V Európskej únii začalo platiť nové nariadenie o batériách. Týka sa aj elektromobilov

60 kWh batéria Chveroletu Bolt. Zdroj: LG Chem

Vo štvrtok 17. augusta 2023 do platnosti vstúpilo nové nariadenie Európskej únie o batériách. Jeho cieľom je pri batériách zabezpečiť nízku uhlíkovú stopu, znížiť celkové nároky na suroviny, ako aj čo najviac obmedziť používanie škodlivých látok.

Konkrétne má ísť o to, že batérie, ktoré budú uvedené na európsky trhu budú môcť obsahovať len minimálne možnosť škodlivých látok, ktoré je nevyhnutné pre ich fungovanie. Okrem toho sa batérie majú zbierať, opätovne používať a recyklovať všade v Európe. Na základe správy TASR o téme informoval portál Teraz.sk.

Nové nariadenie sa bude týkať aj elektrických vozidiel. Európska komisia uviedla, že už od roku 2025 vstúpia do platnosti opatrenia zamerané na zlepšenie na zlepšenie výkonu a zníženie uhlíkovej stopy batérií v elektrických vozidlách, ľahkých dopravných prostriedkoch aj batériách na priemyselné využitie.

Súvisiacie články

Pravidlá a opatrenia pre zlepšenia v oblasti recyklácie a zhodnocovania použitých batérií budú do praxe zavádzané postupne od roku 2025. Spomína sa zámer pre dosiahnutie vysokej miery zhodnocovania materiálov pri recyklácii, a to primárne pri vzácnych kovov ako kobalt, lítium a nikel. Recykláciou pritom bude musieť prechádzať všetky odpad zozbieraný z batérií.

Digitálny pas a etickí dodávatelia

Ďalším z cieľov nového nariadenia EÚ je zavedenie takzvaných “digitálnych pasov” pre batérie. Malo by ísť o QR kód, po ktorého naskenovaní sa používateľ dostane k prehľadu kompletnej histórie danej batérie. O danom opatrení sa hovorilo už dlhší čas, no od roku 2027 by sa konečne malo premeniť na realitu. Cieľom je podrobné monitorovanie materiálov využívaných v batériách, počas celej životnej cesty. V podstate ide o jeden zo spôsobov, ktorý má podporiť celkovú udržateľnosť batériového priemyslu.

Výrobcov batérií v Európskej únii môžu čakať aj nové výzvy pri hľadaní správnych dodávateľov na kritické materiály. Nové nariadenie EÚ zavádza povinnosť zabezpečiť, “že dodávky lítia, kobaltu, niklu a prírodného grafitu obsiahnuté v batériách nemajú nepriaznivé environmentálne alebo sociálne vplyvy.”

Náš tip
Lamborghini Lanzador: Prvý elektromobil automobilky predstavený
Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.