Keď sa ľudia rozprávajú o elektromobiloch, často sa pýtajú na životnosť ich batérií. „Ako dlho vydrží hlavná batéria?“ je bežná obava budúcich majiteľov. Dáta však ukazujú, že moderné pohonné batérie v elektromobiloch patria k najspoľahlivejším komponentom vozidiel. Skutočným zdrojom frustrácie je oveľa menšia, 12-voltová batéria, ktorá môže nechať vodiča visieť na parkovisku bez možnosti pohnúť sa. Viac informácií priniesol portál InsideEVs.
Prečo elektromobily potrebujú 12-voltové batérie?
Aj vodiči spaľovacích motorov dobre poznajú problémy s 12-voltovými batériami. Tieto batérie napájajú elektroniku a systémy vozidla, ako infotainment, zabezpečovacie systémy a dvere na bezkľúčové otváranie. Možno si myslíte, že elektromobil so svojou obrovskou pohonnou batériou ich nepotrebuje, ale opak je pravdou. Ak 12-voltová batéria skolabuje, môže vás to vyradiť z prevádzky. Práve tá má totiž zopína stykače na veľkú – trakčnú batériu.
„Ľudia si myslia, že keď jazdia na kolese napájanom batériami, tak sa im to nikdy nestane. No nie je to tak,“ hovorí Steven Elek, analytik z Consumer Reports. Dáta tejto spoločnosti ukazujú, že problémy s 12-voltovými batériami nie sú výnimočné. Modely ako Hyundai Ioniq 5, Kia EV6 a Rivian R1T sa s týmto neduhom stretávajú pravidelne. Časté problémy s malou baterkou sme zachytili aj u liftbacku Volkswagen ID.7 modelového roku 2024.
Dokonca niektoré značky, ako Hyundai, Kia a Genesis, museli kvôli chybným nabíjacím systémom vydať zvolávacie akcie. Elektromobily nabíjajú svoje 12 V batérie cez prevodník napätia (DC-DC konvertor), ktorý redukuje energiu s vysokým napätím z hlavnej batérie na potrebných cca. 14 V pre malú batériu. No nie všetky systémy fungujú bezproblémovo.
„Upírske vybíjanie“ a nečakané problémy
Niektoré elektromobily, ako prvá generácia Rivian R1S a R1T, trpeli tzv. „upírskym vybitím“. Ich systémy konektivity a bezpečnostné prvky často vyčerpali 12-voltovú batériu, čo spustilo nabíjanie z hlavnej batérie a výsledkom bol zbytočný únik energie.
Mohlo by vás zaujímať:
- Toyota ukázala elektromobily, ktorými si chce v blízkej dobe podmaniť celý trh
- Donald Trump, ktorý je proti elektromobilite, si kúpi Teslu. Je to len divadielko, alebo o čo mu ide?
- Revolučné reproduktory: Každý pasažier s vlastnou hudbou, predĺžia aj dojazd elektromobilov
V niektorých prípadoch si vodiči nevedeli poradiť ani s reštartom auta. Ak 12 V batéria zlyhala, normálne by pomohlo jej odpojenie a opätovné pripojenie. No v modeloch ako VinFast VF8, kde systém neustále čerpal energiu z hlavnej batérie, nebolo možné vykonať tvrdý reset.
Ako sa automobilky snažia riešiť tieto problémy?
Niektoré značky sa poučili a zavádzajú vylepšenia. Napríklad nová generácia Rivian R1 už používa inteligentnejší systém trickle-charging, ktorý udržiava 12V batériu nabitú bez zbytočného vybíjania hlavnej batérie.
Ostatné značky, ako Tesla, prechádzajú na efektívnejšie systémy. Cybertruck napríklad používa 48V architektúru, ktorá lepšie zvláda požiadavky moderných automobilov. Je zrejmé, že problémy s 12-voltovými batériami nie sú výlučne pre elektromobily. Všetky moderné autá potrebujú stále viac energie pre senzory, obrazovky a bezdrôtové pripojenia.
„Toto je len súčasť učiacej sa krivky. Keď zavádzate nové technológie, chvíľu trvá, kým sa veci dotiahnu do dokonalosti,“ dodáva Frank Hanley z J.D. Power. Dobrou správou je, že automobilky sa postupne učia a zdokonaľujú svoje systémy. Možno tak časom už vodiči elektromobilov nebudú musieť riešiť absurdnú situáciu, keď obrovská pohonná batéria ostane nepoužiteľná kvôli maličkému 12-voltovému zdroju.