MojElektromobil

V minulosti sme mali možnosť vidieť viacero žiadostí, aby as limity CO2 vozového parku výrobcov automobilov v EÚ zmiernili, pretože sú pod obrovským ekonomickým tlakom a hrozbou miliardových pokút, ak nesplnia stanovené ciele. Predsedníčka Európskej komisie, Ursula von der Leyen, chce výrobcom umožniť dosiahnuť cieľ CO2 počas nasledujúcich troch rokov namiesto jedného roka, ako sa pôvodne plánovalo. Teda za predpokladu, že s tým bude súhlasiť parlament a členské štáty, informoval portál Electrive.

Ciele síce zostanú, no termín nebude taký prísny

Jednou z možností môže byť napríklad to, že samotný cieľ emisií oxidu uhličitého síce zostane rovnaký, no automobilky budú môcť kompenzovať jeho nesplnenie výraznejším podlezením limitu v nasledujúcich rokoch. Namiesto ročného termínu tak automobilky dostanú tri roky, pričom ciele zostanú rovnaké.

Nemali by ste prehliadnuť:

„Existuje jasná požiadavka na väčšiu flexibilitu pri cieľoch CO2. Kľúčovým princípom je tu rovnováha. Na jednej strane potrebujeme predvídateľnosť a férovosť pre tých, ktorí robia prvé kroky, teda tých, ktorí úspešne zvládli svoju domácu úlohu. To znamená, že sa musíme držať dohodnutých cieľov. Na druhej strane musíme počúvať hlasy zainteresovaných strán, ktoré v týchto ťažkých časoch žiadajú viac pragmatizmu a technologickú neutralitu.“

Ursula von der Leyen, predsedníčka Európskej komisie

Presná regulácia však ešte neexistuje, komisia by mala navrhnúť zmeny a doplnenie nariadenia o CO2 už počas tohto mesiaca. Von der Leyen tiež naznačila, že otvorí možné zadné dvierka pre automobilky k rozhodnutiu postupne vyraďovať spaľovacie motory od roku 2035. Ďalšie detaily sa očakávajú v stredu, kedy by mal byť predstavený akčný plán pre automobilový priemysel, ktorý vypracoval komisár pre dopravu, Apostolos Tzitzikostas.

Jedným z kľúčových bodov je teraz konkurencieschopnosť. Dostali sme sa do ťažkých časov, zavádzajú sa rôzne clá a do popredia sa tiež ženú čínske automobilky, ktoré konkurujú nielen cenou, ale aj kvalitou. Európa potrebuje, aby boli jej dodávateľské reťazce robustnejšie a odolnejšie, najmä pokiaľ ide o batérie a elektromobily. Komisia by tiež mala preskúmať možnosti priamej podpory pre výrobcov batérií v Európskej únii.

Náš tip
Praha chce ekologickejšiu dopravu. Budú pražské taxíky už len elektrické či vodíkové?
4. marca 2025

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Nie je možné pridávať komentáre.

+