Európska únia sa v poslednom období výraznejšie zaoberá novými nariadeniami, ktoré regulujú všetky typy batérií, vrátane tých, ktoré sú použité v elektromobiloch. Posledné nariadenie nadobudlo účinnosť presne pred rokom, v auguste 2023. Väčšina ustanovení je však v platnosti od februára tohto roka. Európska komisia chce teraz upraviť jeden z bodov nariadenia, informoval portál Electrive.
Pre výpočet uhlíkovej stopy bude použitý energetický mix krajiny
Konkrétne ide o výpočet uhlíkovej stopy akumulátorov v elektromobiloch. Od roku 2027 sa má zmeniť to, že stopa sa nebude počítať len na základe skutočne spotrebovanej elektrickej energie, ale základom pre výpočet má byť národný energetický mix. V tomto smere sú na tom niektoré krajiny lepšie, niektoré horšie. Slovensko patrí medzi tie lepšie, zatiaľ čo napríklad Poľsko je na tom presne opačne, keďže tu prevládajú tepelné elektrárne.
Fosílne palivá nie sú v kurze
Problém s týmto nariadením má aj Nemecko, kde by v aktuálnom roku malo až 40 percent elektrickej energie pochádzať práve z fosílnych palív, ako uhlie a plyn. Aj samotným výrobcom záleží na tom, aby svoje akumulátory vyrábali ekologickejšie a teraz sa sťažujú, že tie z nemeckej výroby budú kvôli novej iniciatíve považované za “špinavšie.”
Prečo? Výrobcovia batérií na zabezpečenie elektrickej energie pre svoje továrne využívajú dlhodobé kontrakty s výrobcami elektrickej energie, v rámci ktorých je na dlhé obdobie (tradične 3 až 15 rokov) zazmluvnených viacero faktorov: predajná cena, garantované množstvo elektrickej energie či rôzne technické a platobné podmienky.
Jednou z vecí, ktoré takéto kontrakty môžu (a zvyknú) obsahovať je takzvaná záruka pôvodu elektrickej energie. Inak povedané, dodávateľ svojmu odberateľovi zmluvne garantuje, že elektrická energia pochádza z obnoviteľných zdrojov.
Práve týmto spôsobom vedia priamo znižovať uhlíkovú stopu svojich batérií. Ak by sa prešlo na nový výpočet, ktorý zohľadňuje len energetický mix danej krajiny, tak to by pre viacerých výrobcov mohlo znamenať znevýhodnenie.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Soul obmedzí nabíjanie elektromobilov. Chce zlepšiť situáciu na verejných nabíjačkách
- Čína ukazuje, ako sa to má robiť. Toto sú elektrické superšporty s výkonom viac ako 1000 koní
- Exkluzívne: Dôkladne sme si pozreli Audi A6 e-tron. Prináša nové vychytávky a dojazd vyše 750 km
Nemecká asociácia automobilového priemyslu vo svojom vyhlásení uvádza, že samotný automobilový priemysel má len malý vplyv na celkový energetický mix. Tento návrh je podľa inštitúcie v rozpore s predchádzajúcim prístupom a pre spoločnosti vyrábajúce batérie v Nemecku by mali na základe neho značné nevýhody. Medzi kľúčové body nariadenia patrí povinné vyhlásenie a označovanie podielu recyklovaného materiálu. Nové požiadavky na označovanie by mali byť platné od roku 2026. Pri výrobe batérií majú byť použité recyklované materiály, a to nasledovne:
- lítium: 50 percent do roku 2027, 80 percent do roku 2031
- kobalt, meď, olovo a nikel: 95 percent do roku 2027 a 95 percent do roku 2031