ICCT (Medzinárodná rada pre čistú dopravu) zverejnila štúdiu o požiadavkách 10 najväčších výrobcov automobilov na zníženie emisií oxidu uhličitého, aby splnili limity Európskej únie pre vozový park na rok 2025. Výsledkom je, že automobilky musia zvýšiť svoj podiel predajov elektromobilov približne o 12 percent. Zo súčasných 16 na 28 percent. Na tému upozornil portál Electrive.
Niektoré automobilky sú na tom lepšie, iné horšie
Najväčší problém s týmto cieľom má údajne Volkswagen a Ford. Tieto automobilky by mali zvýšiť predaje svojich elektromobilov až o 21 percent. Najbližšie k cieľom sú BMW, Kia a Stellantis, polepšiť sa tiež musí Hyundai, Mercedes-Benz a Toyota. Každá automobilka má však situáciu trochu inú.
Toyota napríklad ťaží zo svojich úsporných spaľovacích motorov, no výraznejšie stráca v ponuke elektromobilov. Volkswagen má zase portfólio elektromobilov podstatne širšie. Štúdia je tak veľmi komplexná a ICCT uvádza, že vyčísliť absolútne presné čísla podielu predajov elektromobilov je prakticky nemožné. Čo je ale pozitívne, je fakt, že štúdia dospela k záveru, že ciele na budúci rok vyzerajú byť dosiahnuteľné.
Predaje elektromobilov môžu výrazne pomôcť
V skutočnosti budú podiely predajov elektromobilov pravdepodobne nižšie, no výrobcovia sa pravdepodobne uchýlia k iným opatreniam a trikom, ktoré im pomôžu splniť stanovené ciele. Môže ísť napríklad o zvýšenie predajov plug-in hybridov či modelov s efektívnejšími a menšími motormi. Tým pádom by nemuseli predávať tak veľa elektromobilov. Tie majú však na výsledok najväčší efekt, pretože jazdia s nulovými lokálnymi emisiami.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Českí hasiči zverejnili dáta o požiaroch elektromobilov. Koľko ich horelo v roku 2023?
- Ktoré elektromobily počas prvého polroka 2024 Slováci prihlasovali najčastejšie?
- Test Ssangyong Torres EVX: Osvedčilo sa nám mohutné elektrické SUV za cenu kompaktného hatchbacku?
Zníženie emisií CO2 v roku 2025 je dosiahnuteľné najmä z dôvodu, že výrobcom sa v rokoch 2019 až 2021 podaril pomerne veľký krok, pretože emisie CO2 v tomto období znížili až o 23 percent. To, že sa v Európe momentálne predáva viac a viac elektromobilov (aj keď v poslednom roku čísla trochu stagnujú), výrazne pomôže tento cieľ dosiahnuť.