MojElektromobil

Jedno z radikálnejších riešení ako bojovať proti klimatickej kríze, je zákaz vyrábania a predaja áut so spaľovacími motormi. Názory na vhodnosť takéhoto opatrenia sa veľmi líšia, mnohí to považujú za primerané riešenie, zatiaľ čo iným sa to vôbec nepozdáva. Rôzne krajiny sveta sa s touto témou popasovali rôzne, s prísľubmi zákazov v rozdielnych rokoch.

Jedna z afrických krajín s najväčším počtom obyvateľov, Etiópia, navrhuje zatiaľ najkontroverznejšie riešenie. Chce zakázať vstup spaľovákov do krajiny s okamžitou platnosťou. Informuje o tom internetový portál electrek.

Zákaz spaľovacích áut ako odpoveď na množstvo importovaných fosílnych palív

V roku 2023 Etiópia minula až 6 miliárd USD na import fosílnych palív do krajiny. Je tak otázne, či im reálne ide o životné prostredie, alebo v skutočnosti je problémom obchodná bilancia. Nech už je dôvod akýkoľvek, etiópsky minister dopravy a logistiky vyhlásil, že oficiálne na tamojšiu pôdu už nesmú vstúpiť vozidlá so spaľovacími motormi. Ide o úplne prvú krajinu, ktorá vydala takýto radikálny zákaz. Nie je úplne jasné, či nový zákon platí aj pre hybridy. Podobné pravidlo zatiaľ platí napríklad v Štokholme.

štatistika o zákaze predaja a výroby áut so spaľovacími motormi | Zdroj: electrek.com

Vyššie spomínaný minister Alemu Sime podal vyhlásenie, že “bolo prijaté rozhodnutie – autá nemôžu vstúpiť do Etiópie, pokiaľ nie sú elektrické.” Najvyššou prioritou sa tak stáva výstavba nabíjacích staníc pre elektromobily. Taktiež priznal, že k tomuto rozhodnutiu prispel fakt, že Etiópia si už naďalej nemôže dovoliť importovať také obrovské množstvo fosílnych palív. Z nich väčšina išla na výrobu pohonných hmôt do áut.

V iných častiach sveta sa tiež už rokovalo o zákaze predaja takýchto vozidiel. V štátoch Európskej únie by mal prísť do platnosti od roku 2035. Rovnako sa tak má stať v krajinách ako India, USA, Kanada, Japonsko, Singapur a Nový Zéland. Najnovším šokujúcim vývojom v danej tematike bolo vyhlásenie predsedu najväčšej európskej politickej strany EPP Manfreda Webera, že zákaz týkajúci sa EÚ úplne zvráti, pokiaľ vyhrá voľby. Ide síce o súčasť politickej kampane, ale daný krok bude potencionálne po úspešných voľbách možné vykonať.

hyundai ioniq volkswagen id7 tesla model 3
Nabíjanie elektromobilov s aerodynamickou karosériou | Zdroj: Tomáš Meňuš

Mohlo by vás zaujímať:

Komplexné informácie o prechode na elektromobilitu v slovenských firmách

Ak sa chcete dozvedieť komplexné informácie o téme elektrifikácie firemnej flotily, už 10. apríla chystáme podujatie eFleet Day 2024. Pôjde už o tretí ročník jedinečnej konferencie, ktorá bude hostiť odborníkov na elektromobilitu, zástupcov kľúčových inštitúcií a predajcov elektrických vozidiel. Tých prepája s firmami, ktoré majú záujem o rozvíjanie ekologickej dopravy.

eFleet Day 2024 v panelových diskusiách pokrýva všetky kľúčové oblasti z témy e-mobility. Od elektrifikácie vozového parku, cez možnosti financovania tohto prechodu až po problematiku nabíjania či vyhodnocovanie finančnej otázky. Ponúka odborné informácie, panelové diskusie, networking a osobné zoznámenie s najnovšími plne elektrickými vozidlami formou testovacích jázd.

Registrácia na podujatie je možná cez oficiálny web eFleet Day 2024.

Náš tip
Slovensko musí urýchlene prijať opatrenia na podporu elektromobility
5. februára 2024

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+