MojElektromobil

Problematike emisnej stopy vozidiel sa v ostatnej dobe venuje pomerne veľká pozornosť. Hlavne s ohľadom na celoeurópske snahy o znižovanie emisií v doprave a s tým spojený „zákaz“ predaja vozidiel so spaľovacími motormi. Pri batériových elektromobiloch sa štandardne zvykne hovoriť o nulových emisiách, čo samozrejme nie je úplne korektné a ide o výrazné zjednodušenie.

Správnejšie je hovoriť o nulových lokálnych emisiách, čo v podstate znamená to, že keďže batériové elektromobily nemajú „výfuk“, tak pri jazde neprodukujú žiadne emisie výfukových plynov. Problematika je aj v tomto prípade dosť zjednodušená, pretože existuje aj niečo ako emisie tvorené mikročasticami z pneumatík či bŕzd. Vo všeobecnosti sa ale pozeráme primárne na emisie výfukových plynov, ako sú oxidy dusíka, tuhé častice, oxid uhoľnatý či amoniak, kedy platí, že batériové elektromobily ich pri jazde skutočne neprodukujú.

Ďalšou vecou je, že skutočnosť, že lokálne emisie predstavujú len časť produkovanú pri využívaní vozidla. Okrem toho do celkovej rovnice vstupujú emisie produkované pri výrobe samotného vozidla a jeho batérie, ako aj emisie spojené s jeho vyradením a prípadnou recykláciou. Bežný predpoklad je taký, že batériový elektromobil síce neprodukuje výfukové emisie, no výroba jeho batérie je extrémne emisne náročná, čo znamená, že celkový emisný vplyv je výrazne vyšší, než sa môže zdať na prvý pohľad.

Pri porovnávaní emisného vplyvu vozidiel sa preto po správnosti sleduje celý životný cyklus, ktorý zohľadňuje všetky fázy – od ťažby surovín a výrobu, cez používanie až po likvidáciu vozidla s prípadnou recykláciou. Až takéto porovnanie batériových elektromobilov s iným typom vozidiel (typicky spaľováky) ukazuje ako to v praxi vyzerá s emisiami. Napríklad aj výrobcovia, ako také Volvo, sledujú celú emisnú stopu svojich vozidiel a poukazuje na to, po koľkých najazdených kilometroch sa elektromobil takpovediac dostáva do plusu. Do prepočtu pritom ešte, celkom správne, vstupuje aj energetický mix krajín, čo zohľadňuje emisie produkované pri výrobe elektrickej energie, ktorú elektromobil využíva pre svoj pohyb.

Analýza troch popredných štúdií

Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) sa teraz podrobne pozrela na výsledky troch najnovších medzinárodných štúdií, ktoré sa venovali analýze emisného vplyvu celého životného cyklu vozidiel od ťažby surovín a výroby cez používanie až po ich recykláciu. Na základe analýzy uvádza, že batériové elektromobily (BEV) majú oproti spaľovákom (ICE) výrazne nižšiu emisnú stopu – úspora môže už dnes dosiahnuť až 74 % a bude ďalej rásť. Tvrdenie, že elektromobily sú pre životné prostredie rovnako zlé alebo dokonca horšie ako spaľováky, je teda na základe vedeckých zistení nepravdivé.

Aké štúdie boli vyhodnocované? Štúdia vypracovaná spoločnosťou Ricardo pre Medzinárodnú automobilovú federáciu (FIA), ďalej report Medzinárodnej rady pre čistú dopravu (ICCT) a napokon štúdia Ekologický vplyv vozidiel, ktorá vznikla na pôde Vysokého učenia technického v Brne (VUT). Kľúčovým faktom má byť, že analýza sa sústredí na špecifické podmienky krajín V4 a prináša cenné údaje o regionálnych ekologických dopadoch elektromobilov.

