MojElektromobil

Cena elektrickej energie v ostatných mesiacoch prudko vystrelila a slovenské domácnosti sa pripravujú na veľmi čierny scenár. To, ako presne sa nakoniec vyvinie koncová cena za spotrebu elektrickej energie v roku 2023 sa napriek aktívnym diskusiám a analýzam odborníkov odhaduje len veľmi ťažko.

Slovenská vláda zatiaľ prezentovala scenár, kedy chce domácnostiam garantovať rovnakú cenu za dodávku silovej zložky elektriny ako v roku 2022. Konkrétne ide o 61,21€ za 1 MWh. Táto cena by ale podľa súčasného návrhu bola garantovaná len pre pokrytie 85% spotreby spotreby roku 2020

Práve preto sa čoraz častejšie objavujú rôzne odporúčania, ako majú domácnosti šetriť spotrebu elektrickej energie, aby si nakoniec priplatili čo najmenej. Veľmi zjednodušene povedané, ak chcete, aby vašej domácnosti v roku 2023 bola účtovaná rovnaká cena za silovú zložku elektrickej energie ako v roku 2022, celoročnú spotrebu budete musieť v porovnaní s rokom 2020 znížiť o 15%. 

Ak ste za rok 2020 spotrebovali 4 MWh elektrickej energie, tak garantovaná cena 61,21€ za 1 MWh bude aplikovaná na 4*0,85=3,4 MWh. Akýkoľvek odber presahujúci tento limit by následne bol účtovaný podľa aktuálnych trhových cien. Takto nejako v skratke vyzerá súčasný návrh, ktorý je na stole.

Zdroj: Milan Krajniak

Problém je v tom, že silová zložka elektrickej energie je len časťou z celkovej ceny, ktorú platíme ako bežný odberateľ. Pripočítavajú sa k tomu poplatky za distribúciu, prenos a straty prenosovej sústavy. Podľa prepočtov Úradu pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) preto konečné ceny elektrickej energie pre domácnosti môžu v porovnaní s rokom 2022 narásť o 51 až 103% (287€ až 387€ za 1 MWh). 

Zatiaľ ide o prepočty podľa dostupných informácií, čo je značne komplikované aj tým, že do otázky ako vyriešiť takzvanú energetickú krízu na Slovensku vstupuje starý dobrý politický boj medzi ministrom hospodárstva v demisii a ministrom financií. Každá z týchto strán verejnosti podsúva diametrálne odlišné prepočty konečnej ceny za elektriny pre rok 2023. Richard Sulík napríklad verejne prezentuje a stojí si za cenou 178,47€ + tarify za systémové služby (TSS). 

Koncová cena s DPH je spolu 178,47 €, avšak je nutné pripočítať TSS. Tá je dnes 6,30 €/MWh a výrazne stúpne, podľa odhadu ÚRSO to môže byť až 6 násobok. Ako však je uvedené v bode 14, veľa záleží od šikovnosti obstarávateľov TSS, teda od spoločnosti SEPS.

Preto opakujem, že pravdepodobná konečná cena pre domácnosti (konečná bude až po ukončení regulačných procesov na jeseň) za MWh bude 178,47 € + TSS. Píšem „pravdepodobne“, lebo všetko sú to len odhady (i keď maximálne realistické) a finálna cena bude stanovená až po ukončení regulačného procesu.

Richard Sulík vo svojom článku Ako je to s cenami elektriny naozaj

Momentálne je jasná len jedna vec. Konečná cena elektriny stále nie je známa a pohybujeme sa vo svete rôznych odhadov. Všetko však nasvedčuje tomu, že pokiaľ svoju spotrebuje nepriškrtíme, tak sa to prejaví na našich peňaženkách.

Podľa prepočtov spravodajského portálu Denník N, ktoré vychádzajú z dát Úradu pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) by si slovenské domácnosti mohli v roku 2023 za elektrinu mesačne priplatiť od 7 € po 500 €. Rozsah je to skutočne obrovský a závisí od mnohých faktorov, napríklad od toho či sú domy zateplené, či je elektrická energia využívaná na kúrenie a ohrev vody, a tak ďalej.

