Mnohí z nás sú už voči správam o nových zázračných batériách sľubujúcich extrémny dojazd či výdrž mobilného telefón na jedno nabitie imúnny. Tí menej skeptickí, ktorí stále veria si teraz budú môcť prečítať o novom prístupe EMBATT k problematike batérií do elektrifikovaných automobilov. Jeho autori sľubujú až 2-násobný dojazd.
Na úvodom chceme zdôrazniť, že táto inovácia už funguje, aj keď iba v laboratórnych podmienkach. Nejedná sa teda o žiadny futuristický koncept, na ktorého realizáciu sa ešte len hľadajú financie.
Na projekte s názvom EMBATT pracuje Fraunhoferov inštitút pre keramické technológie a systémy – IKTS (Institute for Ceramic Technologies and Systems) s laboratóriami v nemeckých Drážďanoch. Dr. Mareike Wolter, projektový manažér spoločnosti Fraunhofer IKTS, hovorí:
“Veríme, že naša nová technológia bude schopná v strednodobom horizonte zvýšiť dojazd elektromobilov až na 1 000 km.”
Jednoduchšie, menšie, účinnejšie a trvácnejšie…
Podstata novej technológie pomerne je jednoduchá. Súčasné batérie tvoria tisíce samostatne stojacích batériových článkov, ktoré majú vlastný obal a obsahujú množstvo svoriek, káblov a monitorovacích senzorov. Vďaka tomu vzniká nežiadúci odpor, ktorý znižuje ich výkon. Navyše to všetko zaberá viac ako 50 % celého batériového bloku. Vedci z IKTS “naukladali” tieto bunky priamo na seba a spojili pomocou metalického filmu, ktorý tvorí bipolárnu elektródu. Ušetrilo tak priestor a eliminovali elektrický odpor.
Takéto batérie sú dajú navyše jednoducho vyrábať a majú dlhú životnosť. Do projektu sú už zapojené spoločnosti ThyssenKrupp System Engineering a IAV Automotive Engineering. Tie sa usilujú, aby sa prvé testy batérií integrovaných do elektromobilov uskutočnili do roku 2020. Nuž veríme, že sa technológii EMBATT podarí naplniť svoje sľuby.
Zdroj: electriccarreports.com, titulná obrázok: powerelectronicsnews.com