Ani trh s ojazdenými elektromobilmi neobchádzajú pokusy o podvod. Nejde len o prinajmenšom zavádzajúce inzeráty, ale aj o priame veci ako je zamlčiavanie kľúčových informácií o stave a histórii vozidla či pokusy o zvýšenie hodnoty úpravou stavu počítadla kilometrov.
Napriek tomu, že batériové elektromobily sú vo všeobecnosti plné najmodernejších technológií, podvodníci majú stále cestičky ako pozmeniť aj také dôležité veci ako je počítadlo kilometrov. Upozorňuje na to štúdia platformy carVertical, ktorá sa zameriava na kontrolu histórie vozidiel.
Nový segment, rovnaké podvody
Napriek tomu, že batériové elektromobily sú považované za technologicky vyspelejšie než ich spaľovacie náprotivky, realita je taká, že toho majú dosť spoločného. V kontexte ojazdených vozidiel je kľúčové to, že majú používať prakticky rovnaké digitálne odometre, teda počítadlá najazdených kilometrov. To má znamenať, že sú rovnako náchylné na neoprávnené zásahy a úpravy.
carVertical na základe analýzy svojich dát uvádza, že približne 15,6 % všetkých áut v Európe prešlo neoprávnenou úpravou stavu odometra – povestným “stočením kilometrov”. Výnimkou nie je ani kategória elektrických áut, kde malo takouto úpravou prejsť 13,4 % vozidiel. Riziko, že zákazník pri kúpe ojazdeného vozidla naletí je preto takmer rovnaké v obidvoch segmentoch.
Stočené kilometre sú problémom hlavne kvôli tomu, že množstvo zákazníkov stav vozidla hodnotí práve vzhľadom k počtu najazdených kilometrov bez podrobnejšieho preskúmania reálneho stavu. Pri elektromobiloch je to problematické aj kvôli hodnoteniu životnosti batérie.
Počet najazdených kilometrov je opäť jedným z parametrov, na základe ktorých sa môže hodnotiť koľko toho batéria “ešte zvládne”. Hlavne ak sa to vzťahuje k záruke, ktorú ponúka výrobca vozidla – garancia, že kapacita batérie po 8 rokoch alebo 160 000 km neklesne pod 70 %, a podobne. Nakoľko údaj na počítadle najazdených kilometrov môže byť upravený, treba celkový stav vozidla, ale aj batérie nechať preveriť odborníkom, ktorý vie na čo sa zamerať a ako veci majú vyzerať.
Zamlčanie nehôd
Ešte zaujímavejšie je druhé tvrdenie, s ktorým spoločnosť prichádza. Uvádza, že takmer polovica, 43,6 %, z ojazdených elektromobilov má za sebou nehodu. Povaha môže byť menšia alebo väčšia, no dôležité je to, že kupujúci by na túto skutočnosť mal byť upozornený.
Pri elektromobiloch totiž môže dôjsť k poškodeniu dôležitých elektrických prvkov, ako aj batérie, hoci navonok auto vyzerá ako nové, pretože vizuálne dôsledky kolízie boli opravené. Výmena batérie pritom nie je lacnou a už vôbec nie ľahkou záležitosťou.