Výsledky Euro NCAP priniesli aj tento rok prekvapenia. Hodnotenie pre rok 2021 pokrývalo rozsah od najlepších až po tie najhoršie automobilové novinky v jednotlivých kategóriách. V súčasnosti nie je prekvapením, že do rebríčkov sa dostali aj viaceré elektromobily, z ktorých sa niektoré umiestnili na popredných priečkach, no niektoré sklamali na plnej čiare. Vo výsledkoch Euro NCAP 2021 Dacia Spring EV a Renault ZOE klesli na samé dno. V článku nižšie vám prinášame výber z hodnotenia rebríčka Euro NCAP.
Euro NCAP: Renault ZOE nezískal ani jednu hviezdičku
Nie je žiadnym prekvapením, že niektorí výrobcovia sa svojim zákazníkom snažia priniesť cenovo dostupnejšie elektromobily, ktoré by mohli osloviť široké masy. Renault patril medzi prvých zástupcov, ktorý sa snažili tento trh osloviť prostredníctvom svojho elektromobilu ZOE, ktorý sa na trh dostal v roku 2013. Vynovený ZOE bol predstavený v roku 2020. Prostredníctvom tohto faceliftu dostal ZOE vylepšenú batériu, no na druhú stranu žiaden prídavok k bezpečnosti.
V hodnotení Euro NCAP nachádzame aj niekoľko príkladov. Spomeňme napríklad pôvodnú verziu Renault ZOE, ktorá disponovala bočným airbagom namontovaným v sedadle. Ten chránil predovšetkým hlavu a hrudník. V modernizovanej verzií sa tento bezpečnostný prvok nahradený menej účinným airbagom, ktorý sa sústreďuje na ochranu hrudníka, čo predstavuje relatívne významné zhoršenie bezpečnosti cestujúcich v aute.
Prakticky sa dá konštatovať, že Renault ZOE ponúka celkovo slabú bezpečnostnú výbavu. Slabá je ochrana cestujúcich pri nehodách, rovnako ako aj ochrana ďalších účastníkov cestnej premávky. Autu jednoducho chýba prínosná technológia na predchádzanie nehodám, čo ho diskvalifikuje na samotné dno rebríčka.
Koncernový súrodenec Dacia Spring na tom tiež nie je najlepšie
Veci však celkom podľa predstáv nevychádzali ani Dacií. Plne elektrický Spring sa predáva ako úplne nové vozidlo. Vo svojej podstate vychádza z Renaultu City K-ZE čínskej výroby, ktorý je sám o sebe istým derivátom Renaultu KWID, ktorý sa predáva v Indií a Brazílii už niekoľko rokov.
Naprieč celou Európou má Renault svojich zástancov. Spoločne so Springom však „majstri šetrného inžinierstva“ uviedli na trh produkt, ktorý je preplnený jednoduchými ozdobami. Tie však v rámci crash testov pôsobia výslovne problematicky. Výnimkou nie je ani vysoké riziko život ohrozujúcich zranení hrudníka vodiča a hlavy spolujazdca pri čelných nárazových testoch.
Výsledky Euro NCAP 2021 Dacia Spring a Renault ZOE degradovali na posledné miesta rebríčkov. Priemerná ochrana pri náraze, rovnako ako aj slabá prítomná technológia na predchádzanie nehodám priviedli Dáciu Spring ku hodnoteniu jednou hviezdičkou. Stále je to lepšie ako Renault ZOE, ktorá nezískal ani jednu hviezdičku