Elektromobily sú pre firemné flotily omnoho lacnejšou voľbou kvôli ich odolnosti a nízkym prevádzkovým nákladom. Dokazuje to aj požicovňa Tesiel z Kalifornie.
Elektromobily vydržia roky
Náklady na prevádzku elektromobilov sú omnoho nižšie ako spaľovacie autá a sú aj odolnejšie. Dokazuje to požičovňa Tesiel s obrovským nájazdom svojich elektromobilov. Informuje o tom portál Quartz.
Elektromobily sa vo väčšom množstve začali vyrábať len v posledných rokoch, takže u väčšiny z nich ešte nevieme overiť, ako sú odolné ich najdôležitejšie komponenty, ako batéria alebo motory.
Požičovňa elektromobilov Tesla z Kalifornie – Tesloop – má vo svojej flotile Teslu Model S s nájazdom cez 720 tisíc kilometrov (video nižšie). Firma vlastní 7 Tesiel, medzi nimi je starší Model S, Model X a tiež lacnejšie a novšie sedany Model 3.
Tieto vozidlá patria medzi Tesly s najvyšším nájazdom na svete. Denne si ich ľudia požičiavajú na jazdy medzi mestami Los Angeles a San Diego a minimálne dvakrát denne sa nabíjajú na vysokovýkonných staniciach Supercharger. Mesačný nájazd je na úrovni 27 tisíc km.
Odolnejšie a lacnejšie ako “spaľováky”
Elektromobily Tesla sú minimálne zo skúseností Tesloop omnoho odolnejšie, ako si mnohí “autičkári” myslia a aj odolnejšie ako konvenčné spaľovacie autá. Možno sami vlastníte starší automobil, ktorý si už žiada nemalé opravy a výdavky na opravy pohonnej sústavy.
“Keď sme zakladali firmu, predpovedali sme, že pohonná sústava bude fungovať prakticky navždy. Ukázalo sa, že to je pravda”, hovorí zakladateľ Tesloop Haydn Sonnad pre portál Quartz. Všetky vozidlá okrem jedného fungujú. To bolo nedávno opravované po zrážke s opitým vodičom.
7 vozidiel flotily Tesloop je relatívne malá vzorka na posúdenie odolnosti všetkých elektromobilov Tesla, avšak sú medzi nimi Tesly, ktoré patria medzi tie s najvyšším dojazdom na svete. Prvenstvo zatiaľ drží Holanďan Hans von Gemmingen, ktorý mal na svojej Tesle Model S na začiatku apríla najazdených 1 300 000 km.
Elektromobily pre firemné flotily
Väčšina spaľovacích vozidiel sa predáva po asi 150 až 200 tisíc kilometroch. Firmy by na elektrifikácii flotíl mohli ušetriť veľké množstvo peňazí. Každý rok v Severnej Amerike a Európe nakúpia firmy až 12 miliónov áut.
Keby medzi svoje vozidlá zaradili väčšie množstvo elektromobilov, vydržali by im omnoho dlhšie, teda by ušetrili v porovnaní so spaľovacími autami veľa peňazí. Nákupná cena elektromobilu môže byť v najbližších rokoch ešte nižšia, keďže na trh sa dostane veľké množstvo ojazdených elektromobilov.
Odborník na firemné flotily vozidiel z firmy Deloitte David Hayward hovorí, že väčšina svetových firemných flotíl stále pozostáva z benzínových/dieselových vozidiel. Najvyššie náklady majú firmy kvôli znehodnocovaniu (44% nákladov), na pohonné látky (22% nákladov) a na údržbu a servis (11% nákladov). Tieto náklady by mohli elektromobily znížiť o viac ako polovicu.
Najväčšími prekážkami sú podľa štúdie Deloitte obavy z nedostatočnej nabíjacej infraštruktúry, malej ponuke hlavne v segmente úžitkových a nákladných vozidiel a tiež obavy z nízkeho dojazdu.
Tesla Model X po 350 tisíc míľach (560 tisíc km)
Prevádzka a servis elektromobilov
Fleetoví manažéri podľa webu Quartz nemajú relevantné dáta o tom, ako sa správajú elektromobily vo flotilách. Môže však ísť len o výhovorky. Nedávna správa mesta New York o životnosti a nákladoch elektromobilov ukazuje, že pohon a údržba e-vozidiel je 2-4 krát lacnejšia ako v spaľovacích vozidlách. V kombinácii s nižšími nákladmi na pohon a vyššou odolnosťou to môže byť pre firmy ekonomicky veľmi výhodným riešením.
Zakladateľ firmy Tesloop tvrdí, že biznis model jeho firmy je závislý od vysokej odolnosti Tesiel. Tvrdí, že len elektrické vozidlá dokážu vydržať tak vysoký nájazd zatiaľ čo udržia náklady na prevádzku a servis nízko.
Náklady na údržbu a servis Tesiel
Firma Tesloop minula na údržbu svojej flotily jedenástich elektromobilov za 5 rokov 152 216 USD. V tejto sume sú položky ako nové pneumatiky, stierače, brzdové doštičky a iné časti, no pohonná jednotka neprejavuje žiadne známky opotrebenia.
Firma musela 6-krát vymeniť batérie v Teslách, no bolo to hlavne kvôli výrobným alebo montážnym chybám. Všetky boli vymenené v rámci záruky. Ako príklad degradácie batérie firma uvádza svoje SUV Model X, ktorého dojazd sa z pôvodných 416 km (EPA) znížil na 320 km (EPA) po najazdení 528 tisíc kilometroch. Bežne vykazujú Tesly degradáciu približne 10% za 250 tisíc km.
Ďalšie výdavky na servis predstavovala výmena dvoch náprav (2 557,12 USD), zadného radu sedadiel (5 375,90 USD), vysúvateľných kľučiek dverí (1 500 USD) a výmena MCU čipu za 1 800 USD. Chybný MCU čip musela automobilka meniť v desiatkách tisíc svojich vozidiel v rámci zvolávacej akcie.
Softvér bol tiež po stovkách tisícoch kilometrov preťažený. Stalo sa, že softvérová vada znefunkčnila batériu a Tesla ostala nepojazdná na krajnici. Tieto softvérové vady už Tesla medzičasom opravila. Firma Tesloop však už aktualizuje svoju flotilu novšími elektromobilmi Model 3.
Zakladateľ firmy Tesloop hovorí, že elektromobily si udržia omnoho vyššiu hodnotu, ak sa nájde efektívny spôsob výmeny použitej repasovanej batérie.