Wallbox od spoločnosti ŠKODA | Foto: ŠKODA

Ceny chce skrotiť Európska komisia

Enormné zvýšenie cien elektrickej energie sa snaží skrotiť vláda, ale aj Európska komisia. Ako informuje Reuters, práve na pôde Európskej komisie vznikol návrh, ktorého cieľom je zastropiť cien elektrickej energie na 180€ za 1 MWh. Ani v tomto prípade to však nie je úplne ružové. Jednak ide zatiaľ len o návrh, no súčasne platí, že sa vôbec netýka elektrickej energie vyrobenej s využitím plynu.

Zastropenie ceny by sa malo týkať solárnych, veterných, jadrových či vodných elektrární. Aký veľký dopad by mal tento návrh po prípadnom schválení na vývoj cien pre Slovensko sa hodnotí veľmi ťažko. A to sme sa len letmo nazreli do témy cien elektrickej energie pre domácnosti. V prípade firiem to bez systematického riešenia môže byť ešte omnoho horšie. 

Prvotné správy zo zahraničia

Čo to všetko ale vlastne znamená pre elektromobilitu? Na základe toho, čo vidíme v ostatných mesiacoch asi nepôjde o nič dobré. Zo zahraničia začínajú prichádzať prvé varovné správy, ktoré nie sú príjemné. Na rastúce ceny nabíjania elektromobilov v Rakúsku upozornil napríklad portál Vikendi, ktorý informuje, že najväčší tamojší prevádzkovateľ Wien Energie, zvýšil ceny o 56%. 

To sa prejavilo na zvýšených nákladoch pri využívaní verejných nabíjacích staníc – 100 kilometrov elektrickej jazdy vychádza na 10,57 €, čo má byť približne o 2 až 3€ lacnejšie ako pri vozidlách so spaľovacími motormi. Pri domácom nabíjaní elektromobilov to má byť približne polovica, teda 5,57€ na 100 kilometrov. 

Nedávny test známeho britského portálu What Car? proti sebe postavil porovnateľné benzínové a elektrické modely (Peugeot e-208 vs Peugeot 208; BMW i4 M50 vs BMW 4 Series Gran Coupé M440i), aby zistil ako vyzerá aktuálne porovnanie nákladov pri využívaní verejnej nabíjacej infraštruktúry.  Dopadlo to tak, že elektromobily prehrali, pričom rozdiel v celkových nákladoch predstavoval 5 až 9 libier. Treba to ale brať s rezervou, pretože počas testu boli využívané rýchlostné nabíjacie stanice na diaľniciach, kde cena za 1 kWh vychádzala na 0,69 libier. 

Portál Garáž.cz zase upozornil na situáciu u našich západných susedov. Nabíjanie elektromobilov na verejných nabíjacích staniciach v Českej republike malo od začiatku roka 2022 zdražieť až o 80%, čo spôsobuje, že v niektorých prípadoch je jazda na elektromobile drahšia ako na autách so spaľovacími motormi. Spomínané 80%-né zdražovanie prebehlo u prevádzkovateľa ČEZ, ktorý to zdôvodnil práve aktuálnymi cenami elektrickej energie. O 50% vyššie ceny nasadil E.ON. Ceny pri verejnom nabíjaní sa vo všeobecnosti majú pohybovať v rozsahu 13 až 20 Kč za 1 kWh (0,53 až 0,82 €).

Peugeot e-208
Peugeot e-208 | Foto: Radovan Hlôška

Domáce nabíjanie môže byť výrazne drahšie

Svoju silu by opäť mohlo ukázať domáce nabíjanie elektromobilov, no aj efekt tejto možnosti pre “lacné jazdenie na elektromobiloch” môže byť dočasne veľmi znížený. Denník Pravda upozornil na prepočty Thorstena Storcka, experta na energie z portálu Verivox. Ten vypočítal, že pri cenách 45 centov za 1 kWh elektrickej energie, čo má byť v Nemecku cena pre domácnosti počas najbližších mesiacov, budú náklady na 100 kilometrov pri nabíjaní z wallboxu vychádzať na 8,55€ – pri elektromobile so spotrebou 19 kWh/100km.

