Viac ako polovica vozidiel, ktoré sa v Číne predali počas júla 2024 spadali do kategórie elektrických modelov. Tie sú v tamojšej krajine označované ako “New Energy Vehicle (NEV)”. Do tejto kategórie spadajú plug-in hybridy, batériové elektromobily aj elektrické autá s palivovými článkami (vodíkové auto).
Predaje elektrických áut v Číne medziročne poskočili o 37 % a z celkových predajov áut si ukrojili rekordnú úroveň 50,7 %. Inak povedané, každé druhé predané auto bolo elektrické. Na základe dát čínskeho združenia výrobcov osobných automobilov (CPCA) o tom informovala agentúra Reuters.
Pre porovnanie, predaje elektrických a hybridných áut v Spojených štátoch sa počas prvých mesiacov roka 2024 podľa dostupných dát pohybovali na úrovni 18 %. Na Slovensku je to pri kombinácii plug-in hybridov a batériových elektromobilov okolo 4 až 5 % mesačne, čisto batériové elektromobily u nás dosahujú trhový podiel v rozmedzí 2,5 až necelé 3 %.
Čínsky míľnik je omnoho prekvapivejší keď do porovnania vezmeme tamojší trhový podiel elektrických áut spred troch rokov. Vtedy kombinácia batériových elektromobilov, plug-in hybridov a vodíkových áut predstavovala len 7 % z celkových predajov vozidiel. Masívne investície do dodávateľského reťazca odvtedy expresne posilnili rast domáceho sektora elektrických vozidiel. Netreba zabúdať ani na aktívne dotácie, ktoré podporujú výrobcov, ako aj predaj vozidiel.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Veľká zmena v prideľovaní “zelených značiek”. Pravidlá pre špeciálne EČV sa menia u nás aj u susedov
- OMV posilňuje svoju nabíjaciu sieť pre elektromobily. Má prvú lokalitu s výkonom až 400 kW
- Sú lacné elektromobily tou správnou cestou? Pre automobilky nemusia znamenať profit, nádej však existuje
Zvyšujú dotácie, uvoľňujú obmedzenia
Napriek tomu, že elektrickým vozidlám sa v Číne darí, celkový predaj vozidiel na domácom trhu klesá už štvrtý mesiac po sebe. V pozadí problémov má stáť zlý stav ekonomiky v dôsledku dlhodobej krízy na trhu s nehnuteľnosťami. Čína sa snaží podporiť automobilový priemysel aj novou vlnou dotácií, takzvaného “šrotovného”.
Pôvodná podoba dotačného programu bola spustená ešte v apríli 2024. Pri zošrotovaní starého vozidla a následnej kúpe elektrických modelov, bez ohľadu na to či išlo o plug-in hybrid alebo batériový elektromobil, bolo možné získať 10 000 čínskych juanov (necelých 1300 eur). Teraz prichádza k viacerým zmenám s cieľom zatraktívniť dotačnú schému.
Čína koncom júla 2024 oznámila zdvojnásobenie výšky štátnej dotácie pri kúpe batériových elektromobilov a plug-in hybridov. To znamená, že po novom je možné získať podporu vo výšky 20 000 čínskych juanov, teda približne 2 600 eur. Upravené boli aj podmienky pre získanie finančnej podpory a získať ju môžu aj majitelia elektromobilov, ktoré boli prihlásené pred 30. aprílom 2018. Ide teda o približne 6 rokov staré modely.
Čínska vláda očakávala, že počas roka 2024 obyvatelia zošrotujú až 3,78 milióna starých áut, ktoré budú vzápätí nahradené novými modelmi, čo by výrazne pomohlo lokálnym automobilkám. Ďalším opatrením pre stimulovanie čínskeho automobilového priemyslu je uvoľnenie obmedzí na registračné kvóty vozidiel vo vybraných mestách.
Príkladom má byť Peking, ktorý ohlásil, že kvóty na vydanie licencií pre elektrické vozidlá rozšíri o 20 000 kusov, čo je prvé podobné zvýšenie od zavedenia systému pre obmedzenie registrácie nových áut v roku 2011. Registrácie nových áut boli obmedzené z dôvodu zníženia dopravného chaosu a zlepšenia kvality vzduchu.