Po vyše dekáde rýchleho technologického pokroku je dnes najväčším problémom elektromobility najmä cena nových vozidiel. Najlacnejším modelom na našom trhu je momentálne Dacia Spring, ktorá začína na cene 16900 eur. Avšak za túto cenu dostane verziu s veľmi slabou výbavou a mizerným výkonom. Za schopný Spring si zaplatíte minimálne 20 tisíc eur. Porovnateľné vozidlo so spaľovacím motorom je stále o desiatky percent lacnejšie.
Elektromobily sú stále drahšie ako spaľováky
U modelov vyšších tried sa tento rozdiel pomaly vyrovnal, no obstarávacia cena je pri menších triedach vozidiel stále vyššia. To, že následné prevádzkové náklady sú podstatne nižšie, ale ľudí veľmi netrápi, keďže si nemôžu dovoliť kúpu samotného elektromobilu.
Výrobcovia sa snažia predstavovať jeden model za druhým, no spravila ide o veľké a drahé modely a na “elektromobil pre masy” sa stále zabúda. Takýto model nepotrebuje mať extra rýchle nabíjane a ani špičkový dojazd. Denný priemerný nájazd bežného Slováka je približne 15 kilometrov, čo zvládnu aj tie najstaršie elektromobily, ktoré idú dnes už pomaly do dôchodku.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Vývoj cien elektromobilov na Slovensku: Takto sa hýbali ceny vybraných cenovo dostupných modelov
- Elektrické Mini v Číne zlacňuje takmer o tretinu
- Európske auto roka 2025: Získa titul opäť elektromobil?
Skromný malý elektromobil za cenu jemne nad 10-tisíc eur tu jednoducho stále chýba. Úplne by stačilo niečo s menšou batériou a dojazdom napríklad 100-150 kilometrov. Nie, na dlhšie trasy by to rozhodne nebolo, ale na bežné jazdenie ako sa hovorí “okolo komína” by takýto elektromobil slúžil výborne. Navyše, keďže by bol malý a mal by aj malú batériu, spotreba by bola veľmi príjemná. A to by sa odzrkadlilo v nižších prevádzkových nákladoch.
Čínske ceny by sme chceli aj u nás, no nie je to také jednoduché
Ak sa pozrieme napríklad do Číny, tak tam elektromobily už teraz začínajú niekde na cene 10 tisíc eur, pričom vôbec nejde o nejaké márne kúsky. Sú mimoriadne schopné a plne postačujúce. Problémom je, že na domácom trhu sa predávajú za dotované ceny a ak by sa takýto elektromobil dostal na náš trh, museli by sme k čínskej cene pripočítať dovozné náklady, štandardné clo, nové špeciálne clo a daň. Takýto elektromobil by u nás stál aspoň dvojnásobok. A to je veľa.
Ak sa priemerný Slovák dnes pozrie na ceny, kde začínajú elektromobily, radšej si kúpi lepšie vybavený spaľovací model, prípadne siahne po zaujímavej bazárovke. Áno, jeho následné prevádzkové náklady budú podstatne vyššie. A práve preto je potrebné pozrieť sa skôr na obstarávaciu cenu elektromobilu a priniesť produkt, ktorý by mal potenciál preraziť.
Potenciál tu už bol, možno ešte príde
Ak sa pozrieme pár rokov dozadu, takýmto modelom mohol byť u nás napríklad Škoda Citigo. V čase, kedy prišiel na trh a s dotáciou vo výške 8 tisíc eur, vo výsledku nového majiteľa stál približne 10 tisíc. A to je už veľmi zaujímavá ponuka.
Aký je váš názor na túto tému? Potrebujeme naozaj lacný elektromobil, ktorý by sa mohol presadiť? Podeľte sa o svoj názor na našej platforme pre komunitu elektromobilistov NearCharger.sk.