Za najslabšie miesto elektromobilov sa obvykle považujú batérie, ktoré sú častokrát veľmi ťažké a drahé. Samotný proces ich výroby sprevádza ťažba drahých kovov a dlhé prepravné vzdialenosti, čo má z následok prispievanie k uhlíkovej stope. Práve preto sa inžinieri v tejto oblasti rozhodli vymyslieť alternatívne riešenie známe ako EREV. Bližšie informácie zverejnil portál InsideEVs.
Na akom princípe fungujú EREV elektromobily?
Skratka EREV v angličtine znamená Extended-Range Electric Vehicle. Cieľom vytvorenia takéhoto typu elektromobilu je zredukovanie hmotnosti a veľkosti batérie. Tieto vozidlá sú totiž vybavené aj spaľovacím motorom, ktorý však funguje na inom princípe, na aký sme zvyknutí pri hybridných elektromobiloch. Jeho cieľom je roztočiť generátor, ktorý vytvára elektróny na predĺženie dojazdu vozidla a dobitie batérie.
Hlavným rozdielom oproti hybridným vozidlám je to, že spaľovací motor EREV nie je mechanicky spojený s náhonom na kolesá. Jeho jedinou úlohou je produkovať elektrickú energiu pre pohon elektromotorom. Aj napriek tomu tieto typy vozidiel stále spadajú do kategórie hybridných automobilov. Veľkou výhodou je, že po roztočení generátora si spaľovací motor udržiava optimálne otáčky, čo mu dovoľuje pracovať v jeho najefektívnejšom režime.
Ďalším rozdielom medzi hybridnými vozidlami a vozidlami s predlžovačom dojazdu je ten, že v hybridoch produkuje spaľovací motor väčšinu výkonu. Ak sa teda rozhodnete náhle pridať plyn, ku spaľovaciemu motoru sa pridá aj elektromotor, čo sa v prípade vozidiel s generátorom nemôže stať. Možným scenárom v podobnej situácií bude pravdepodobne zvýšenie otáčok generátora, čo síce vytvára určitý zvuk, no výkon na pohyb vozidla produkujú len elektromotory.
Spaľovacie motory sú vo vozidlách s predĺženým dojazdom omnoho menšie ako tie, ktoré sa používajú v hybridoch. Skvelým príkladom je nová Mazda MX-30 R-EV. Malú 17,5 kWh batériu dopĺňa kompaktný rotačný motor (tzv. Wankelov motor) s objemom nádrže až 50 litrov. Vďaka efektivite spaľovania je teda podľa slov výrobcu možné predĺžiť dojazd až na 600 km. V USA nájdeme aj nový model Ram 1500 Ramcharger, ktorý je vybavený veľkým 3,6-litrovým Pentastar V6 generátorom.
Mohlo by vás zaujímať:
- Malý elektromobil Hyundai Inster príde s atraktívnou cenou a dojazdom až 355 km!
- Test Kia EV9: Pohodlný spoločník pre dlhé cesty – na otočku do Chorvátska
- Salón Elektromobilov 2024 Martin: Program, mapa a zoznam elektromobilov + zhrnutie
Dôvodom, prečo viacero spoločností nevyrába EREV automobily je, že výrobcovia radšej prerábajú automobily so spaľovacími motormi na hybridy alebo plug-in hybridy. Je to pre spoločnosti výhodnejšia stratégia, ako vymýšľať novú technológiu na použitie generátora. Aj napriek tomu už existuje niekoľko modelov u špecifických výrobcov, no v Európe je ponuka zatiaľ dosť limitovaná. Mali by ste záujem o takýto typ elektrického vozidla? Podeľte sa s nami o názor na našej sociálnej sieti NearCharger.sk.