Pri téme elektromobilov vzniká mnoho otáznikov, a to najmä medzi laickou verejnosťou, ktorá nemá všetky potrebné informácie. Rôzne mylné informácie sa často šíria v súvislosti s nabíjaním. Ľudia si myslia, že počas dlhšieho cestovania musia nabíjať celé hodiny, aby doplnili potrebnú energiu.
Pomalé vs rýchle nabíjanie
Áno, nabíjať je samozrejme možné aj pomaly, čo naozaj trvá veľmi dlho. Avšak takéto nabíjanie sa využíva vtedy, keď auto používateľ nepotrebuje a stojí v garáži, prípadne na sídlisku. V prípade dlhších ciest, ktoré je potrebné prekonať za čo najkratší čas, existujú verejné rýchlonabíjačky, kde nabitie trvá len niekoľko minút. Rýchlosť nabíjania závisí od dvoch dôležitých faktorov – výkonu samotnej nabíjacej stanice a vozidla.
To znamená, že ak sa vozidlo dokáže nabíjať maximálnym výkonom napríklad 50 kW a príde na nabíjačku s výkonom 300 kW, viac ako spomínaných 50 kW z nej nedostane. Samozrejme, funguje to aj opačne. Na Slovensku máme momentálne maximálny výkon nabíjačiek na úrovvni 350 kW, vo výstavbe sú už 400 kW stojany. Viac o nich si prečítate v článku V Bratislave sa chystá niečo veľké. Nový nabíjací hub pre elektromobily nemá na Slovensku obdoby.
Mohlo by vás zaujímať:
- Elektromobil Roka 2024 powered by ČSOB Leasing: Predstavenie kategórie Rodinný Elektromobil
- BYD postavilo nový elektromobil, ktorý stojí hlboko pod 15-tisíc eur
- Toto je asi najbrutálnejší elektromobil na svete. Má 1000 koní a stojí 1,5 milióna
Bežné menšie mestské elektromobily ponúkajú často aj nabíjací výkon nižší ako 50 kW, no lepším štandardom tohto segmentu je už 100 kW. Na trhu však máme aj modely s podstatne rýchlejším nabíjaním, väčšina z nich je postavených na 800 V architektúre. Viac o tejto téme nájdete v článku 800 V alebo 400 V architektúra. Aké sú výhody a nevýhody?
Elektromobily s najrýchlejším nabíjaním
Poďme ale k jadru a k tomu, o čom je tento článok. Portál Insideevs vytvoril zoznam elektromobilov, ktoré ponúkajú najvyšší výkon nabíjania. Pripomíname, že nabíjanie elektromobilu funguje v takzvanej krivke, čiže najvyšší výkon dosahuje pri najnižších percentách nabitia akumulátora. To znamená, že model s maximom na úrovni 100 kW sa pri 80 percentách nebude ani zďaleka nabíjať takýmto výkonom.
Čo sa týka času nabíjania, ten závisí práve od nabíjacieho výkonu a veľkosti akumulátora. Ak je výkon rovnaký, akumulátor s menšou kapacitou sa nabije rýchlejšie.
- Hummer EV – 350 kW
- Chevy Silverado – 350 kW
- Lucid Air Grand Touring / Saphire – 300 kW
- Porsche Macan – 270 kW
- Porsche Taycan – 270 kW
- Audi e-tron GT – 270 kW
- Tesla Cybertruck – 250 kW (v niektorých testoch až 300 kW)
- Tesla Model 3, Y, S, X – 250 kW
- Lucid Air Touring / Pure – 250 kW
- Volvo EX90 – 250 kW
- Polestar 3 – 250 kW
- Kia EV6 – 240 kW
- Kia EV9 – 235 kW
- Hyundai IONIQ 6 – 233 kW (v niektorých testoch až 250 kW)
- Hyundai IONIQ 5 – 233 kW
Pri týchto elektromobiloch je nabitie do 80 percent kapacity batérie otázkou len niekoľkých minút. Zatiaľ čo dobrým štandardom je približne pol hodina, najvýkonnejšie modely spomínané vyššie to dokážu približne za polovicu času. V prípade, že často jazdíte dlhé trasy, by ste určite mali porozmýšľať nad kúpou jedného z týchto modelov.