MojElektromobil

Export elektrických vozidiel z Číny do Európy sa za november 2022 v porovnaní s predošlým rokom viac než zdvojnásobil a dosiahol tak nový rekord. Informuje portál InsideEVs. Na rastúci export čínskych elektromobilov, ktoré začínajú “zaplavovať” Európu upozorňujú analytici už dlhší čas, najmä v kontexte možného rizika pre lokálne automobilky.

Tentokrát je to ale o trochu zaujímavejšie, pretože väčšina spomínaného dovozu nemala pozostávať z elektromobilov čínskych značiek. Tvorili ho naopak modely európskych značiek, ktoré majú v Číne vybudované svoje vlastné fabriky.

Dôvodov môžu byť nižšie výrobné náklady, no napríklad aj rozširovanie výrobných kapacít a dostupnosť materiálov, ktoré sú na domácom trhu značne limitované. V tejto súvislosti sa spomína dvojica koncernov BMW Group a Volkswagen Group, ktoré aktuálne plánujú časť výroby presunúť do Ázie.

Automobilky z Číny počas novembra 2022 vyviezli elektrické autá v celkovej hodnote 3,2 miliardy dolárov, čo predstavuje medziročný nárast o 165 % a doterajší rekord. Na segment elektrických osobných áut dokonca počas dvoch po sebe idúcich mesiacoch pripadalo viac ako 50 % z celkového exportu automobilového priemyslu. Dodávky smerovali primárne do Belgicka a Spojeného kráľovstva, na ktoré pripadlo až 70 % z čínskeho exportu.

Už predošlé analýzy pritom uvádzali, že do roku 2025 bude v Európe predaných 800 000 vozidiel z čínskej produkcie. Výraznejší nárast sa očakáva už počas roka 2024. Zaujímavá je ale informácia, že približne 330 000 z toho má pripadať na modely značiek ako Tesla, BMW či Renault, ktoré časť svojej výroby zastrešujú práve v Číne.

Predaje elektromobilov vyskočili. Čínska dominancia mieri do Európy

11.11.2022

Predaj batériových elektromobilov (BEV) počas tretieho štvrťroku 2022 prekonal hranicu 2 miliónov vozidiel, čo medziročne predstavuje nárast až o 75 %.

Najväčším dielom na tom prispel čínsky trh, na ktorý pripadlo viac než 1,5 milióna predaných elektromobilov, pričom tu naďalej prevláda tendencia rýchleho rastu. V roku 2020 na Čínu pripadala približne polovica z počtu predaných elektromobilov, v treťom štvrťroku 2022 to už bolo 73 %, čím sa krajina prebojovala na pozíciu jasného lídra.

Čínsky záujem o Európu

Téme sa venovala analýza portálu Strategy&PWC, ktorý na základe svojich zistení uvádza, že v najbližších rokoch sa čínska dominancia na poli elektromobility postupne začne prejavovať aj v Európe. Celkovo nejde o žiadne prekvapivé zistenie.

Čínske značky svoj záujem o “starý kontinent” nijak netaja. Ako príklad si môžeme uviesť značku NIO, ktorá dokonca pripravuje špeciálnu divíziu cenovo dostupných modelov špeciálne pre európsky trh. Ďalší významný hráč, Geely, pred pár dňami získal distribútora pre krajiny strednej Európy a podobne expandujú aj BYD, Aiways či Xpeng.

Očakáva sa, že do roku 2025 bude v Európe predaných 800 000 vozidiel z čínskej produkcie. Výraznejší nárast v importe ale má byť pozorovateľný už počas roka 2024.

Od hybridov k elektromobilom

Analýza uvádza aj to, že preferencie zákazníkov sa posúvajú z hybridov smerom k čisto elektrickým modelom. Kým predaje batériových elektromobilov rástli takmer na všetkých európskych trhoch, v výnimkou Talianska a Nórska, pri segment plug-in hybridov všade vykázal pokles. A to nie len v Európe, ale aj v Spojených štátoch a Južnej Kórei.

Zaujímavá je aj informácia, že napriek problémom v dodávateľskom reťazci a slabšiemu ekonomického výhľadu došlo v piatich najsilnejších európskych krajinách (Francúzsko, Nemecko, Taliansko, Španielsko a Spojené kráľovstvo) počas tretieho kvartálu 2022 medziročne ku kombinovanému rastu predajov elektromobilov o 18 %.

Najväčší rast ale zaznamenali Holandsko (+20 %) a Švédsko (+25 %). Nórsko sa síce prepadlo o 21 %, no pripisuje sa to hlavne skutočnosti, že segment už prakticky naplnil svoj potenciál – elektromobily tu na celkovom predaji vozidiel dosahujú podiel 78 %.

5. januára 2023

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+