Samojazdiace autá sa na našom trhu objavia čo nevidieť. Prinesú so sebou výhody, ale aj nové požiadavky na bezpečnosť cestnej premávky. Európska Únia zverejnila infografiku, ako sa na ne pripravuje.
Výhody autonómnych áut
Každý rok prídu na európskych cestách o život tisícky ľudí. Hlavnou príčinou dopravných nehôd – až v 95% – je chyba človeka. Predpokladá sa, že samojazdiace osobné aj nákladné autá by mohli túto štatistiky výrazne znížiť a zlepšiť bezpečnosť na cestách.
Digitálne technológie môžu takisto prispieť k obmedzeniu dopravných zápch a emisií skleníkových plynov. Vzájomne prepojené autá si môžu dať vedieť, ktorým miestam sa vyhnúť a kde sú voľné parkovacie miesta.
Mohli by zlepšiť aj prepravu ľudí so zdravotným hendikepom a ľudí v pokročilom veku.
Každopádne sa očakáva rapídny nárast trhu vozidiel s autonómnymi jazdnými vlastnosťami. Podľa odhadov by mali vďaka tomu do roku 2025 vzniknúť nové pracovné miesta a rozvoj odvetvia by mohol priniesť tržby okolo 620 miliárd eur pre európsky automobilový priemysel a 180 miliárd eur pre elektronický priemysel.
Aké výzvy prináša automatizované riadenie?
- Bezpečnosť premávky: Keďže samojazdiace autá musia fungovať v prostredí tradičných áut, chodcov a bicyklov, je pre ne potrebné vytvoriť zodpovedajúce bezpečnostné nároky a harmonizovať cestné pravidlá na celoeurópskej úrovni.
- Otázka zodpovednosti: Rozšírenie autonómnych vozidiel, ktoré preberajú činnosť vodiča, si vyžaduje prispôsobiť aj právne prostredie. Legislatíva bude musieť ujasniť, kto nesie zodpovednosť za prípadné nehody a škody. Bude to šofér, alebo výrobca vozidla?
- Spracovanie údajov: Pravidlá EÚ na ochranu osobných údajov sa týkajú aj autonómnych áut, doteraz však neboli prijaté žiadne nariadenia, ktoré by zaisťovali kybernetickú bezpečnosť a chránili tieto autá pred kyberútokmi.
- Etické otázky: Autonómne vozidlá musia rešpektovať ľudské správanie a slobodu rozhodovania. Dnes už síce vznikajú zásady EÚ pre umelú inteligenciu, no zrejme bude potrebné vytvoriť konkrétne štandardy.
- Infraštruktúra: Budeme potrebovať významné investície do výskumu a inovácií pre rozvoj technológií a vytvorenie dostatočnej infraštruktúry.
Ako na tieto otázky reaguje EÚ?
V nadväznosti na stratégiu Európskej komisie pre mobilitu budúcnosti pripravil európsky parlament iniciatívnu správu o autonómnom riadení vozidiel v európskej doprave. Jej autorom je holandský poslanec Wim van den Camp (EPP). Parlament o nej rokoval 14. januára a hlasoval o deň neskôr. O výsledkoch vás ešte budeme informovať.
Poslanci tu navrhujú nasledovné:
- Politika EÚ a európske právo pre automatizovanú mobilitu by mali zahrňovať všetky druhy dopravy vrátane námornej, riečnej i železničnej, či drony, ktoré dopravujú tovar. Stratégia komisie sa dnes sústreďuje najmä na cestné vozidlá.
- Snahy o štandardizáciu na medzinárodnej úrovni je nutné koordinovať tak, aby sa zabezpečila bezpečnosť a interoperabilita áut aj cez hranice.
- Povinné záznamníky údajov – čierne skrinky pre prípad nehody.
- Čo najrýchlejšie vytvoriť zodpovedajúce pravidlá v oblasti ochrany údajov a etických otázok. Toto by mohlo pomôcť zvýšiť dôveru občanov voči samojazdiacim autám.
- Zvláštna pozornosť by sa mala venovať vývoji autonómnych vozidiel, ktoré by mohli využívať ľudia s obmedzenou pohyblivosťou alebo hendikepom.
Dnes už na európskom trhu existujú autá s asistenciou riadenia – ide o prvý a druhý stupeň autonómie. Samojazdiace autá (tretí a štvrtý stupeň autonómie) sa práve testujú a ich uvedenie na trh sa očakáva v období medzi rokmi 2020 až 2030. Plne automatizované vozy (piaty stupeň) by sa mali začať masovo predávať okolo roku 2030. Očakáva sa, že všetky novo vyrobené autá okolo roku 2022 budú vzájomne prepojené.
Názor redakcie
Je veľmi dobre, že EÚ sa na samojazdiace autá aktívne pripravuje. Odhadovať príchod 5. úrovne autonómie až na rok 2030 nám síce príde trochu pesimistické, správa však hovorí o termíne začiatku masového predaja takýchto vozidiel. Veríme, že všetky technické, právne i etické problémy budú čo najskôr doriešené.