MojElektromobil

V súčasnosti sú platby za nabíjanie elektromobilov nejednotné a komplikujú cestovanie elektrickými vozidlami po Európe. Po žiadosti českého europoslanca bude EÚ tento problém riešiť.

Platby za nabíjanie elektromobilov je komplikované

Ak ste niekedy jazdili elektromobilom alebo plug-in hybridom, viete, že v drvivej väčšine je potrebné mať pri sebe niekoľko kartičiek, čipov a registrácií u niekoľkých poskytovateľov nabíjania. Pri cestovaní naprieč krajinami EÚ je to ešte komplikovanejšie. V každom členskom štáte sú spôsoby platby rôzne a niektoré formy sú v rôznych štátoch zakázané.

Túto situáciu sa rozhodol riešiť český europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL), ktorý interpeloval Európsku komisiu: “Pokiaľ EÚ podporuje ekologickú mobilitu, mala by tiež zjednodušiť život šoférom, ktorí tieto automobily používajú. Súčasná nejednotnosť nabíjačiek a spôsobov platenia totiž vedie k tomu, že stále viac ľudí pochybuje o zakúpení elektrických alebo hybridných automobilov”, píše Zdechovský.

Platby za nabíjanie elektromobilov - UFC nabíjačka Ionity pri Senci
Platby za nabíjanie elektromobilov – ultra-fast nabíjačka Ionity Senec

Platba bez uzatvorenia zmluvy

Zdechovskému na interpeláciu reagovala eurokomisárka pre dopravu Adina Văleanová, ktorá uznala, že ide o vážny problém. Píše, že smernica 2014/94 / EÚ o zavádzaní infraštruktúry pre alternatívne palivá vyžaduje, aby všetky verejne prístupné nabíjacie stanice poskytovali užívateľom elektrických vozidiel možnosť jednorazového dobitia bez uzavretia zmluvy s dotknutým dodávateľom elektriny alebo prevádzkovateľom. Toto ustanovenie však bolo v právnych predpisoch členských štátov vykonané rôzne, takže platenie je skutočne pre užívateľov ťažké, najmä pri cestách do zahraničia.

Eurokomisárka sa má zaoberať problémom ešte tento rok. Podľa Zdechovského je však už neskoro. Tvrdí, že problematika sa mala riešiť ešte predtým, ako sa začala elektromobilita “dosť nekriticky podporovať” a že teraz bude veľmi náročné platby zjednotiť.

IG-L nízkoemisná zóna v Rakúsku
IG-L nízkoemisná zóna v Rakúsku

Nejednotné EČV pre elektromobily

Eurokomisárka sa vyjadrila aj k otázke Zdechovského na to, či elektrické a elektrifikované vozidlá budú mať jednotné registračné značky a podmienky v celej EÚ. V Rakúsku môže elektromobil vstúpiť do IG-L zóny, ktoré majú chrániť prírodu pred hlukom a emisiami. V iných krajinách to však neplatí. EK však tento problém neplánuje riešiť.

Český europoslanec tvrdí, že ide o nelogickú diskrimináciu a že bude pokračovať v tlak na Komisiu, aby zmenila názor a tieto podmienky pre členské štáty harmonizovala.

8. februára 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+