Vyhodnotenie priemerných emisií CO2 pri novoregistrovaných autách za rok 2020 poukázalo na klesajúci trend. Vo svojej čerstvej analýze to uvádza spoločnosť JATO Dynamics.
V porovnaní s rokom 2019 malo dôjsť k zníženiu na úrovni 12%. Vážený priemer emisií CO2 naprieč 21 európskymi krajinami klesol z hodnoty 121,6 g/km na 106,7 g/km.
Veľkou mierou sa na tom mali podpísať prísnejšie vládne regulácie v oblasti prípustných limitov CO2 pri nových autách, v kombinácii s narastajúcim dopytom po elektrických autách.
Rastúci dopyt po elektromobilov a prísnejšie limity
V roku 2020 bolo zaregistrovaných 1,21 miliónov vozidiel z kategórie plug-in hybridov a čisto elektrických áut, čo malo predstavovať 10,6% z celkového objemu. Medziročne ide o výrazný skok vpred. JATO Dynamics totiž uvádza, že v roku 2019 sledované čísla predstavovali 466 000 vozidiel a 3,1% z celkového objemu nových registrácií áut.
Rastúci počet predaných elektromobilov mali v sledovaných európskych krajinách stimulovať vládne kampane propagujúce obnoviteľné zdroje, ako aj rôzne dotačné programy. Výsledkom je to, že časť niekdajších majiteľov klasických vozidiel so spaľovacím motorom prešla na alternatívy s nižšími emisiami.
Tri zo štyroch novoregistrovaných áut v Európe boli v roku 2020 modely s klasickým spaľovacím motorom. Napriek tomu došlo k výraznému poklesu ich celkového objemu. V roku 2019 išlo o číslo 14,7 milióna vozidiel, no v roku 2020 to bolo už len 8,6 milióna. Už len táto skutočnosť sa podľa analýzy jasne podpísala na znížení sledovaného priemeru emisií CO2.
Slovensko na chvoste
Slovensko sa medzi sledovanou 21-kou európskych krajín nachádza na úplnom konci. Kým v šiestich krajinách priemer emisií CO2 na kilometer klesol pod 100 g, u nás toto číslo bolo 119,2 gramu. V porovnaní s najlepšími krajinami sme na tom horšie o 43%, v porovnaní s priemerom približne o 12%. Lídrami sú Švédsko a Holandsko, na chvoste je Česko a Slovensko.
Analýza poukazuje aj na skutočnosť, že kategória SUV patrí medzi výborne predávanú. V roku 2020 tvorili autá tohto typu až 40% z celkového objemu predaja osobných vozidiel. Súčasne práve v tejto oblasti malo dôjsť k zaznamenaniu najlepších výsledkov z pohľadu zníženia priemerných emisií CO2 – medziročný pokles o 16,2 gramu na kilometer.
Napriek tomu platí, že modely kategórie SUV naďalej produkujú viac emisií než klasické osobné autá – v priemere má ísť až o 18% rozdiel. Analýza však uvádza, že sa to už v dohľadnej dobe môže výrazne zlepšiť. SUV majú predstavovať ďalší segment, ktorý prejde výraznou elektrifikáciou, čo sa pozitívne prejaví na produkovaných emisiách.