Možnosť bezplatného využívania diaľnice vďaka oslobodeniu od úhrady diaľničnej známky pre elektromobily je jeden z menších, no veľmi príjemných, mechanizmov pre podporu mobility bez lokálnych emisií. Za príkladom nemusíme chodiť vôbec ďaleko. Diaľnice zadarmo môžu využívať elektromobily u našich západných susedov, a to už nejaký čas.
Už od 1.1.2020 sú v Českej republike diaľnice zadarmo pre elektromobily, vodíkové vozidlá a niektoré plug-in-hybridy. Ide teda o vozidlá s alternatívnym pohonom, ktoré spĺňajú stanovené podmienky. Konkrétne majú produkciu emisií CO2 do 50g/km. České diaľnice dokonca môžu bezplatne využívať aj Slováci s vozidlom, ktoré spĺňa požiadavky, akurát si to treba formálne nárokovať prostredníctvom oficiálneho formulára.
Slovensko bezplatné diaľnice pre elektromobily zatiaľ odmieta
A ako to vyzerá na Slovensku? O bezplatných diaľniciach pre elektromobily ako o jednej z možnosti pre podporu ďalšieho rozvoja slovenskej elektromobility sa rozpráva. Akurát zjavne nie na tých správnych miestach, pretože zatiaľ sa nič také nekoná. Časom by sa to možno mohlo zmeniť.
Realita je taká, že aj nový “Akčný plán rozvoja elektromobility v Slovenskej republike” medzi navrhovanými podpornými opatreniami ako jeden z benefitov spomína diaľničné známky. V tomto prípade nejde o úplne oslobodenie, ale o znížené poplatky za diaľničné známky pre majiteľov vozidiel s nulovými emisiami (BEV, FEV). Bližšie to nešpecifikuje a celý plán sa zatiaľ nachádza len v štádiu návrhu, ku ktorému ešte musí svoje povedať parlament.
Návrh pre rok 2023 neprešiel
Aktuálne pre rok 2023 platí, že diaľnice zadarmo pre elektromobily sa na Slovensku opäť nekonajú. Zadarmo, a ani za znížený poplatok za diaľničnú známku. Niežeby tu o tento zámer nebola reálna snaha. Jednoducho to neprešlo. Majitelia elektromobilov naďalej platia úplne rovnako ako majitelia vozidiel so spaľovacími motormi.
Asociácia priemyselných zväzov a dopravy (APZD) sa v súvislosti so zmenou sadzby za diaľničné známky pre rok 2023 pokúsila presadiť bezplatné diaľničné známky pre batériové elektromobily (BEV) a zvýhodnené diaľničné známky s 50 % výškou štandardného poplatku pre plug-in hybridy.
Svoj návrh opierala o zámer spomínaného Akčného plánu elektromobility a záväzky v rámci takzvanej Zelenej dohody. Upozornila aj na to, že v úvodnej fáze rozvoja elektromobility by mala takáto úprava zanedbateľný vplyv na príjmy za výber diaľničných poplatkov, pričom by išlo len o dočasné opatrenie na niekoľko rokov. Dopadlo to presne tak, ako som už spomínal. Pripomienka bola neakceptovaná. Žiadne diaľnice zadarmo, ani za polovicu, sa nekonajú.