MojElektromobil

Elektromobily vypúšťajú v priemere o 69% menej emisií ako porovnateľné spaľovacie autá, ukázalo veľké globálne porovnanie. Správa Medzinárodnej rady pre čistú dopravu (ICCT) odporúča úplné vyradenie spaľovákov.

Globálne porovnanie emisií: Elektromobily vs. spaľovacie autá

Nová štúdia pochováva mýty o tom, že elektromobily sú len tak čisté, ako je elektrická sieť, z ktorej sa nabíjajú. A to platí bez ohľadu na región. Elektromobil je za celý svoj životný cyklus (od získania surovín po vyradenie z používania) o 69% čistejší ako spaľovacie auto v Európe, USA (veľký podiel obnoviteľných zdrojov), v Číne, aj v Indii (sieť výrazne závislá od uhlia).

Napriek tomu, že krajiny po svete si určujú konkrétne dátumy zákauz predaja spaľovacích áut (Kalifornia a EÚ v roku 2035, Veľká Británia v 2030, Nórsko už v 2025), veľká časť automobilového priemyslu stále lobuje a presviedča verejnosť, že elektromobily nie sú až také ekologické, keď zarátate emisie z výroby elektriny na ich pohon a emisie z výroby batérií. Fakty a čísla jasne hovoria, že uhlíková stopa elektromobilov je podstatne nižšia ako spaľovacích áut.

Správa ICCT odhaduje množstvo emisií zo stredne veľkých elektrických vozidiel registrovaných v roku 2021 v Indii, Číne, USA alebo Európe (trhy predstavujúce 70% predajov nových vozidiel globálne). Došla k záveru, že elektromobily majú za svoj životný cyklus o 66 až 69 percent nižšie emisie ako spaľovacie vozidlo. V USA produkuje elektroauto o 60 až 68% menej emisií. V Číne, kde sa najväčšia časť energie vyrába z uhlia, je to o 37-45% menej. India, ktorá vyrába z uhlia vyše polovicu energie, je to stále o 19-34% menej emisií.

Porovnanie emisií elektromobily verus spaľovacie autá (Zdroj: ICCT)
Porovnanie emisií elektromobily verzus spaľovacie autá vo svete (Zdroj: ICCT)

Politické ciele ešte nie sú zákonmi

Štúdia rátala len s vozidlami registrovanými v roku 2021 a budú jazdiť ďalších približne 18 rokov. Rátali s emisiami so súčasným energetickým mixom krajín, no zároveň s predikciami Medzinárodnej energetickej agentúry (IEA). Je veľmi ťažke odhadnúť, koľko výroby energie skutočne prejde na obnoviteľné zdroje.

Napriek tomu, že EÚ si určila konkrétne dátumy, nejde zatiaľ o právne záväzky. Prezident USA Joe Biden takisto oznámil svoj cieľ do roku 2035 vyrábať 100% energie z obnoviteľných zdrojov. Tento jeho plán však musí ešte prejsť rokovaniami a kongresom, kde svoje slovo majú aj republikáni a rôzni odporcovia čistej energie. Je dôležité ešte poznamenať, že štúdia nerátala s emisiami z ťažby surovín a množstvom odpadu, ktoré sa vyrobí/zrecykluje po konci životnosti vozidiel.

Prehľadné porovnanie emisií elektromobilu a spaľovacieho auta so slovenským dabingom:

Emisie z výroby elektromobilu sú vyššie

Výroba samotného elektromobilu je dnes stále o niečo energeticky náročnejšia ako výroba spaľovacieho auta. Masívna recyklácia batérií (dnes nie sú kapacity ani dostatočné množstvo batérií na ich masovú recykláciu) uhlíkovú stopu elektromobilov výrazne zníži.

Dnes trvá bežnému elektromobilu asi 1 rok používania, kým vyrovná svoje emisie z výroby na úroveň spaľovacieho auta. To sa dosiahne nabíjaním z čistejších zdrojov energie. Emisie z používania predstavujú len malý zlomok emisií spaľovania fosílnych palív.

Porovnanie emisií elektromobily verzis spaľovacie autá (Zdroj: ICCT)
Emisie rôznych druhov pohonov za celý životný cyklus (Zdroj: ICCT)

Report má pomôcť politikom správne sa rozhodovať

Medzinárodná rada pre čistú dopravu dúfa, že zverejnená správa pomôže politikom, aby robili informovanejšie rozhodnutia ohľadom budúcnosti dopravy. Medzinárodní environmentálni experti sa snažia dostať uhlíkovú stopu ľudských aktivít takmer na nulu do roku 2050, s cieľom vyhnúť sa katastrofálnym následkom globálneho otepľovania.

Prechod na batériové elektromobily a vyradenie spaľovacích vozidiel je podľa reportu ICCT jedinou cestou, ako to dosiahnuť. Nebude na to stačiť ani prechod na hybridné vozidlá. ICCT neodporúča povoľovať predaj nových spaľovacích áut po konci 30. rokov tohto storočia. To je zistenie globálnej analýzy organizácie ICCT.

Emisie z používania vozidiel v Európe
Emisie z používania vozidiel v Európe podľa krajiny (Zdroj: analýza JATO)

 

22. júla 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+