, zvýšená kognitívna výkonnosť a produktivitu.

Škodlivé znečistenie hlukom postihuje viac ako 100 miliónov Európanov a hladiny hluku sú na vzostupe, pričom za viac ako desať rokov nedošlo k žiadnym významným legislatívnym zlepšeniam.

Nissan experiment alebo hluk vozidiel v praxi

S cieľom informovať o tomto rastúcom probléme v oblasti zdravia, spoločnosť Nissan pomocou zvukomera zmerala a porovnala hladiny zvuku na štandardnej mestskej ulici, s úrovňou zvuku na ulici so 100 % elektrickým vozidlom (EV).

Výsledky ukázali, že hladiny hluku dosahujú maximum nad 90 dB na bežnej ulici, v porovnaní s hlučnosťou 100 % elektrických vozidiel na úrovni 21 dB. Pre lepšiu predstavu: v knižnici je hluk približne 30 dB a priemerná hlučnosť stojaceho benzínového alebo naftového motora je okolo 76 dB, teda viac ako trojnásobok.

Záver

Elektromobily predstavujú životaschopnú možnosť, ako pomôcť znížiť znečistenie hlukom z dopravy. V prípade elektromobilov riešime viac opačný problém a to fakt, že sú až príliš tiché a môžu byť preto hrozbou najmä pre ľudí so slabým zrakom a nevidiacich. Dokonca na to vznikla legislatíva, aby elektromobily vydávali pri nižších rýchlostiach aspoň nejaký zvuk, ktorá má upozorniť ľudí o ich blízkosti, ktorá je platná v EU a nazýva sa AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System).

Prínosy aj na spoločenskej úrovni môžu zahŕňať napríklad vyššiu budúcu hodnotu nehnuteľností pri cestách a zvýšenú úroveň aktivity na uliciach a sociálnej interakcie. Ako ukazuje tento malý experiment, elektrické vozidlá, s nulovými emisiami, majú silný potenciál pozitívne zlepšiť environmentálne záujmy spoločnosti.

Seriál Mýty a fakty

Článok vznikol v spolupráci so SEVA, čoho je portál MôjElektromobil.sk súčasťou.

8. novembra 2022

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+