Štúdia VUT analyzovala celý životný cyklus štyroch prakticky identických vozidiel s rôznymi typmi pohonu a kapacitou trakčnej batérie a porovnáva ich vplyv na životné prostredie v podobe emisií skleníkových plynov. Napriek tomu, že pri elektrických vozidlách boli aplikované často tie menej priaznivé scenáre, ako sú napríklad vysoké nabíjacie straty, z každého porovnania vyšli nakoniec víťazne.

Zdroj: SEVA

Mohlo by vás zaujímať:

Na Slovensku už po najazdení 23 000 kilometrov

Štúdia zdôrazňuje zásadný vplyv tzv. energetického mixu jednotlivých krajín na to, aký významný je ekologický prínos prechodu na elektromobil. Kým v Poľsku, kde sa väčšina elektrickej energie vyrába z uhlia, sa reálny ekologický prínos dosiahne až po prejdení 50 tisíc kilometrov, Slovensko s prevažujúcim podielom jadrovej a obnoviteľnej energie exceluje vďaka výrazne nižším emisiám počas prevádzky BEV. Zistenia VUT potvrdzujú, že BEV majú v porovnaní s ICE na Slovensku emisnú stopu nižšiu o 60 až 70 %. Reálny ekologický prínos elektromobily dosahujú už po prejdení 23 tisíc kilometrov.

 „Po slovenských cestách tak stačí prejsť s elektromobilom len 23 tisíc kilometrov, aby sa „vymazali“ emisie navyše, vytvorené pri výrobe batérie pre elektromobil,“ komentuje zistenia štúdie Kamil Jaššo, hlavný autor, výskumník VUT Brno a akademický pracovník Univerzity Obrany v Brne.

Zdroj: SEVA

Okrem štúdie z Brna analyzovala SEVA aj najnovšie zahraničné reporty, ktoré takisto potvrdzujú výrazne nižšiu uhlíkovú stopu BEV v porovnaní s ICE. Podľa reportu Medzinárodnej rady pre čistú dopravu (ICCT) sú emisie skleníkových plynov pri BEV až o 74 % nižšie oproti ICE, zatiaľ čo štúdia vypracovaná spoločnosťou Ricardo pre FIA prišla k záveru, že BEV v Európe znižujú emisie o 63 % a do roku 2050 môže pokles dosiahnuť až 80 %.

V skratke

  • Renomované štúdie podrobne sledovali emisné vplyvy vozidiel – od ťažby surovín, výroby komponentov a montáže, cez fázu používania až po koniec životnosti, likvidáciu a recykláciu.
  • Zo všetkých troch najnovších reportov, ako aj z predchádzajúcich štúdií jednoznačne vyplýva, že elektromobily majú výrazne nižší environmentálny dopad ako ICE a tento rozdiel sa bude ďalej zlepšovať spolu s pribúdaním obnoviteľných zdrojov v energetickom mixe.
  • Podľa ICCT sú celkové emisie skleníkových plynov pri BEV už dnes nižšie o 66 % až 74 % oproti ICE. Ricardo uvádza, že BEV v Európe znižujú emisie o 63 %, pričom do roku 2050 môže úspora vďaka dekarbonizácii elektrických sietí a technologickému pokroku dosiahnuť až 80 %.
  • Podobné zistenia potvrdilo päť nezávislých štúdií z rokov 2016 až 2021 od Európskej komisie, britského Ministerstva dopravy, Medzinárodnej rady pre čistú dopravu, Medzinárodnej energetickej agentúry a Švajčiarskeho kompetenčného centra pre energetický výskum.
  • Tvrdenia, že elektromobily sú z environmentálneho hľadiska rovnako zlé alebo dokonca horšie ako vozidlá so spaľovacími motormi, sú preto nepravdivé a zavádzajúce.
  • Namiesto benzínového vozidla môžu s rovnakou emisnou stopou jazdiť po našich cestách až 4 elektromobily.
  • Kompletný rešerš si môžete stiahnuť alebo prečítať tu.
Náš tip
Test MG Cyberster GT: Má zmysel elektrický kabriolet? Vyskúšali sme ho cestou k moru do Chorvátska
3. decembra 2024

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+