MojElektromobil

Elektrické vozidlá získavajú pozornosť pre svoje mnohé výhody oproti vozidlám so spaľovacím motorom. Medzi tieto výhody patrí ich šetrnosť k životnému prostrediu (nulové emisie oxidu uhličitého počas prevádzky) a vynikajúci výkon poháňaný motorom, ktorý sa aktivuje hneď od spustenia. Aj vďaka elektromotoru, ktorý sa otáča s maximálnou tichosťou a hladkosťou, sa výrazne znižuje hluk a vibrácie, ktoré prenikajú do interiéru.

Spaľovací motor je poháňaný vytváraním malých výbuchov zo vzduchu a paliva, ktoré prirodzene vedú k rôznym stupňom hluku. Materiály tlmiace zvuk v interiéri môžu pomôcť minimalizovať tieto zvuky, ale je ťažké ich úplne odstrániť. Jazda na elektrickom vozidle môže v porovnaní s tým znieť futuristicky, keďže tu nie je reč o hluku motora.

Mercedes-Benz EQE AMG 43 TEST
Foto : Radovan Hlôška

Čo vlastne znamená tichšia jazda v elektromobile? 

Každý, kto zažil jazdu v elektromobile, je prekvapený, aká je tichá v porovnaní s vozidlom so spaľovacím motorom a koľko pokoja prináša do pocitu z jazdy. Pokojné jazdenie neprináša iba ticho, ale aj fakt, že už nie je potrebné neustále vytáčať motor alebo sa pokúšať predpovedať, kedy auto začne zrýchľovať. Zrýchlenie prichádza okamžite a nie o 1, alebo 2 sekundy.

Elektromobily premenili cestu domov z práce na miesto, kde sa môže človek uvoľniť a nechať zbaviť sa stresu z dlhého pracovného dňa. Šoféri elektromobilov zistili, že jazdia pomalšie a uvoľnenejšie a že cestovanie sa stáva veľmi upokojujúci zážitok. 

Po prvé, bez ohľadu na to, aké tiché je elektrické vozidlo, nedokáže blokovať hluk zvonku. Vo všeobecnosti zvuk, ktorý sa dostáva do interiéru auta, delí do troch hlavných kategórií: hluk hnacieho ústrojenstva vrátane motora a prevodovky; hluk vetra spôsobený odporom vzduchu; a hluk z vozovky prenášaný odvaľovaním pneumatiky po povrchu vozovky.

Napríklad spoločnosť Hyundai analyzovala podiel hluku z vozidiel s vnútorným spaľovacím motorom a elektrických vozidiel a zistili, že v spaľovacích motoroch tvoril hluk motora 50 % zvuku prenášaného do interiéru, hluk z vozovky 30 %, hluk vetra predstavoval 10 % a zvyšok tvorí hluk komponentov v kabíne. Naproti tomu hluk z elektrických vozidiel pozostáva väčšinou z hluku z vozovky (40 %) a hluku vetra (30 %). Hluk elektromotora zaberal len 15 %.

Hyundai IONIQ 5 TEST
Foto: Radovan Hlôška

To ukazuje úroveň hluku elektrických vozidiel. Je veľmi tichý, pretože je poháňaný batériou namiesto motora, ale absencia motora znamená, že vodič je vystavený väčšiemu hluku okolia. To je dôvod, prečo elektrické vozidlá vyžadujú sofistikovanejšiu technológiu redukcie hluku.

Ide aj o maximalizáciu pohlcujúceho zážitku z jazdy pomocou zvukových prvkov. Väčšina vodičov vie rozpoznať rôzne jazdné situácie prostredníctvom zmien zvuku motora, spôsobených jazdnými podmienkami, ako je zrýchlenie, spomalenie a aktuálna rýchlosť.

V prípade elektrického vozidla je pre vodiča ťažké cítiť zrýchlenie, pretože zvuk zrýchľujúceho sa motora nie je počuť. Pre niekoho, kto jazdil len so spaľovacím motorom, to môže byť nepoznaná skúsenosť. Pohyb je zrazu v rozpore so zvukmi, na ktoré je vodič zvyknutý.

Pokoriť 100 kilometrov za hodinu pod 2 sekundy je nudné?

Vozidlá so spaľovacím motorom majú tisíce dielov spájajúcich rôzne mechanické komponenty, ktoré dodávajú výkon z motora na kolesá. Výkon sa prenáša cez rôzne stupne. Začína tak, že motor dodáva výkon do prevodovky a prevodovka ju premieňa na využiteľnú energiu pomocou ozubených kolies, spojok a rôznych elektrických komponentov predtým, ako ju posiela na hnací hriadeľ, ktorý poháňa kolesá. V každom bode tohto zložitého procesu prenosu výkonu v spaľovacom mototre dochádza k strate energie. 

EV sú jednoduchšie a pretože neexistuje žiadny prevodový stupeň, všetka produkovaná sila je k dispozícii od nulových otáčok prakcicky okamžite. V skutočnosti niektoré z najlepších elektromobilov patria medzi najrýchlejšie sériovo na predaj v súčasnosti, a to vrátane ultra drahých, vysokovýkonných hyperaut, ktoré sú zvyčajne doménou niekoľkých vyvolených. Elektromobily prinášajú masám rýchlosť kedyci cenovo nedostupných superšportiakov. Napríklad Tesla Roadster vie dosiahnuť rýchlosť z 0 na 100 kilometrov za šialených 1,9 sekundy. 

Komponentov je v elektromobiloch minimum, takže ich nie je potrebné často servisovať, naopak športové automobily s vysokovýkonným spaľovacím výkonom sú extrémne náročné na servis a majitelia sú nútení často obmieňať komponenty, pretože sa pri športovom jazdení zvyknú rýchlo opotrebovať.

Renault Megane e-Tech 2022
Plaveč | Foto: Tomáš Kanálik

Kapacita batérie EV sa zvyčajne pohybuje od 20 kWh do 100 kWh.  Väčšia kapacita znamená vyššiu hustotu výkonu a to je určujúci factor ktorý rozhoduje o tom, že koľko energie môže byť dodaných elektromotoru za sekundu. Vyššia hustota znamená väčšie zrýchlenie.

Ťažisko elektromobilov je vďaka batérii, ktorá sa nachádza na spodku vozidla, nižšie ako v prípade spaľovacích vozidiel. To robí elektromobily oveľa lepšie sa správajúce v zákrutách v porovnaní s inými druhmi pohonov.

Najmodernejšie technológie zvyknú výrobcovia inštalovať najmä do elektromobilov, pretože zákazník, ktorý sa rozhodne pre elektromobil je považovaný marketérmi za inovátora. Dnes je zároveň štandardom, že všetky aplikácie sa vo väčšine elektromobilov, automaticky a bezplatne aktualizujú.

Firmy aj jednotlivci si vďaka jazdeniu na bezemisných vozidlách vedia zlepšiť image. Osoba jazdiaca na elektromobiloch je totiž vnímaná okolím, ako niekto pokrokový, kto sa zároveň aktívne zaujíma o ochranu životného prostredia.  

Na otázku, že či sú naozaj elektromobily nudné si teda odpovedzte sami. 

Článok vznikol v spolupráci so SEVA, čoho je portál MôjElektromobil.sk súčasťou.

Seriál Mýty a fakty

19. mája 2023

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+