Plug-in hybridné modely sa v ostatných rokoch dostávali pod paľbu kritiky kvôli nezrovnalostiam v “emisnej otázke”. V základe ide o to, že laboratórne merania, ktoré na určovanie produkcie emisií využívajú výrobcovia vozidiel, majú byť diametrálne odlišné od reality.
Do istej miery na tom majú podiel aj samotní majitelia plug-in hybridov, ktorí svoje vozidlá príliš často nenabíjajú a väčšiu času na jazdu využívajú čisto spaľovací motor, čo v podstate eliminuje akýkoľvek benefit hybridného pohonu. Vybitá batéria je v takom prípade jednoducho povedané “mŕtvou váhou”, ktorá akurát tak zvyšuje spotrebu vozidla.
Pri spaľovákoch rozdiel o pätinu
Na problematiku si posvietila aj Európska komisia. Analyzované dáta o spotrebe a produkovaných emisiách osobných vozidiel a dodávok pochádzajú z palubných meračov spotreby paliva (OBFCM) z roku 2021. Vzniknúť mali na vzorke 600 000 vozidiel a ukazujú, že domnienky o nepresnosti laboratórnych meraní môžu byť do veľkej miery správne.
Rozdiel medzi reálnou hodnotou a tým, čo uvádza výrobca na základe WLTP testovania, má byť pri spotrebe a produkcií CO2 emisií osobných vozidiel so spaľovacími motormi vo výške približne 20 % (23,7 % pre benzínové modely, 18,1 % pre diesel). Táto hodnota má približne zodpovedať očakávaniam, ktoré sa opierajú o skutočnosť, že laboratórne testy nedokážu úplne presne replikovať reálnu jazdu.
Plug-in hybridy šokovali
Pri plug-in hybridných modeloch ale dochádza k neuveriteľnému rozdielu. Produkcia CO2 emisií je podľa dát z reálneho využívania týchto vozidiel až 3,5-krát vyššia v porovnaní s tým, čo uvádzajú laboratórne testy. Spôsobené to má byť primárne tým, že plug-in hybridy nie sú v skutočnosti využívané na elektrickú jazdu až tak často ako sa predpokladá na papieri.
Plánovaná je preto veľká zmena. Pri laboratórnom určovaní výsledných emisií vozidiel (WLTP testy) od roku 2025 dôjde k úprave koeficientu, ktorý má odzrkadľovať spôsob využívania vozidla (utility factor). V ľudskej reči by to malo znamenať asi toľko, že elektrická jazda na plug-in hybridoch bude mať na celkovom výpočte omnoho nižší podiel než doteraz. Vo výsledku by tak nemalo dochádzať k tak veľkým rozdielom medzi hodnotami ako doteraz.