MojElektromobil

Za najslabšie miesto elektromobilov sa obvykle považujú batérie, ktoré sú častokrát veľmi ťažké a drahé. Samotný proces ich výroby sprevádza ťažba drahých kovov a dlhé prepravné vzdialenosti, čo má z následok prispievanie k uhlíkovej stope. Práve preto sa inžinieri v tejto oblasti rozhodli vymyslieť alternatívne riešenie známe ako EREV. Bližšie informácie zverejnil portál InsideEVs.

Na akom princípe fungujú EREV elektromobily?

Skratka EREV v angličtine znamená Extended-Range Electric Vehicle. Cieľom vytvorenia takéhoto typu elektromobilu je zredukovanie hmotnosti a veľkosti batérie. Tieto vozidlá sú totiž vybavené aj spaľovacím motorom, ktorý však funguje na inom princípe, na aký sme zvyknutí pri hybridných elektromobiloch. Jeho cieľom je roztočiť generátor, ktorý vytvára elektróny na predĺženie dojazdu vozidla a dobitie batérie.

EREV - vysvetlenie
EREV – princíp fungovania | Zdroj: InsideEVs.com

Hlavným rozdielom oproti hybridným vozidlám je to, že spaľovací motor EREV nie je mechanicky spojený s náhonom na kolesá. Jeho jedinou úlohou je produkovať elektrickú energiu pre pohon elektromotorom. Aj napriek tomu tieto typy vozidiel stále spadajú do kategórie hybridných automobilov. Veľkou výhodou je, že po roztočení generátora si spaľovací motor udržiava optimálne otáčky, čo mu dovoľuje pracovať v jeho najefektívnejšom režime.

Ďalším rozdielom medzi hybridnými vozidlami a vozidlami s predlžovačom dojazdu je ten, že v hybridoch produkuje spaľovací motor väčšinu výkonu. Ak sa teda rozhodnete náhle pridať plyn, ku spaľovaciemu motoru sa pridá aj elektromotor, čo sa v prípade vozidiel s generátorom nemôže stať. Možným scenárom v podobnej situácií bude pravdepodobne zvýšenie otáčok generátora, čo síce vytvára určitý zvuk, no výkon na pohyb vozidla produkujú len elektromotory.

Ram 1500 Ramcharger - podvozok
Ram 1500 Ramcharger – podvozok | Zdroj: ramtrucks.com

Spaľovacie motory sú vo vozidlách s predĺženým dojazdom omnoho menšie ako tie, ktoré sa používajú v hybridoch. Skvelým príkladom je nová Mazda MX-30 R-EV. Malú 17,5 kWh batériu dopĺňa kompaktný rotačný motor (tzv. Wankelov motor) s objemom nádrže až 50 litrov. Vďaka efektivite spaľovania je teda podľa slov výrobcu možné predĺžiť dojazd až na 600 km. V USA nájdeme aj nový model Ram 1500 Ramcharger, ktorý je vybavený veľkým 3,6-litrovým Pentastar V6 generátorom.

Mohlo by vás zaujímať:

Mazda MX-30 PHEV
Mazda MX-30 | Zdroj: Mazda

Dôvodom, prečo viacero spoločností nevyrába EREV automobily je, že výrobcovia radšej prerábajú automobily so spaľovacími motormi na hybridy alebo plug-in hybridy. Je to pre spoločnosti výhodnejšia stratégia, ako vymýšľať novú technológiu na použitie generátora. Aj napriek tomu už existuje niekoľko modelov u špecifických výrobcov, no v Európe je ponuka zatiaľ dosť limitovaná. Mali by ste záujem o takýto typ elektrického vozidla? Podeľte sa s nami o názor na našej sociálnej sieti NearCharger.sk.

Náš tip
Severná Kórea predstavila elektromobil, ktorý vytrie Tesle zrak. Alebo to je celé inak?
27. júna 2024

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+