Koncom minulého roka zverejnila americká agentúra pre ochranu životného prostredia EPA rebríček najefektívnejších elektromobilov na svete. Ten zohľadňoval účinnosť pohonnej jednotky elektromobilov, konkrétne pomer kapacity batérie a reálneho dojazdu. Ako obstojí elektrická novinka Tesla Model 3 v porovnaní s tými najlepšími?
Jasným víťazom tohto rebríčka ku koncu roka 2016 bol Hyundai Ioniq Electric, ktorý sme si vyskúšali aj v našom redakčnom teste. Ten dokázal prejsť na ekvivalent jedného galónu benzínu (3,785 litra) v kombinovanom režime až 136 míľ (219 km). Pre vysvetlenie, EPA definuje efektivitu elektromobilov tzv. MPGe, čo je veličina ekvivalentná bežnému americkému štandardu spotreby “spaľovákov” mpg – miles per gallon (míle na galón).
Pre nás zrozumiteľnejšia forma vyjadrenia spotreby je určite pomer spotrebovaných kWh na 100 km. Logicky tak Ioniq Electric dominuje aj v tomto ukazovateli (25 kWh/100 míľ), keď druhé BMW i3 poráža o celé 2 kWh na 100 míľ (160 km). Jeho kombinovaná spotreba (mesto/diaľnica) je po prepočte 15,6 kW/100 km. K tomuto číslu je nutné dodať, že ho výrazne “skresľuje” jazda po diaľnici, keďže diaľničná rýchlosť elektromobilom moc nesedí. Nám sa podarilo v teste jazdiť po meste a okreskách so spotrebou 10,8 kWh/100 km.
Tesla Model 3 vs. Hyundai Ioniq Electric
No a ako je na to teda Tesla Model 3? Na oficiálne merania agentúry EPA si musíme ešte počkať, ale dobrú predstavu o jej efektivite si môžeme urobiť na základe uniknutých špecifikácií. V nich sa uvádza spotreba 237 Wh na míľu. To by znamenalo spotrebu 23,7 kWh/100 míľ. Ioniq má podľa EPA 25 kWh/100 míľ, avšak výrobcom udávaná spotreba je veľmi podobná tej, ktorú uvádza Tesla, takže sa zdá, že ich efektivita je porovnateľná.
Takže Tesla Model 3 bude s najväčšou pravdepodobnosťou patriť, čo sa týka tohto ukazovateľa, k tým najlepším. Pre porovnanie, Tesla Model S má spotrebu 344 Wh/míľa a Model X 369 Wh/míľa.
Pre objektivitu dodávame, že do testovania efektivity EPA nebol zahrnutý napríklad Renault Zoe. Snáď sa už čoskoro dočkáme aktualizovaného rebríčku agentúry EPA, ktorej metodiky týkajúce sa dojazdu elektromobilov, sú oveľa presnejšie ako v prípade európskeho NEDC.
Zdroj: electrek.co, titulný obrázok: Ben Sullins cez YT
Už Vám nič neujde!
Prihláste sa na odber noviniek súvisiacich s týmto vozidlom