Dotácie na nákup elektromobilov absolvovala prakticky už každá vyspelejšia krajina. Konali sa aj na Slovensku, kedy 8 miliónov eur zmizlo len v priebehu pár minút. Odvtedy (rok 2019) nebola na Slovensku absolútne žiadna podpora pre elektromobily. V Českej republike majú napríklad diaľnice zadarmo, no u nás nič.
Dotácie priamo pre európske automobilky
Bloomberg teraz informoval o tom, že Európska únia pripravuje nové dotácie, ktoré by mali byť plošné a mali by platiť na území všetkých členských krajín. Ale pozor, nejde o dotácie na nákup elektromobilov, tieto sú určené pre samotných výrobcov, teda automobilky. Európsky automobilový priemysel momentálne zažíva mierny pokles, dopyt po elektromobiloch z EÚ sa znižuje a výrobcovia v tomto regióne čelia novým výzvam.
Tie prichádzajú najmä z východu – z Číny. Tamojšie automobilky zažívajú v posledných rokoch mimoriadny rast a snažia sa presadiť nielen doma, ale aj vo svete. Je tu ale jeden problém, dotuje ich čínska vláda. Z tohto dôvodu vedia ponúknuť nižšiu cenu ako zahraničná konkurencia, čo kriví konkurenčný trh. Aj preto sa Európska únia v minulom roku rozhodla zaviesť dodatočné clá na dovezené elektromobily vyrobené v Číne – aby sa ich predajná cena vyrovnala cenám modelov pochádzajúcich z EÚ. Ak by sa čínske elektromobily predávali výrazne lacnejšie, poškodilo by to domáce automobilky.
Nemali by ste prehliadnuť:
- V najťažších podmienkach otestovali dojazd 24 elektromobilov. Kto vyhral El Prix 2025?
- Európsky trh s elektromobilmi v 2024 spomalil. Stále sa ich však predalo viac než dieselov
- Predajom elektromobilov v USA sa darilo. Tesla si zobrala takmer polovicu trhu, ako sú na tom ostatní?
Aktuálna situácia je taká, že cena dovezeného elektromobilu sa navýši o daň, štandardnú sadzbu cla a špeciálne clo, ktoré je to výšky takmer 40 percent. Viac informácií o tejto téme nájdete v článku Padlo oficiálne rozhodnutie. Špeciálne clá na čínske elektromobily vstúpia do platnosti v novembri.
Model, ktorý už poznáme z Číny
EÚ práve týmto krokom reaguje na dotácie čínskej vlády určené pre čínskych výrobcov. V konečnom dôsledku by vďaka tomu mohli európske elektromobily mierne zlacnieť, čo by prilákalo ďalších záujemcov o ich kúpu a odvrátilo klesajúci trend. Informáciu potvrdila na svetovom ekonomickom fóre v Davose podpredsedníčka Európskej komisie, Teresa Ribera.
Ale pozor. To, že EÚ momentálne skúma tieto stimuly, ešte neznamená, že budú naozaj zavedené. Tiež nie je jasné, ako presne by boli štrukturované. Nemecká strana CSU napríklad navrhla kúpnu prémiu vo výške 3 600 eur. Nemecký kancelár, Olaf Scholz, počas svojho prejavu povedal, že niet pochýb o tom, že elektrická mobilita je budúcnosťou. Pridala sa aj predsedníčka Európskej komisie, Ursula von der Leyen:
„Niekoľko nasledujúcich rokov bude životne dôležité, aby sme zostali v pretekoch čistých a prevratných technológií. Európa má na to všetky predpoklady.“
Európske nákupné stimuly sú primárne vnímané ako opatrenia na zvýšenie globálnej konkurencieschopnosti. Čína už teraz presadzuje protekcionistický kurz a je možné, že sa k nemu uchýli aj nová administratíva Donalda Trumpa. Nedávno sme informovali o tom, že podobný ambiciózny plán pripravuje už aj Francúzsko. Dve najsilnejšie ekonomiky Európskej únie tak majú v elektromobilite úplne jasno.