V apríli sme priniesli informáciu, že koncern Jaguar Land Rover údajne pre svoje nové modely využije platformu čínskeho koncernu Chery určenú pre elektrické vozidlá. Nejde o nič neobvyklé, viaceré zahraničné značky sa snažia využiť technológiu čínskych automobiliek na vstup do vôd elektromobility. Vývoj vlastných technologických riešení zaberie veľa času a vyžaduje extrémne vysoké investície. Dosiaľ neoverené informácie o kooperácii teraz potvrdil samotný predseda predstavenstva čínskeho gigantu.
Podľa správy CarNewsChina budú britské značky koncernu Jaguar Land Rover vyrábať nové modely na hybridných a plne elektrických platformách z portfólia spoločnosti Chery. Predseda predstavenstva spoločnosti Chery Yin Tongyao počas rozhovoru potvrdil predchádzajúce dohady o tom, že spoločnosť Jaguar Land Rover bude v rámci kooperácie využívať platformy spoločnosti Chery. Budúce hybridy či elektromobily od Jaguar Land Rover tak budú stáť na modulárnych architektúrach M3X a E0X, ktoré sú základom takých vozidiel, ako sú naprísklad Exeed RX, Exeed Sterra ES, Luxeed 7, Luxeed R7, Chery Tiggo 9 atď.
Pokrokové technológie s nízkymi nákladmi
Napríklad zaujímavý elektromobil Exeed Sterra ES postavený na spomínanej platforme E0X už ponúka značka na domácom trhu. Za cenu pod 30 000 eur ponúka aerodynamický sedan nižšej strednej triedy s dojazdom 550 až 905 kilometrov (v závislosti na verzii). Model sa ponúka vo verziách so 400 aj 800 V architektúrou, pri čom už päťminútové nabíjanie dokáže predĺžiť dojazd o ďalších 150 km.
Na rovnakej platforme stojí aj novinka Luxeed S7, ktorá vznikla zo spolupráce čínskej automobilky Chery s technologickým obrom Huawei. Spoločný podnik predstavil model S7 koncom minulého roka. Tento sedan vyššej strednej triedy sa ponúka v štyroch variantoch pohonu s dojazdom 550 až 855 kilometrov. Výrobca sľubuje dodatočný dojazd až 215 km za päťminútové nabíjanie, resp. 430 km za pätnásťminútové nabíjanie.
Vozidlo je k dispozícii v jednomotorovej a dvojmotorovej verzii, prvá s maximálnym výkonom 215 kW a druhá s prídavným predným motorom o výkone 150 kW, spolu teda až 365 kW. Motor pre Luxeed S7 dodáva spoločnosť Huawei a dvojmotorová verzia s pohonom všetkých kolies poskytuje zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 3,3 sekundy.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Na Slovensku sa spustila výroba batérií do elektromobilov. Plánujú aj najmodernejšiu továreň na svete
- Európske clá na čínske elektromobily budú ešte vyššie, než sa čakalo – až do 38 %
- Vyhodnotenie testov spotreby – ktorý elektromobil má pri bežnej jazde najnižšiu spotrebu, či najdlhší dojazd?
Spoločnosť Jaguar Land Rover, ktorú vlastní indický koncern Tata Motors, založila v Číne spoločný podnik s firmou Chery, pričom každá z nich vlastní 50 % podiel.
Padajúce predaje a ukončenie výroby spaľovacích modelov
Jaguar Land Rover zažil v rokoch 2010 – 2017 veľkú expanziu na čínskom trhu, kedy jeho predaje vzrástli z 26 100 na 146 000 kusov. Neskôr však podobne ako v globálnom meradle do roku 2023 tento počet klesol na 106 400 kusov. Nové elektrické modely na čínskej platforme by tak mohli priviať nový vietor do plachiet JLR a znížiť náklady či priniesť konkurencieschopnú cenovku.
V apríli minulého roka Jaguar Land Rover oznámil, že zmení svoj názov na JLR a rozdelí sa na štyri samostatné značky: Range Rover, Discovery, Defender a Jaguar. Jaguar a nové značky majú byť do budúcna zamerané už výlučne na elektrické vozidlá.
Už v roku 2019 mal byť predstavený elektromobil luxusnej triedy Jaguar XJ, nakoniec však krátko pred jeho premiérou došlo k rozhodnutiu o zastavení prác na projekte. Vo výsledku tak po ukončení výroby posledného spaľovacieho XJ pred piatimi rokmi zostala značka preslávená veľkými luxusnými sedanmi so športovým nádychom bez kľúčového modelu, v ponuke jej zostali len vozidlá nižšej kategórie, dve SUV a športový F-Type.
Spoločnosť tiež uviedla, že v nasledujúcich piatich rokoch investuje 15 miliárd GBP (17,6 miliardy eur), ktoré budú vynaložené najmä na modernizáciu tovární v súlade s cieľom stať sa do roku 2030 čisto elektrickou značkou. V prípade značky Jaguar k tomu zrejme dôjde už v tomto roku, keďže na jar 2024 už skončila výroba modelov so spaľovacím motorom okrem SUV. Už sa teda nevyrábajú vozidlá Jaguar F-Type, XE a XF, modely kategórie SUV zrejme zostanú vo výrobe až do konca roka.
Podľa súčasných plánov tak bude najprv značka Jaguar využívať najnovšiu technologickú platformu Exeed pre čisto elektrické vozidlá, model na báze tejto značky bude uvedený na trh v roku 2025. Prvým elektrickým Jaguarom novej generácie má byť štvordverové GT, ktorého cena výrazne presiahne hranicu 100-tisíc eur.
Má zároveň ísť o najvýkonnejšie vozidlo značky všetkých čias, ktoré ponúkne 575 koní, náhon na všetky 4 kolesá a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za menej ako 4 sekundy. Chýbať nemá aní rýchle nabíjanie a elektrický dojazd na úrovni až 700 kilometrov.