Európska komisia opäť otvorila tému znižovania emisií z osobnej dopravy a dopad na automobilový priemysel môže byť skutočne dramatický. Ako informuje Bloomberg, vzniknúť mal nový návrh, ktorý by v prípade schválenia efektívne znamenal koniec predaja vozidiel so spaľovacím motorom.
V pozadí bezprecedentného návrhu v základe stojí snaha o boj proti klimatickým zmenám. Ak by novinka skutočne prešla, automobilky by my museli do roku 2030 znížiť emisie svojich nových áut a dodávok o 65%. Od roku 2035 by následne mohli predávať už len vozidlá s nulovými emisiami, inak povedané prakticky len čisté elektromobily.
Náhle sprísnenie limitov
O znižovaní emisií a prípadnej stopke pre spaľovacie motory sa hovorí už dlhú dobu, no doteraz to nebolo až také rázne a rozsiahle. Jednotlivé krajiny k tejto otázke pristupovali podľa svojho uváženia a vytýčený bol aj časový horizont pre úplný prechod na čistú energiu. Išlo však o rok 2050, čo sú takmer tri desaťročia. Doterajšie emisné ciele počítali s tým, že emisie z áut budú do roku 2030 znížené o 37,5%.
Nový návrh by to pre segment dopravy celé znížil na polovicu. Automobilky by mali len 14 rokov na to, aby sa so všetkým vysporiadali a podstúpili kompletnú transformáciu.
Je pravda, že veľkí hráči aktívne paktujú s elekromobilitou už dlhú dobu a postupne upravujú svoju ponuku, no napriek tomu sa ambiciózny plán niektorým zástupcom automobilového priemyslu príliš nepozdáva. Treba však povedať, že značky ako Audi, Volkswagen či Renault sú celkom pripravené.
Rieši sa aj nabíjacia infraštruktúra
Európska komisia má v rámci nového návrhu riešiť aj otázku budovania infraštruktúry, ktorá by pre plnohodnotný nástup elektromobilov musela byť výrazne posilnená. Podrobnosti zatiaľ chýbajú, v skratke by jednotlivé členské štáty povinne museli rozširovať infraštruktúru pre elektrické vozidlá.
Plug-in hybridy nebudú stačiť
Analytici sa zhodujú na tom, že dosiahnutie navrhovaného zníženia emisií z nových vozidiel bude pre automobilky neskutočnou výzvou. Doterajšie postupy a zapájanie plug-in hybridnej technológie jednoducho nebude postačujúce, čím vznikne jasný tlak na rozširovanie ponuky a dostupnosti batériových elektrických vozidiel – čistých elektromobilov.
Nové regulácie sú ešte stále v štádiu príprav a môžu sa zmeniť. Trend v Európskej únii je napriek tomu celkom jasný. Na oficiálne zverejnenie nových regulačných požiadaviek si chvíľu musíme počkať, no ak by prešli v navrhovanej podobe, znamenalo by to, že od roku 2035 si už nebudeme môcť kúpiť nové spaľováky.