V Európe chýbajú závody na výrobu batérií. Môže to mať pre nás fatálne následky

BYD Yangwang U7 | Zdroj: BYD

Európa kedysi snívala o sebestačnosti vo výrobe batérií pre elektromobily, aby sa zbavila závislosti od Číny. Táto vízia však čelí kolapsu, pričom prominentné projekty ako Northvolt zlyhali a mnohé ďalšie sa oneskorili alebo úplne zrušili. Naopak, Čína je pripravená využiť túto situáciu, aj preto väčšina aktuálne plánovaných projektov batériových tovární v Európe je vedená ázijskými výrobcami, kam patrí CATL alebo Samsung SDI, informuje Electrek.

Jedným z najvýraznejších neúspechov je švédsky startup Northvolt, ktorý bol kedysi považovaný za lídra európskej batériovej revolúcie. Spoločnosť, podporovaná najväčším zeleným úverom v EÚ, však nedokázala zabezpečiť finančnú stabilitu a požiadala o ochranu pred bankrotom v USA. Tým sa rozpadla vízia batériových tovární v Švédsku, Poľsku, Nemecku či Kanade. Aj ďalšie známe značky, ako Britishvolt či projekty Mercedesu a Stellantisu, zápasia s podobnými problémami.

Súvisiacie články

Môže to mať katastrofálne následky

Naopak, Čína, ktorá už teraz ovláda približne 80 % globálneho trhu s lítium-iónovými batériami, stále posilňuje svoju pozíciu. Kým európske projekty stagnujú, čínski výrobcovia ako CATL a kórejský Samsung SDI realizujú väčšinu aktuálnych projektov v Európe. Táto situácia nie je len symbolom neúspechu Európy, ale aj hrozbou pre jej automobilový priemysel. Bez domáceho dodávateľského reťazca môžu výrobcovia áut presunúť produkciu mimo Európy, čo povedie k stratám pracovných miest a zatváraniu tovární. Takisto to môže výrazne ovplyvniť predaje áut, a tak aj HDP jednotlivých krajín.

BYD Seal | Zdroj: BYD

Hoci výstavba európskeho priemyslu batérií bola vždy veľkou výzvou, jej zlyhanie odhaľuje aj širší problém. Zatiaľ čo Európa ustupuje od elektrifikácie, Čínske spoločnosti ako CATL a BYD ďalej posilňujú svoje investície do elektromobility. Tento rozdiel v myslení spôsobuje, že Európa čelí nielen premeškanej príležitosti, ale aj hrozbe straty svojej pozície na globálnom trhu s elektromobilmi. Ak nenájde spôsob, ako zvrátiť tento trend, následky môžu byť pre kontinent a jeho ekonomiku veľmi tragické.

Náš tip
Prechod na elektromobil je prakticky nezvratný. Späť k spaľováku sa vráti len 1 percento používateľov
Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.