Európsky automobilový trh má za sebou najhorší február za posledných 42 rokov. Ako píše portál InsideEVs, počas celého minulého mesiaca sa v Európe predalo približne 794 600 áut, čo medziročne predstavuje pokles o 5,4%.
To na prvý pohľad nevyzerá vôbec zle, no v porovnaní s februárom 2020 je už pokles o 25%, a ak by sme šli ešte rok dozadu, tak by sme zistili, že tohtoročný február na tom bol v porovnaní s februárom 2019 horšie už o 30%.
Dôvody týchto problémov sú celkom známe. Čipová kríza, problémy v dodávateľskom segmente, výrobné problémy kvôli pandémii a najnovšie už aj vojna na Ukrajine.
Automobilový priemysel je, tak ako aj množstvo ďalších odvetví, v ostatných mesiacoch ťažko skúšaný. Všetko sa to prejavuje na zníženej výrobe, a teda nižšej dostupnosti nových áut, pri ktorých často dokonca dochádza k navyšovaniu predajnej ceny. Preto nie je veľkým prekvapením, že predaje v týchto časoch nevykazujú žiaden výrazný rast, ba priam naopak, klesajú.
Prekvapenie v elektrickom sektore
Veľké prekvapenie ale prichádza práve zo segmentu elektromobilov. Záujem o tento druh vozidiel totiž vystrelil. Vo spomínanom februári sa podľa zverejnených dát malo v Európe predať 87 400 batériových elektromobilov, čo znamená, že tento segment dosiahol trhový podiel 11%.
Ak by sa k tomu pripočítali aj plug-in hybridy, tak spoločný trhový podiel pre február 2022 narastie na 19,5%. V roku 2020 to bolo 13,4% zo všetkých predaných áut, rok predtým len 6,3%.
Z prehľadu predaných elektromobilov vidíme aj to, ktoré značky dominovali. Zaujímavejší však môže byť pohľad priamo na najpredávanejšie elektromobily v Európe za február 2022. Drobným prekvapením top desiatky je Fiat 500e na treťom mieste, ako aj to, že sa sem neprebojoval Volkswagen ID.3.