MojElektromobil

Elektromobily sú aj v dnešnej dobe stále hudbou budúcnosti. Často sa ale hovorí o tom, že tie, ktoré ste si kúpili ako nové, veľmi rýchlo strácajú na hodnote. Štúdia odhalila, že priemerná negatívna hodnota elektromobilov sa za posledné dva roky takmer zdvojnásobila, z 5 469 dolárov v druhom štvrťroku 2022 na 10 326 dolárov v poslednom štvrťroku. Téme sa venoval InsideEVs.

Jedna štvrtina spotrebiteľov, ktorí financovali nové vozidlo v druhom štvrťroku, čelila situácii, keď hodnota ich vozidla bola nižšia než zostatok úveru. Konkrétne 23,9 % všetkých nových vozidiel bolo vymenených(trade-in) s nesplateným úverom väčším ako je ich hodnota. To je najvyšší podiel od prvého štvrťroka 2021, keď dosiahol 31,9 %.

Jedným z faktorov môže byť rýchlosť, s akou majitelia elektromobilov menia svoje vozidlá. V druhom štvrťroku 2022 čakala väčšina majiteľov len 2,1 roka, kým vymenili svoje elektromobily za nové. Priemerný vek benzínových áut pri výmene ale bol 3,7 roka. Historicky strácajú všetky vozidlá najviac hodnoty počas prvého roka, nehľadiac od typu pohonu. Poisťovňa Progressive uvádza, že v tomto období strácajú približne 20 % svojej hodnoty a ďalších 15 % do štyroch rokov.

Problémové sú najmä drahé autá

Luxusné autá strácajú hodnotu ešte rýchlejšie. Napríklad Mercedes EQS, luxusný elektromobil, stratil podľa štúdie iSeeCars až 47 % svojej hodnoty už v prvom roku vlastníctva. Štatistika varuje, že majitelia áut zakúpených počas vrcholu pandémie sú v riziku dlhodobého negatívneho úveru. Luxusné vozidlá a autá s novými technológiami sú obzvlášť náchylné na vyššiu mieru odpisovania.

Tesla Model 3 Highland
Tesla Model 3 Highland

Firemní zákazníci trpia rovnako. Požičovňa Hertz uviedla, že za svoj vozový park Tesla Model 3 spotrebovala približne 195 miliónov dolárov na odpisoch, čo je približne 592 dolárov na auto mesačne. Jessica Caldwell z Edmunds uviedla, že trh sa koriguje a hodnoty výmen normalizujú, čo zvyšuje riziko negatívnych hodnôt úverov. Nové technológie a stimuly na nové elektromobily zhoršujú hodnotu použitých elektromobilov, čo vôbec neprospieva rastu trhu s elektromobilmi.

Náš tip
Kanada zvažuje výšku cla na čínske elektromobily. Chce ochrániť domáci trh
16. júla 2024

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+