Téme špeciálnych ciel Európskej únie na dovoz elektromobilov vyrobených v Číne sa na našom webe venujeme pravidelne. Po rôznych dohadoch a návrhoch boli nakoniec schválené a do platnosti vstúpili 1. novembra 2024. Dôvodom tohto rozhodnutia EÚ je fakt, že čínske automobilky sú priamo aj nepriamo dotované tamojšou vládou, a nízke ceny ich vozidiel v Európe by mohli mať za následok neférový konkurenčný boj. V nevýhode by boli samozrejme európske automobilky.
Clá sú už v platnosti
Výška cla sa je nastavená pre každú automobilku inak, individuálne. Základom výpočtu bolo to, ako a či vôbec automobilka spolupracovala pri vyšetrovaní s Európskou úniou. Vyšetrovanie sa týkalo toho, do akej miery sú elektromobily konkrétneho výrobcu dotované čínskou vládou. Zaujímavé je napríklad to, že Nemecko bolo proti zavedeniu tohto cla. Na stranu Nemecka sa pridalo aj Slovensko.
Konečná cena elektromobilu vyrobeného v Číne a dovezeného do Európskej únie sa teda skladá z ceny vozidla, štandardného cla vo výške 10 % a tohto nového špeciálneho cla, ktoré je pre najdôležitejšie automobilky nastavené nasledovne:
- BYD – 17 %
- Geely – 19,3 %
- SAIC – 35,3 %
- Tesla – 9 %
- Ostatné spolupracujúce automobilky – 21,3 %
- Ostatné nespolupracujúce automobilky – 35,3 %
Čína svojim automobilkám: Zastavte investície v Európe
Základnú problematiku sme si teda už vysvetlili, no určite ste si nemysleli, že Čína to nechá len tak. Svojich výrobcov vyzvala, aby zastavili veľké investície v európskych krajinách, ktoré podporujú dodatočné clá, informovala agentúra Reuters. Tie sa týkajú predovšetkým výstavby tovární v krajinách EÚ a často sa hovorí aj o Turecku. Dôvod je veľmi jednoduchý – na elektromobily vyrobené v EÚ sa tieto clá nevzťahujú, aj keď automobilka pochádza z Číny.
V súvislosti s touto témou sme informovali o tom, že napríklad automobilka BYD (najväčší čínsky výrobca elektromobilov) už má dohodnutú investíciu u našich susedov – v Maďarsku, kde postaví svoju továreň na výrobu elektromobilov. Viac informácií nájdete v článku BYD bude vyrábať elektromobily v Európe. U našich susedov.
Hlasovanie Slovenka proti clám môže mať výhody
Na stretnutí, ktoré prejednávalo tému investícií v Európe, boli aj zástupcovia niekoľkých zahraničných veľkých výrobcov automobilov. Čína svoje automobilky varuje pred investíciami do krajín, ktoré hlasovali za clá a taktiež aj do tých, ktoré sa zdržali hlasovania. Naopak, povzbudzuje ich v investovaní do krajín, ktoré hlasovali proti a medzi ktorými je aj Slovensko. V poslednom období sa na Slovensku hovorí aj o návšteve Číny nášho premiéra Robetra Fica a niektorých ďalších zástupcov vlády. Otvorená by mala byť dokonca aj priama letecká linka medzi Bratislavou a Pekingom.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Zamestnanci Rivianu hovoria o horore. Pri výrobe elektromobilov až príliš často dochádza k vážnym zraneniam
- Už aj Kanada má jasno. Nová výška cla na elektromobily rozbúrila vášne. Čo na to Európa?
- Nabíjací hub z budúcnosti, rázny krok Kauflandu, čínske clá aj dvojitá dávka testov | Prehľad týždňa
Čínske automobilky túto situáciu nekomentovali. Geely odmietla úplne, SAIC a BYD sa zatiaľ nevyjadrili a otázne je, či sa vôbec vyjadria. Európa je pritom pre Čínu veľmi dôležitý trh, keďže až 40 percent vyvozených elektromobilov bolo predaných práve tu. Mimochodom, Spojené štáty a Kanada majú na dovezené čínske elektromobily až 100-percentné clo.
Narušené vzťahy Číny a EÚ
Vyzerá to tak, že čínske automobilky sa predsalen viac sústredia na investície do krajín, ktoré hlasovali proti, prípadne sa zdržali hlasovania. Napríklad počas návštevy španielskeho premiéra Pedra Sancheza v Číne minulý mesiac čínska spoločnosť súhlasila s výstavbou továrne v hodnote 1 miliardy dolárov v Španielsku. Čakajú teda podobné investície aj Slovensko a budú u nás vyrábať aj ďalšie automobilky?
Čínska vláda obviňuje Európsku úniu z protekcionizmu a v minulosti už pohrozila aj zvýšenými clami na európske spaľovacie automobily dovezené do Číny. Najviac by utrpeli nemecké automobilky, pre ktorých je Čína významným odberateľom. Pravdepodobne aj toto bol dôvod, prečo Nemecko hlasovalo proti zavedeniu nových ciel. Peking hovorí, že clá poškodzujú obchodné vzťahy Číny s EÚ a rozhodnutie Európskej komisie napadla už aj na WTO (Svetová obchodná organizácia).