MojElektromobil

Príkladom krajiny, kde elektromobilita funguje najlepšie v celej Európe, je Nórsko. Vďaka proaktívnemu prístupu zo strany štátu, ale aj záujmu občanov, sa tu elektromobilom darí. Stali sa úplne bežnou súčasťou tamojšej premávky.

Práve z Nórska aktuálne prichádza veľké porovnanie jedného z kľúčových aspektov elektrických áut – dojazdu. Reálny dojazd sa totiž stal hlavným faktorom, na základe ktorého sa záujemcovia o kúpu elektrických áut často rozhodujú.

Výrobcovia síce zvyknú tento údaj uvádzať podľa rovnakého štandardu WLTP, no z pohľadu ľudí ide o “tabuľkové hodnoty”, ktoré nemusia celkom zodpovedať realite.

Aby sme získali lepšiu predstavu o tom, “koľko sa dá z batérie vyžmýkať” pri bežnej prevádzke, Nórska automobilová federácia NAF sa rozhodla podniknúť veľký test najpredávanejších elektromobilov. Téme sa venoval web CleanTechnica.

Rovnaká trasa, ten istý deň

Totožnú trasu z Osla do mesta Gjøvik v rovnaký deň absolvovalo 29 rozličných modelov elektrických áut, ktoré šoférovali bežní vodiči, v typickej dennej premávke. Stanovená trasa pozostávala z mestských a diaľničných ciest, pričom rýchlosť vozidiel sa pohybovala v rozmedzí od 60 po 110 kilometrov za hodinu.

Všetci vodiči vyrážali s plne nabitou batériou, mali jazdiť normálne, no defenzívne, používať eko režim alebo jeho ekvivalent a s výdržou batérie mali ísť úplne na doraz – do úplného vybitia. Navyše mali aktívne využívať možnosti rekuperácie.

Ďalšími stanovenými parametrami bol štart za studena, teda bez akéhokoľvek prípravného ohrevu batérie či interiéru, a klimatizácia nastavená na stabilných 20 stupňov.

Výsledky tohto testu ukázali, že všetky elektromobily prekonali dojazd uvádzaný podľa metodiky WLTP. V niektorých prípadoch bol rozdiel minimálny, v jednotkách kilometrov, inokedy sa líšil až  70 kilometrami.

Najväčší nameraný dojazd

Keď sa na to pozrieme z pohľadu toho, ktorý elektromobil prešiel najväčšiu vzdialenosť, tak prvá päťka vyzerá nasledovne:

  1. Tesla Model S – 645 km
  2. Tesla Model 3 – 612 km
  3. Hyundai KONA electric – 568,4 km
  4. Tesla Model X – 546,7 km
  5. Kia e-Niro – 524,7 km

Najmenší rozdiel medzi nameranou hodnotou a WLTP

Ak by sme sa chceli pozrieť na to, pri ktorých modeloch bol rozdiel medzi hodnotou WLTP a výsledkom testu najmenší, tak prvá päťka vyzerá nasledovne:

  1.  Peugeot e-208 s rozdielom 6 km
  2.  BMW i3 120 Ah s rozdielom 9 km
  3. Nissan LEAF e + (62 kW) s rozdielom 11,8 km
  4. Peugeot e-2008 s rozdielom 12 km
  5. Jaguar I-PACE s rozdielom 18,7 km

Najväčší rozdiel medzi nameranou hodnotou a WLTP

Naopak najväčší rozdiel medzi WLTP a nameranou hodnotou bol zaznamenaný pri modeloch:

  1. Opel Ampera-e s rozdielom 89,1 km
  2. Hyundai KONA electric s rozdielom 84,4 km
  3. Nissan e-NV 200 s rozdielom 76,9 km
  4. Kia e-Niro s rozdielom 69,7 km
  5. Porsche Taycan s rozdielom 68,1 km

Kompletná tabuľka

ModelWLTP (km)Nameraný dojazd (km)Rozdiel v km (test - WTLP)Rozdiel v %
Audi e-tron 55 quattro370399,629,68
Audi e-tron Sportback 55376436,160,115,94
BMW i3 120 Ah31031992,9
DS 3 Crossback E-Tense320351319,68
Hyundai IONIQ311342,231,210
Hyundai KONA electric484568,484,417,43
Jaguar I-PACE436454,718,74,28
Kia e-Niro455524,769,715,31
Kia e-Soul4525206815,04
Mercedes-Benz EQC403434317,69
MG ZS EV2633104717,87
Mini Cooper SE Electric2352723715,74
Nissan e-NV 200200276,976,938,45
Nissan LEAF (40 kW)270305,335,313,07
Nissan LEAF e+ (62 kW)385396,811,83,06
Opel Ampera-e423512,189,121,06
Opel Corsa-e337358216,23
Peugeot e-2008320332123,75
Peugeot e-20834034661,76
Porsche Taycan407475,168,116,73
Renault ZOE Z.E 503954535814,68
Seat Mii Electric258278,920,98,1
Skoda CITIGOe iV258280228,52
Tesla Model 3560612529,28
Tesla Model S610645355,73
Tesla Model X507546,739,77,83
VW e-Golf231259,228,212,2
VW e-UP258289,531,512,2
Xpeng G34505065612,44
16. júna 2020

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+