MojElektromobil

V súvislosti s prognózami budúceho nárastu počtu elektromobilov na cestách sa sporadicky zvyknú objavovať obavy z toho, že takýto nárast by mohol byť problémom pre elektrickú sieť. V pozadí stojí predpoklad, že nárazové nabíjanie veľkého počtu elektromobilov sa negatívnym spôsobom podpíše na stabilite elektrickej siete a dokonca spôsobí aj jej výpadky. Na túto tému sa teraz pozrela štúdia federácie pre európsky elektrický sektor Eurelectric.

Tá sa opiera o niekoľko predpokladov vyplývajúcich zo súčasných analýz. Za prvé predpokladá, že v Európskej únii bude v roku 2035 v reálnej prevádzke 130 miliónov nabíjateľných elektrických vozidiel. Dnes to má byť 3,3 milióna elektrických vozidiel.

Druhým výrazným predpokladom je, že na ich plynulé a pohodlné využívanie bude nutná nabíjacia sieť pozostávajúca zo 65 miliónov nabíjacích staníc. Z toho vidno akú matematiku štúdia zvolila pre jednoduchosť – na jednu nabíjaciu stanicu pripadajú dva elektrické autá. Uvádza pritom, že zohľadňuje aj potrebu rôznych typov nabíjacích staníc a ich možný vplyv na elektrickú sieť.

Exponenciálny nárast elektromobilov

Eurelectric v skratke uvádza, že európska elektrická sieť by takýto, 40-násobný nárast počtu elektromobilov spolu so 65 miliónmi nabíjacích staníc zvládla bez výrazných problémov, no prirodzene to vyžaduje určité plánovanie, koordináciu a používanie moderných technológií.

Zjednodušene povedané, základy na “elektrickú revolúciu s exponenciálnym nárastom elektrických áut” majú byť viac než dostatočné, no ďalší rozvoj nesmie prebiehať prvoplánovo. Je potrebné, aby pri plánovaní budúcej nabíjacej infraštruktúry spolupracovali všetky zapojené strany, vrátane štátnych orgánov, správcovských spoločností zodpovedných za prevádzku prenosovej sústavy či prevádzkovateľov nabíjacích staníc.

Ďalej podotýka, že v praxi sa pozeráme na stret dvoch svetov, ktoré musia byť vyvážené – výzvou je čo najväčšie možné urýchlenie rozvoja nabíjacej infraštruktúry pre elektromobily, avšak pri zachovaní všetkých potrebných štandardov a garantovaní optimálneho využitia elektrickej siete.

Práve preto má byť kľúčová spomínaná kooperácia všetkých zapojených zložiek s cieľom odstrániť problematické časti celého systému ako sú zdĺhavé právne procesy pri vybavovaní povolení, podpora investícií do údržby a rozširovania elektrickej sústavy, uľahčenie procesu obstarávania pozemkov pre výstavbu v strategických lokalitách či zavádzanie moderných technológií.

Moderné riešenia pre kritické oblasti

Štúdia spomína aj niekoľko možných riešení, ktoré sa dajú využívať pri budovaní nabíjacích staníc v miestach, kde to možno nie je úplne optimálne z pohľadu prenosovej sústavy, no spĺňa to aspekt najväčšieho pohodlia pre majiteľov elektrických áut.

Vtedy je možné využiť veci ako digitalizácia elektrickej siete pre lepšie sledovanie jej stavu a monitoring správania odberateľov. Využívanie inteligentných nabíjacích staníc s možnosťami automatickej regulácie odberu či implementáciu zariadení na skladovanie elektrickej energie (masívne batériové úložiská) pre prípadné eliminovanie výkyvov a stabilizovanie prenosovej sústavy.

Eurelectric vo svojej analýze vlastne zhrňuje to, že elektrická sieť zostane stabilná aj pri exponenciálnom náraste počtu elektromobilov, akurát k tomu treba pristupovať rozumne a kľúčové veci plánovať s dodatočným predstihom.

Ak chcete vedieť viac

V súvislosti s touto problematikou do pozornosti dávame aj podcast „Koľko elektriny ročne budeme potrebovať na nabíjanie elektromobilu?“ z produkcie Slovenskej asociácie pre elektromobilitu. Zástupca Slovenských elektrární, Martina Kumpan, v ňom vysvetľuje ako to celé vyzerá v prípade Slovenska.

Náš tip
Koľko elektriny ročne budeme potrebovať na nabíjanie elektromobilu? | Podcast
10. februára 2022

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+