Toto sú zatiaľ prvotné prepočty a testy, ktoré môžu poukazovať na to, že doby lacného jazdenia na elektromobiloch sa na nejaký čas môžu vytratiť. Ako to bude vyzerať reálne na Slovensku nevieme. Všetko závisí od konečnej dohody so Slovenskými elektrárňami, ale aj na tom, aké správy nakoniec prídu od Európskej komisie. 

Zatiaľ si môžeme orientačne, na základe zverejnených prepočtov Úradu pre reguláciu sieťových odvetví, vypočítať že 100 kilometrová jazdy pri využívaní domáceho nabíjania elektromobilu so spotrebou 19 kWh/100km by mohla vychádzať na 19*0.287=5,45€. Je to hrubý prepočet na základe zatiaľ prezentovaného optimistického scenára A, teda celkovej ceny elektrickej energie pre domácnosti stanovenej na 287€/1MWh. Pripomeňme si, že tento scenár počíta s tým, že celá spotreba domácností (nie len 85%) bude pokrytá “memorandovou elektrinou od Slovenských elektrární”.

Horšie by to bolo v prípade, keby garantovaná cena využívala skutočne len na pokrytie 85% priemernej spotreby na základe minulého roka. Tam by už cena mohla poskočiť dramaticky vyššie. Využitie takéhoto limitu má byť mimochodom najpravdepodobnejšou cestou pri krotení cien elektrickej energie pre slovenské domácnosti.

Celé je to veľmi všeobecné a dosť teoretizujeme, avšak radšej by sme sa mali pripraviť na scenár, že tak lacné jazdenie na elektromobiloch, ako sme ho poznali tu s nami možno chvíľu nebude… Možno nás ale Úrad pre reguláciu sieťových odvetví nakoniec prekvapí, keď po všetkých dohodách stanoví konečnú cenu elektrickej energie pre rok 2023. V reálnom svete by navyše bolo potrebné ešte prihliadnuť aj na ďalšie premenné, ako je napríklad lacnejšie nabíjanie nočným prúdom či možné využívanie fotovoltaiky.

Ako reagujú na rastúce ceny elektrickej energie prevádzkovatelia nabíjacích staníc?

A ako to vyzerá v prípade prevádzkovateľov verejných nabíjacích sietí pre elektromobily na Slovensku? Spoločnosti ZSE Drive (odpoveď doplníme), ejoin a GreenWay sme sa pýtali, či sa pripravujú na zdražovanie v súvislosti s aktuálnym vývojom cien elektrickej energie. 

Ceny za nabíjanie sme už tento rok mierne upravovali, ale vzhľadom na pretrvávajúcu nepriaznivú situáciu k tomu budeme musieť pravdepodobne pristúpiť opäť. V nákladoch na službu nabíjania sa prejavuje nielen cena elektrickej energie, ale aj investičné náklady na budovanie infraštruktúry, fixné náklady spojené s prenájmom lokality, náklady na údržbu a správu nabíjacieho bodu, náklady na rezervovanú kapacitu a distribúciu energie. Znamená to, že cena energie nie je jediný vstup a zmena ceny služby nabíjania nemusí a väčšinou ani nie je zvyšovaná rovnako dramaticky ako rastie cena elektriny.

Monika Melišová, Senior Marketing Specialist, GreenWay

Ceny nabíjania sme menili na začiatku leta, kedy sme zároveň spustili letnú akciu. Ak u nás zákazníci nabili aspoň 50 kWh, automaticky získali zľavu 20 percent z celého objemu nabíjania. V najbližšom období zmenu cenníka nemáme v pláne.

Tomáš Kuník, obchodný zástupca spoločnosti ejoin

BMW 330e Touring TEST
BMW 330e Touring na nabíjacej stanici ejoin | Foto: Redakcia
14. septembra 2022

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+