Do roku 2030 by malo jazdiť po Slovensku 144 000 elektromobilov

Hyundai Kona EV v závode v českých Nošoviciach (Foto: Hyundai)

Nová správa Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) informuje o predpokladanom rozmachu elektromobility na Slovensku. V súvislosti s očakávaným rastom približuje očakávaný dopad na elektrickú sieť a navrhuje zavedenie špeciálnych taríf pre majiteľov elektromobilov.

Elektromobily na slovenských cestách

Ak poslednú dobu stretávate na slovenských cestách viac elektromobilov, určite to nie je len vašou lepšou pozornosťou. Ako ukázali čísla za prvý kvartál, na Slovensku pribudlo za toto obdobie viac elektromobilov ako za celý rok 2019. Síce sa očakáva, že koronavírus tento rast v ďalšom kvartáli spomalil, je jasné, že elektromobilita je na vzostupe.

Ako uvádza SEVA v tlačovej správe, Bloomberg NEF očakáva, že v roku 2025 bude 10 % všetkých novo-registrovaných áut poháňaných výhradne elektrickou energiou. V roku 2030 to má byť dokonca 28 %. SEVA tieto prognózy aplikuje na Slovensko a očakáva, že v roku 2025 bude na slovenských cestách jazdiť 36 000 elektromobilov.

To je pomerne reálny nárast. V roku 2030 by však toto číslo malo vzrásť až na 141 000 elektromobilov. Postupné budovanie infraštruktúry je aj preto potrebné. Mnohí sa obávajú, aký vplyv to bude mať na elektrickú sieť. Odhady sú pritom veľmi priaznivé – žiadna katastrofa sa konať nebude.

Stačí sa pozrieť na odhady plnej elektrifikácie cestnej dopravy EÚ. Čo však znamená plná elektrifikácia z pohľadu Európskej únie? Ide o moment, kedy po cestách bude jazdiť 90 % osobných a malých úžitkových áut, 70 % autobusov a 30 % nákladných áut s elektrickým pohonom.

Súvisiacie články

Elektrická sieť potrebuje elektromobily

Ak by takáto situácia nastala, na pohon týchto áut by bolo spotrebovaných 35 % zo súčasnej ročnej výroby elektrickej energie na Slovensku. Keď sa tento scenár naplní za 20 rokov, ide o priemerný ročný nárast na úrovni 1,6 %. A to by nemalo predstavovať žiadny problém.

Napríklad, medzi rokmi 1990 a 2008 bol priemerný ročný nárast spotreby 1,1 %. Zvyšovanie spotreby následne začalo klesať, a to najmä pre vyššiu energetickú efektívnosť. Klesajúci dopyt po elektrickej energii by tak podľa SEVA mohol vyriešiť nástup elektrickej dopravy.

Elektromobily však môžu byť pre sieť veľmi výrazným pomocníkom. V rámci scenára plnej elektrifikácie je možné očakávať, že v obehu budú automobily, ktorých kumulovaná kapacita batérií prekročí 100 GWh. To je približne 28-násobok kapacity, ktorú dosahuje najväčšia prečerpávacia vodná elektráreň Čierny Váh. Táto sekundárna funkcia elektromobilov by mohla byť výrazným zdrojom flexibility pre energetický systém na Slovensku a taktiež umožní využívanie vyššieho podielu elektrickej energie z vetra a slnka.

Špeciálne tarify pre majiteľov elektromobilov

SEVA navrhuje vytvorenie dvoch špeciálnych taríf, a to ako pre nízko napäťové siete (NN), tak aj vysoko napäťové siete (VN). Nízko napäťový e-tarif by bol určený pre domácnosti, ktoré vlastnia elektromobil, zatiaľčo vysoko napäťový e-tarif by mal pomôcť prevádzkovateľom nabíjacích staníc a ich ďalšiemu rozvoju.

  • Špecifická distribučná tarifa na úrovni NN pre domácnosti a firmy, ktoré nabíjajú elektrický automobil – NN e-tarifa
    • Navrhovaná tarifa je predpokladom pre zavedenie zmlúv s dynamickou cenou elektriny, ktorých zavedenie predpokladá
      nová legislatíva EÚ do konca roka 2020.
    • Vďaka nej je možné v najbližšej budúcnosti predísť potrebe vysokých investícií do distribučnej sústavy a trafostaníc.
    • Príslušná distribučná spoločnosť by mala mať povinnosť nainštalovať inteligentný elektromer pre každé odberné miesto s NN e-tarifou.
    • Dĺžka najvýhodnejšej ceny NN e-tarify by bola minimálne 6 hodín v priebehu dňa.
    • Dodávateľ elektriny by si mal možnosť zvoliť manažment časových pásiem (statický alebo dynamický)
    • Komoditná časť NN e-tarify by nemala byť regulovaná.
  • Jednozložková distribučná tarifa na VN strane pre pripojenie nabíjacích miest s väčším výkonom alebo s väčším počtom nabíjacích bodov – VN e-tarifa
    • V súčasnosti, fixné náklady predstavujú viac ako dve tretiny nákladov na nabíjanie. Iba jednu tretinu predstavuje cena samotnej elektrickej energie.
    • Riešením je zavedenie tzv. jednozložkovej distribučnej tarify pre pripojenie na VN strane v prípade, keď je prípojné miesto využívané aj na účely nabíjania elektrických automobilov.
    • Zákazník by bol povinný hradiť iba jeden zvýšený variabilný poplatok za distribúciu a straty (EUR/kWh).
    • Presnú výšku poplatkov v jednozložkovej tarife je potrebné definovať tak, aby bola pre PDS výnosovo neutrálna.
    • Pre možnosť využitia jednozložkovej tarify je potrebné zabezpečiť, aby odberné miesto bolo zriadené primárne pre pripojenie nabíjacej infraštruktúry. Minimálne 75 % odobranej energie by malo byť využitých pre nabíjanie elektromobilov.
Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.