MojElektromobil

Európska únia zavádza nové, vyššie clá na dovezené elektromobily z Číny. Dôvodom má byť to, že ich nízke ceny v Európe ohýbajú trh a znevýhodňujú tradičné európske automobilky. EÚ nové clá oznámila začiatkom júna tohto roka a do platnosti by mali prísť už 4. júla. Novinky k tejto téme priniesol portál Electrive.

Clá do výšky až 38,1 %

Európska komisia oslovila čínske orgány, aby prerokovali jej zistenia a preskúmali možné spôsoby riešenia zistených problémov spôsobom, ktorý je v súlade s pravidlami WTO (Svetovej obchodnej organizácie). V tejto súvislosti Európska komisia vopred zverejnila úroveň dočasných vyrovnávacích ciel, ktoré budú uložené na dovoz elektromobilov z Číny. Tie sa pohybujú v rozmedzí od 17,4 % až do 38,1 %.

byd-e2
Zdroj: BYD

Číne sa tieto kroky samozrejme nepáčia a tamojšie automobilky sa snažia situáciu riešiť. Ozývajú sa hlasy, že by mala najväčšia ekonomika sveta kontrovať a tiež zaviesť clá na dovoz elektromobilov z Európy. To by európskym automobilkám uškodilo, pretože Čína je pre ne veľmi dôležitým trhom.

Európske automobilky svoje modely vyvážajú tiež

Napríklad v roku 2023 bolo do Číny dovezených približne 250 tisíc vozidiel so spaľovacími motormi (s objemom motora nad 2,5 litra). Do Číny sa vyvážajú aj elektromobily, hybridy aj plug-in hybridy. Prebehlo už aj stretnutie, na ktorom čínsky obchodný zástupca údajne obvinil Európsku úniu z toho, že vyšetrovanie využíva ako zámienku na “priznanie obchodných tajomstiev od čínskych výrobcov elektromobilov.”

Nemali by ste prehliadnuť:

Výška novej tarify na dovezené elektromobily z Číny závisí od toho, koľko peňazí automobilka dostala od čínskej vlády. EÚ hovorí, že čím vyššie dotácie automobilka dostala, tým nižšiu cenu svojich vozidiel môže ponúknuť v Európe. Takto nízkym cenám následne nedokážu európske automobilky konkurovať. Výrobcovia, ktorí nebudú pri prešetrovaní spolupracovať, budú automaticky podliehať najvyššej možnej sadzbe, ako napríklad SAIC.

Zavedie nové clá aj Čína?

Situácia je teda veľmi zamotaná a očakáva sa, že Čína iniciuje “protiútok.” Zatiaľ sa o tom len hovorí, ozývajú sa automobilky a aj niektorí odborníci, že to môže v konečnom dôsledku mať negatívny dopad práve na európske automobilky. Čína však zatiaľ nič oficiálne neoznámila a nepodnikla žiadne kroky.

Mini Cooper SE
Mini Cooper SE

Na nové pravidlá aj bez protiútoku Číny doplatia aj niektoré európske automobilky a nevyhne sa tomu ani Tesla. Tá totiž tiež vyrába svoje modely aj v Číne. Gigafactory v Šanghaji aktuálne produkuje približne 50 percent celkového objemu elektromobilov značky. Nedávno sme informovali o tom, že sankcie sa výrazne dotknú aj značky Mini, ktorá má tiež továrne v Číne. Viac informácií nájdete v článku Na nové dovozné clá elektromobilov z Číny pravdepodobne najviac doplatí Mini.

Náš tip
Ako dlho vydrží batéria v elektromobile? Štatistiky hovoria jasne
23. júna 2024

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+